El saló audiovisual ISE es rendeix a la revolució de la intel·ligència artificial
El sector creu que la tecnologia tindrà tant impacte com la troballa del foc i canviarà la manera de produir si s’utilitza bé / Google i Mediapro assajaran doblatges, guions i vídeos amb IA
"El moment és fascinant. El nostre conseller delegat en àmbit mundial el compara, ja no amb els mòbils, ni amb internet, el compara amb el descobriment del foc, amb la invenció d’una cosa que ha sigut realment transformadora per a la societat". Qui parla, un alt directiu de Google Espanya i Portugal, es refereix a la intel·ligència artificial (IA). "El que passarà a mitjà termini serà molt més gran del que pensem ara", afegeix.
Aquest executiu, Isaac Hernández, es troba en l’Integrated Systems Europe (ISE) –el congrés dedicat a la indústria de l’audiovisual que se celebra aquesta setmana a Barcelona–, per la presentació d’un acord entre Google i Mediapro. Les dues companyies han segellat una aliança per explorar l’ús d’aquesta tecnologia en el doblatge, la creació de guions i la generació de vídeos artificials, així que involuntàriament es converteixen en un dels millors exemples de per què aquesta fira s’ha rendit definitivament a la IA. Almenys, des de l’òptica dels debats i la reflexió, ja que en els 92.000 metres quadrats que ocupa la fira les protagonistes continuen sent les pantalles.
Però al presentar a primera hora del matí Mike Blackman, director general de l’esdeveniment, les línies mestres del que passarà en aquest simposi fins divendres, una de les novetats esmentades és haver establert cinc fòrums de debat temàtics. I el primer que apareix és, per descomptat, la IA.
Per això la conferència inaugural (la més important de la fira) s’ha delegat en Brian Solis, cap d’innovació global de ServiceNow, futurista i expert en intel·ligència artificial. Aquest va titular la seva xerrada La IA s’està menjant el món, cosa que deixa bastant clar el seu punt. La seva premissa és que aquesta tecnologia té la capacitat de revolucionar el món tal com el coneixem, però que són molt pocs els que l’estan fent servir bé.
Aportació disruptiva
"Moltes companyies no tenen ni idea de què fer amb la IA, així que la utilitzen per automatitzar la seva feina actual (fer-ho millor, més ràpid, més barat...), però quan utilitzes tecnologia disruptiva en el business as usual no li estàs traient tot el partit", va explicar. "Molta gent la utilitza com utilitzava Google, i el pitjor és que espera un resultat diferent", va lamentar. El seu consell, en aquest sentit, és pensar en gran i fins i tot preguntar a la IA què se li acut per ser realment disruptiu cadascú en el seu negoci.
El que sembla clar és que el sector audiovisual està buscant, com a mínim, aquesta tecla disruptiva. Microsoft ha explicat aquí com la utilitza per millorar els seus sistemes de gestió del treball (Teams, Microsoft 365 o Copilot); Antaviana, RTVE i Pijama Studio han explicat com aquesta tecnologia permet agilitzar la postproducció de continguts audiovisuals i ampliar el ventall de la creativitat; o l’FX Barcelona Games School, Minimo VFX o DeAPlaneta Entertainment han mostrat com la IA ha transformat completament el món de l’animació 3D.
La intel·ligència artificial té cabuda, així mateix, en el món de la retransmissió esportiva (al dotar d’intel·ligència allò que graven les càmeres) o en la producció de so. "Fa dos anys dèiem que no existia el so sintètic, que la base sempre era un soroll generat per un humà, i avui dia això ja no és veritat", exemplifica Eduard Gil, director del Clúster Audiovisual de Catalunya, un dels patrocinadors del congrés.
El cert és que el gran element diferencial –i que aquest organisme confia que sigui el que distingeixi Catalunya en aquest negoci– és el de la producció i els platós virtuals. "No competirem amb Madrid muntant platós tradicionals, hem de muntar els millors platós virtuals del sud d’Europa", afirma Gil. I la intel·ligència artificial és una de les eines clau per aconseguir que això despunti: el plató virtual és un espai equipat amb tecnologia i pantalles d’última generació que permeten fer amb ordinador pràcticament tot el que envolta un actor en escena.
"Tots esperem poder tenir més platós com aquests i que ens demanin més produccions així", va confessar David Monguet, expert en l’ús de pantalles led en els rodatges, i membre de l’equip de la sèrie Berlín o la pel·lícula La societat de la neu. "Tot això ens facilita molt la feina, a nosaltres i als actors", va concloure qui havia arrencat amb un important reconeixement. "La producció virtual a Espanya no té res a envejar a la dels Estats Units o el Regne Unit".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.