Tributs

La hisenda catalana utilitza la campanya de la renda com a «banc de proves» de cara a recaptar tots els impostos

L’Agència Tributària de Catalunya sumarà aquest any 90 persones més a la seva plantilla i 102 de temporals durant el període de l’IRPF

Catalunya, a la recerca de gestionar i recaptar tots els impostos

Alícia Romero en Girona

Alícia Romero en Girona

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Agència Tributària de Catalunya (ATC) incorporarà 90 persones de forma estable al llarg d’aquest any i 102 més de forma temporal per reforçar la campanya de la renda 2024, que començarà el 2 d’abril per internet i el 6 de maig a través de les oficines. Es tracta d’enfortir l’estructura d’aquest organisme i fer de «banc de proves», ja que l’ATC és el pilar en què se sustenta el model de finançament pactat entre el PSC i ERC, basat en la gestió i recaptació de tots els impostos, començant per l’IRPF el 2026, ha explicat la consellera d’Economia, Alícia Romero, durant una visita a Girona. L’organisme compta en l’actualitat amb més de 800 persones i el president Salvador Illa va reconèixer al Parlament que per adaptar-se al model s’haurà de «multiplicar per quatre» la plantilla.

Dels reforços previstos, anunciats per la consellera d’Economia, Alícia Romero, durant una visita a Girona, 102 formaran part d’un dispositiu temporal per incrementar la participació de l’ATC en la pròxima campanya de renda, que arrencarà el 6 de maig en el mode presencial i finalitzarà el 30 de juny. Les altres 90 persones s’integraran de forma permanent a la plantilla de l’Agència a través de diferents convocatòries de cossos tributaris al llarg de l’any actual. Aquest any, l’ATC destinarà «molts més recursos humans i materials» a la campanya de renda i activarà un dispositiu de 102 assessors tributaris que atendran la ciutadania de forma telefònica i presencial.

Les places estables previstes per a aquest any nodriran els tres cossos de l’ATC: el cos superior d’inspectors tributaris (20 places), el cos superior de tècnics tributaris (30 places) i el cos tècnic de gestors tributaris (40 places). El procés d’incorporació de nous efectius s’iniciarà ja aquesta primavera, amb una primera convocatòria de 20 places per al cos superior de tècnics tributaris.

Romero, que ha explicat que un dels objectius del Govern és que l’acord de finançament amb ERC tiri endavant, ha avançat que el Govern aprovarà dimarts que ve aquestes mesures de personal. Ha recordat que el primer pas en el nou model és l’assumpció del 2026. «L’any que ve haurem de fer aquesta campanya sols», ha afirmat.

Desplegament territorial

L’increment de personal s’acompanyarà d’un desplegament territorial: 36 oficines a tot Catalunya, de les quals quatre s’ubicaran a les capitals de província i comptaran amb diversos taulells de cita prèvia. Fora d’això, a més de les oficines de la xarxa Tributs de Catalunya ja existents, s’habilitaran noves oficines a Badalona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet. En conjunt, es passarà dels 35 taulells disponibles per a la campanya de l’any passat als 87 de l’actual, més del doble (+148%). El reforç per a la campanya suposarà un cost d’1,5 milions d’euros, ha dit Romero.

Notícies relacionades

El servei de l’ATC durant la campanya es prestarà en col·laboració amb l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT) per garantir la màxima cobertura a tot el territori. L’agència catalana treballarà amb la plataforma tecnològica de l’AEAT, de manera que els dos sistemes estaran connectats de forma permanent. Quant a la secció del personal que atendrà la ciutadania, l’ATC utilitzarà la mateixa fórmula que a l’AEAT, consistent en un reforç extern format específicament per a la campanya de la renda. En aquest sentit, el Govern preveu aprovar la setmana que ve l’acord que permetrà posar en marxa tot el dispositiu.

La voluntat del Govern és que la pròxima campanya de renda serveixi de «banc de proves per avaluar les capacitats de l’ATC de cara a la campanya de l’any vinent, en la qual haurà d’assumir íntegrament les funcions de liquidació, recaptació i comprovació de l’IRPF». Això implicarà dimensionar l’Agència tant pel que fa al nombre d’efectius com als espais necessaris per a l’atenció presencial, la infraestructura tecnològica o els requeriments de formació tècnica del personal.