Catalunya perd set bars, restaurants o cafeteries al dia

El degoteig de tancaments després de la covid perd intensitat i els locals que resisteixen atenen un client més exigent, segons un estudi

Terrassa d’un restaurant a Barcelona. | ANNA PUIT

Terrassa d’un restaurant a Barcelona. | ANNA PUIT

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Més de 2.600 bars, restaurants i cafeteries van haver d’abaixar la persiana definitivament l’any passat a Catalunya, la qual cosa vol dir que es perden diàriament uns set establiments. Més de cinquanta cada setmana. Això no és una molt mala notícia, tot i que sí que serveix per constatar que a la comunitat –en realitat, a Espanya en conjunt– es busquen cada vegada més marques o experiències de més nivell. Així ho mostren l’informe anual de Delectatech, una empresa catalana d’analítica de mercat especialitzada en aquest sector, i l’observatori que elaboren KPMG, Marcas de Restauración i Circana.

D’acord amb dades de la primera firma, el degoteig de tancaments després de la pandèmia ha perdut intensitat. Es nota sobretot en la radiografia a tot l’àmbit espanyol. El 2022 van plegar gairebé 15.000 establiments, el 2023 van ser poc més de 14.000 i el 2024 han sigut 13.600. Continuen sent més de 37 al dia, però fa dos anys se superaven els 40. A Catalunya, la tendència es replica, si bé ho fa de manera menys evident: s’ha passat dels 2.700 tancaments de fa dos anys als 2.600 d’avui.

"Les zones amb més densitat de restaurants i bars presenten una rotació més alta, ja que la intensa competència pot dificultar la sostenibilitat dels negocis", apunta Delectatech. "A més, aquestes àrees es caracteritzen pels lloguers comercials més alts del país i més costos de personal, factors que exerceixen una pressió significativa sobre la rendibilitat i poden desencadenar en dificultats financeres, cosa que incrementa la taxa de tancaments en comparació amb altres regions", afegeixen. Es refereixen a Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia, per exemple.

Notícies relacionades

El cofundador i conseller delegat de Delectatech, Xavier Mallol, destaca especialment el fre que s’ha vist en el tancament de bars (no ha sigut tan evident en restaurants i cafeteries). L’empresari ho relaciona amb el fet que, probablement, els que no tanquen són aquells que tenen prou caixa per haver superat la covid i la inflació o aquells que han sabut professionalitzar-se per respondre a una demanda cada vegada més exigent. De fet, segons les seves dades, els establiments amb un cost mitjà inferior a 30 euros tenen una taxa de tancament un 60% més alta que estan per sobre.

"Els consumidors són cada cop més marquistes, trien viure experiències en restaurants de marca", afirma Adriana Bonezzi, directora general de Marcas de Restauración. El baròmetre anual que elabora aquesta associació juntament amb KPMG i Circana mostra com, efectivament, la restauració de marca (cadenes o negocis amb una marca molt reconeguda) va vorejar el seu rècord històric de quota de mercat l’any passat, davant un teixit de bars i restaurants independents que, també cal dir-ho, continuen sent la immensa majoria: s’emporten el 69,7% de la despesa.

Temes:

Espanyol