Descarbonització

El Govern donarà crèdits barats als autònoms que es comprin un vehicle elèctric de fins a 60.000 euros

L’ICF també donarà ajudes per a aquelles empreses que canviïn part o tota la seva flota de cotxes de combustió per elèctrics

Catalunya garantirà uns 1.400 milions d’euros en ajuts per comprar cotxes elèctrics i triplicar punts de recàrrega

El Govern donarà crèdits barats als autònoms que es comprin un vehicle elèctric de fins a 60.000 euros

Jordi Otix

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Generalitat de Catalunya oferirà crèdits bonificats a aquells autònoms o propietaris de microempreses que decideixin comprar un vehicle elèctric de fins a 60.000 euros. Ja sigui per substituir el seu actual automòbil de combustió, ja sigui per adquirir un nou híbrid endollable o elèctric pur.

Aquests préstecs en condicions més avantatjoses que els que brinda la banca privada estaran disponibles a partir del 2026, s’hauran de retornar en un termini de sis anys i per a això l’Executiu català, a través de l’Institut de Crèdit i Finances (ICF) habilitarà 200 milions d’euros de pressupost.

L’administració de Salvador Illa també crearà una partida d’ajudes pensada per a empreses més grans, que tinguin actualment una flota amb un o diversos vehicles i que es decideixin a fer el pas i canviar-los per elèctrics. Per fer-ho possible la Generalitat posarà sobre la taula una partida de 240 milions d’euros, si bé els detalls de com concretarà aquests préstecs encara no estan definits.

Aquests dos programes de finançament públic formen part de l’estratègia per impulsar el cotxe elèctric que ha presentat el president del Govern, Salvador Illa, aquest dilluns en un acte públic al recinte Ca l’Alier. «No hi ha marxa enrere, el cotxe elèctric és la solució per descarbonitzar la mobilitat. [...] Trepitgem a partir d’avui l’accelerador», ha afirmat.

L’objectiu de la Generalitat és mobilitzar 1.400 milions d’euros, tant públics com privats, en un termini de cinc anys i així, entre d’altres, elevar la quota de vehicles elèctrics a estàndards europeus i multiplicar els actuals punts de recàrrega disponibles, segons va avançar EL PERIÓDICO.

Fa mesos que l’administració catalana està treballant internament juntament amb els grans operadors del sector una bateria de mesures per donar un impuls a la descarbonització. I és que, de moment, la penetració del cotxe elèctric a Catalunya –i a tot Espanya– és residual. Fins al punt que dels 5,7 milions de vehicles matriculats actualment a Catalunya, només 83.000 són elèctrics o híbrids endollables. I dels nous cotxes venuts durant l’últim any, només el 14,3% van ser alternatius a la combustió, quan la mitjana europea està en el 20,7%, segons el diagnòstic de la conselleria d’Empresa.

«El punt de partida que tenim avui és millorable, molt millorable», ha reconegut Illa. L’ambició de la Generalitat és passar d’aquests 83.000 elèctrics matriculats a una xifra pròxima als 230.000 vehicles el 2030, i estalviar així una mitjana de 94.000 tones de CO2 anuals.

Ajudes fiscals

¿Per què el cotxe elèctric no arrenca? La Generalitat considera que la resposta a aquesta pregunta passa per dos camins. D’una banda, el preu dels vehicles, que és massa car. I per això el seu paquet de mesures a través de crèdits accessibles o bonificacions als peatges per a conductors de vehicles elèctrics.

Que se sumaran a les ajudes, via subvenció a la compra, que el Ministeri d’Indústria prepara a través del recuperat Pla Moves. L’Administració també vol millorar la gestió del pla, i és que els perceptors es queixen que poden tardar més d’un any a rebre els diners.

La Generalitat de Catalunya també estudia algun tipus de mesura fiscal per beneficiar i estalviar diners a aquelles persones que comprin un cotxe elèctric. No obstant, el detall d’aquestes ajudes fiscals encara no els tenen tancats. La idea amb aquest còctel d’ajudes provinents de diferents administracions és equiparar el preu d’un cotxe elèctric a un de combustió.

Més punts de recàrrega

El segon motiu pel qual des de la Generalitat pensen que no creix el pes del vehicle elèctric és la falta de punts de recàrrega. Consideren que potencials compradors de cotxes elèctrics no fan el pas perquè temen que no podran moure’s amb autonomia dins del territori.

És per això que l’Executiu s’ha proposat multiplicar els 9.125 punts de recàrrega que avui dia hi ha a Catalunya, segons les últimes dades d’Anfac. I així, que un conductor d’un automòbil elèctric «pugui anar des de Tortosa fins a la Vall d’Aran amb la mateixa tranquil·litat que si hi anés amb un cotxe de combustió», ha afirmat Illa.

Notícies relacionades

El seu objectiu és arribar a 45.000 enclavaments en cinc anys. Una part majoritària esperen que els posin els operadors privats i una altra part la posarà la Generalitat. L’Executiu català intervindrà en les zones en què els privats no vegin negoci, perquè des del sector públic volen assegurar el servei. En conseqüència, estimen habilitar uns 9.000 carregadors públics, dels quals 5.000 seran d’ús restringit per a les flotes públiques de la Generalitat –Mossos, Bombers, cotxes oficials, etcètera–.

La nova xarxa pública de càrrega la gestionarà l’empresa pública L’Energètica i disposarà de quatre tipus de carregadors, des de càrrega lenta fins a càrrega ultraràpida (forquilla d’entre 7,4 kW fins a 1.400 kW). Per a la flota de la Generalitat, càrrega lenta; per als edificis públics, carrega semirràpida; per a la xarxa viària, càrrega ràpida; i per a busos elèctrics urbans i interurbans, càrrega ultraràpida. «Protegir el medi ambient i generar progrés són coses compatibles», ha insistit Illa.