Impuls de la dona en les carreres STEM
Més de 600 #científiques lluiten contra els estereotips
Investigadores d’entitats públiques i privades catalanes van impartir dimarts xerrades simultànies en 501 escoles de 41 comarques, amb la finalitat de despertar vocacions científiques entre les alumnes d’11 a 13 anys
![Científiques participants a lacte del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Científiques participants a lacte del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència.](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/bd48067b-3f10-429b-ac35-d33999af3f18_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Científiques participants a lacte del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència.
La setena edició de #científiques va ser l’esdeveniment reivindicatiu de referència per a la comunitat de dones investigadores catalanes i per a les escoles, en el marc de les celebracions pel Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, dimarts passat. L’edició d’enguany ha batut rècords de participació i s’ha consolidat com l’acció comunicativa líder en la lluita contra el biaix de gènere i el sostre de vidre en la ciència a Catalunya.
#científiques va portar 611 investigadores d’entitats públiques i privades a impartir, de manera simultània, xerrades en 501 escoles de 41 comarques catalanes, davant de 37.575 alumnes d’entre 11 i 13 anys (6è de primària i 1r d’ESO). L’objectiu era fomentar les vocacions cientificotecnològiques entre nenes i nens i combatre els estereotips de gènere a l’escola. La iniciativa està organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), entitat vinculada a la Generalitat de Catalunya, i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST).
#científiques va néixer amb la voluntat de visibilitzar el paper estratègic de les dones en la recerca pública i privada a Catalunya i impulsar les vocacions STEM des de les escoles amb una mirada inclusiva de gènere. Aquest enfocament és clau, ja que el biaix de gènere en la ciència s’inicia ben aviat: les nenes comencen a considerar-se a si mateixes menys brillants que els nens a partir dels 6 anys, segons un article publicat a la revista Science.
Acte simultani
La fórmula comunicativa de #científiques és àgil i propera, combinant simultaneïtat i senzillesa. A les 11.00 h (hora simbòlica que coincidia amb l’11 de febrer), totes les escoles van visionar un vídeo breu i motivador de presentació general protagonitzat per Paula Alós, conductora del concurs i programa de cuina de l’SX3, Manduka Family. A continuació, cada científica va impartir una conferència presencial o virtual a l’escola assignada, en què va compartir la seva experiència vital i el seu treball de recerca. Tota l’acció es va desenvolupar en rigorós directe i de manera simultània en totes les escoles participants.
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/91ec233c-3a46-4afc-8c5d-3bdd9f92acd8_source-aspect-ratio_default_0.jpg)
Cartell de la jornada. /
La iniciativa va incloure també un acte central, que en cada edició recorre diferents indrets de Catalunya. Enguany, aquest acte es va celebrar dimarts a la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i va comptar amb diverses xerrades amb assistència d’alumnes, retransmeses en streaming. Entre altres ponents, va destacar la participació d’Olfat Khannous Lleiffe, biotecnòloga i bioinformàtica, investigadora del Barcelona Supercomputing Center/IRB Barcelona i professora de la UVic-UCC.
Integrada per investigadores, enginyeres, emprenedores i directives, la comunitat de #científiques ha crescut des de les 101 científiques i 103 escoles de la primera edició (2019) fins a les 611 investigadores i 501 escoles d’enguany. En l’edició actual, el 72% de les #científiques van provenir de 95 organismes públics de recerca (tant del CERCA com del CSIC). Van destacar institucions com la Universitat de Barcelona, amb 30 investigadores; l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), amb 24 investigadores; i l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), amb 18 investigadores. El 23% de les investigadores formen part d’empreses com HP, Boehringer Ingelheim, Provital Group, Lubrizol, Alcon, BASF, B. Braun, Aigües de Barcelona, Werfen, Eurecat i Henkel. També es compta amb la col·laboració del Grupo Menarini.
Referent divulgatiu
El 5 de febrer es va celebrar una trobada formativa de #científiques al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, amb l’assistència d’Esther Niubó, consellera d’Educació i Formació Professional, i de Núria Montserrat, consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. En referència a #científiques, Montserrat ha posat en relleu que “es tracta d’un referent divulgatiu d’ampli abast social que se suma a les accions de suport de l’Estratègia d’Igualtat de Gènere en la Ciència del Pla de Govern de la Generalitat de Catalunya”.
Segons l’informe Dones i Ciència, presentat el 2023 pel Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, la presència de la dona al món de la recerca a Catalunya, tot i progressar, encara és minoritària, especialment en els estadis més alts de la carrera acadèmica. L’estudi mostra que, el curs 2020-2021, la majoria de les persones titulades en graus universitaris eren dones (57,7% de dones enfront del 42,3% d’homes). Aquesta tendència continua en els màsters (56,8% de dones i 43,2% d’homes). No obstant això, la presència femenina disminueix a partir del doctorat (41,3% de dones doctores enfront del 48,7% d’homes doctors), i aquesta bretxa es manté al llarg de la carrera científica.
Notícies relacionadesEl 2021, el 43,6% del personal investigador postdoctoral eren dones, mentre que el 56,4% eren homes. Les catedràtiques d’universitat representaven només el 27,5%, enfront del 72,5% de catedràtics. Pel que fa al Personal Docent i Investigador (PDI), aquell any les dones constituïen el 37,57% del PDI permanent i el 43,70% del professorat agregat. L’índex de sostre de vidre a les universitats catalanes, que mesura la proporció entre el total de dones professores universitàries i les que arriben a catedràtiques, s’ha reduït en els darrers 10 anys fins a un 22%, però encara es constata la dificultat de les professores per esdevenir catedràtiques a Catalunya.
Els actes es poden recuperar al canal de YouTube de l’FCRI
- Pensions Això és el que cal cotitzar per jubilar-se amb 63 anys
- Al Parlament Salvador Illa, a Sílvia Orriols: «Catalunya no és racista, vostè sí»
- ENTREVISTA «Les noies ens les roben ràpid, no només per ser dones, sinó perquè són bones»
- Una línia prima i un error gruixut
- Pantoja, imputada per presumptes maltractaments a la seva filla Alma
- Psicologia El pediatra Carlos González explica què passa si els pares discuteixen davant dels seus fills
- Educació a Catalunya Les seqüeles de l’assetjament escolar: «Es burlaven del meu sobrepès i vaig acabar a l’hospital amb 30 quilos als 18 anys»
- Salut Un assaig prova l’eficàcia de l’Ozempic per reduir la ingesta d’alcohol
- La suïssa Arxada atrau talent a Barcelona
- El Barça passa a semis de Copa amb Mapi a la banqueta