Descarbonització

Catalunya garantirà uns 1.400 milions d’euros en ajuts per comprar cotxes elèctrics i triplicar punts de recàrrega

La Generalitat vol elevar fins als 30.000 els enclavaments on poder recarregar un vehicle elèctric

Front comú de Catalunya, València i Navarra per accelerar la transició al cotxe elèctric

El presidente del Govern, Salvador Illa, entre empresarios.

El presidente del Govern, Salvador Illa, entre empresarios. / EFE

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern està ultimant un paquet d’inversions per garantir el desplegament del cotxe elèctric a Catalunya. El president Salvador Illa vol donar continuïtat a la ‘Declaració de Casa Seat’ i enviar un missatge de suport al sector de l’automoció. Per fer-ho pretén desplegar prou recursos per garantir un desemborsament públic d’aproximadament 1.400 milions d’euros, tant per donar ajudes al consumidor i que es compri un vehicle elèctric com per triplicar els punts de càrrega existents avui dia a tot el territori català, segons expliquen a EL PERIÓDICO diferents fonts coneixedores.

La indústria de l’automòbil veu com ha anat invertint durant els últims anys a descarbonitzar part de les seves vendes, però que el mercat no l’acompanya i els consumidors continuen preferint o apostant per la combustió.

Les vendes de vehicles elèctrics no van superar l’any passat el 12%, entre elèctrics purs i híbrids endollables, segons dades d’Anfac, i els fabricants –amb Seat i la seva fàbrica de Martorell jugant un rol destacat– fa temps que reclamen a les administracions que reguin d’ajudes el sector perquè no vegin decréixer el seu negoci. Ara els governs estenen la mà per donar-li una empenta, davant l’expectativa d’una potencial pèrdua d’ocupació.

És per això que la Generalitat promet que s’invertirà una xifra pròxima als 1.400 milions d’euros en els pròxims anys. En principi gran part d’aquesta inversió la garantirà l’Estat, via Ministeri d’Indústria i plans de suport com el Moves –que recentment va decaure després del fracàs del decret òmnibus al Congrés– i que ara el Govern està quadrant com recuperar.

Però si el Moves no arriba o arriba amb menys intensitat de l’esperada, la Generalitat es compromet a posar el diferencial fins a aquests 1.400 milions d’inversió. Es postula, per dir-ho d’alguna manera, com a garant i busca enviar així un missatge de tranquil·litat a les corporacions del ram. Aquest paquet d’ajudes ja estava en tràmit abans de la ‘Declaració de Casa Seat’ i des de l’administració catalana s’havien mantingut contactes amb el sector, que ara es materialitzen aquest anunci.

Descomptes i punts de càrrega

L’Executiu d’Illa atacarà, eminentment, per dues vies. Una, finançar descomptes en la compra de vehicles. I dues, triplicar els actuals punts de recàrrega de vehicle elèctric. Una de les tesis del sector és que els consumidors no es llancen a comprar un vehcle elèctric per les dificultats que preveuen en el seu dia a dia per carregar-lo.

Segons les últimes dades d’Anfac, Espanya compta amb 38.725 punts de recàrrega operatius, dels quals 9.125 punts són a Catalunya. Ara la idea és multiplicar per tres aquesta xifra en els pròxims anys i situar-la sobre els 30.000 punts de recàrrega.

Compromís del ‘Catalunya Lidera’

El proper dilluns 10 de febrer està previst un acte oficial en què el president de la Generalitat anunciarà el paquet d’ajudes. «El cotxe elèctric no ha de ser un luxe, sinó estar a l’abast de tots els treballadors. [...] Hem de prendre consciència que en un vehicle elèctric es concentra tot el que avui està en joc: canvi climàtic, salut i progrés», va afirmar Illa fa dues setmanes en l’acte de Casa Seat, en què es va comprometre a recolzar la indústria de l’automòbil.

I és que l’impuls a l’electromobilitat és una de les línies d’actuació del pla ‘Catalunya Lidera’, que va presentar l’Executiu la setmana passada i que busca mobilitzar, en conjunt, 18.500 milions d’euros fins al 2030. Dins d’aquest, Illa es va comprometre a desplegar «el pla d’impuls al vehicle elèctric a Catalunya 2025-2030 per acompanyar la descarbonització de la indústria de l’automòbil», segons recull el document.

Notícies relacionades

Durant la legislatura passada el Govern de Pere Aragonès ja va posar en marxa una mesura de suport simbòlica per desplegar el cotxe elèctric, i va iniciar el procés de licitació pública perquè tots els membres de l’Executiu es passessin a un cotxe elèctric.

Seat és la firma automobilística amb més pes a Catalunya i de les que més està pressionant les administracions perquè acompanyin amb recursos públics la seva inversió privada. Amb uns 15.000 empleats aMartorell, l’empresa ja ha estat alertant que si el 2026 no arriben a les quotes mínimes de vehicles elèctrics fabricats poden exposar-se a sancions i que això podria derivar en retallades de plantilla o algun tipus d’afectació en l’ocupació.