Mobilitat sostenible

Els autònoms catalans que passin al cotxe elèctric tindran crèdits barats

L’ICF habilitarà 200 milions d’euros per als préstecs, que estaran disponibles a partir del 2026 

L’entitat financera de la Generalitat també facilitarà el canvi de flotes d’empreses

Els conductors de vehicles alternatius a la combustió pagaran menys peatges i tindran ajuda fiscal

Els autònoms catalans que passin al cotxe elèctric tindran crèdits barats
2
Es llegeix en minuts

L’Institut de Crèdit i Finances (ICF), entitat financera de la Generalitat, oferirà crèdits bonificats a aquells autònoms o propietaris de microempreses que decideixin comprar un vehicle elèctric de fins a 60.000 euros. Ja sigui per substituir el seu actual automòbil de combustió, ja sigui per adquirir-ne un de nou híbrid endollable o elèctric pur.

Aquests préstecs en condicions més avantatjoses que les que ofereix la banca privada estaran disponibles a partir del 2026, s’hauran de retornar en un termini de sis anys i per a això l’ICF habilitarà 200 milions d’euros de pressupost.

L’entitat financera pública també crearà una partida de préstecs pensada per a empreses de més mida, que tinguin actualment una flota amb un o diversos vehicles i que es decideixin a fer el pas i canviar-los per elèctrics. Per fer-ho possible l’ICF posarà a sobre de la taula una partida de 240 milions d’euros.

Aquests dos programes de finançament públic formen part de l’estratègia per a l’impuls al cotxe elèctric que va presentar el president del Govern, Salvador Illa, ahir en un acte públic al recinte Ca l’Alier. "No hi ha marxa enrere, el cotxe elèctric és la solució per descarbonitzar la mobilitat. [...] Trepitgem a partir d’avui l’accelerador", va afirmar.

Impuls a la descarbonització

L’objectiu de la Generalitat és mobilitzar 1.400 milions d’euros, tant públics com privats, en un termini de cinc anys i així, entre d’altres, elevar la quota de vehicles elèctrics a estàndards europeus i multiplicar els actuals punts de recàrrega disponibles.

Des de fa mesos que l’Administració catalana està treballant internament i juntament amb els grans operadors del sector una bateria de mesures per donar un impuls a la descarbonització. I és que, de moment, la penetració del cotxe elèctric a Catalunya –i a tot Espanya– és residual. Fins al punt que dels 5,7 milions de vehicles matriculats actualment a Catalunya, només 83.000 són elèctrics o híbrids endollables. I dels nous cotxes venuts durant l’últim any, només el 14,3% van ser alternatius a la combustió, quan la mitjana europea està en el 20,7%, segons el diagnòstic de la Conselleria d’Empresa.

"El punt de partida que tenim avui és millorable, molt millorable", va reconèixer Illa. L’ambició de la Generalitat és passar d’aquests 83.000 elèctrics matriculats a una xifra pròxima als 230.000 vehicles el 2030, cosa que estalviaria així una mitjana de 94.000 tones de CO2 anuals.

Des del sector es va rebre amb bones paraules l’anunci de la Generalitat. "És un molt bon pas i es marca uns objectius ambiciosos", va declarar el conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths.

¿Per què el cotxe elèctric no arrenca? La Generalitat considera que la resposta passa per dos camins. D’una banda, el preu, que és massa car. I d’aquí el seu paquet de mesures a través de crèdits accessibles o bonificacions als peatges per a conductors de vehicles elèctrics.

Notícies relacionades

Aquests s’afegiran a les ajudes, via subvenció a la compra, que el Ministeri d’Indústria prepara a través del recuperat Pla Moves, la gestió del qual l’administració vol millorar perquè els perceptors es queixen que poden trigar més d’un any a rebre els diners.

La Generalitat també estudia algun tipus de mesura fiscal per beneficiar aquelles persones que comprin un cotxe elèctric i fer-los estalviar diners. No obstant, el detall d’aquestes ajudes fiscals encara no està tancat. La idea amb aquest còctel d’ajudes provinents de diferents administracions és equiparar el preu d’un cotxe elèctric a un de combustió.

Temes:

Govern