Informe de Kantar
Mercadona creix en quota de mercat i es distancia encara més de la competència
La cadena va guanyar cinc dècimes més el 2024 respecte a l’any anterior i es beneficia d’un públic bolcat en la marca blanca, però s’enfronta al creixement imparable de les ensenyes regionals

El rànquing dels supermercats que més triomfen a Espanya tanca un nou any sense canvis ni sorpreses. Mercadona segueix sent la cadena reina i creixent. Acaba el 2024 amb una quota de mercat del 26,6%, cinc dècimes superior a la de l’any anterior. El percentatge sembla discret, però destaca pel fet que la segona al llistat, Carrefour (9,8%), ni avança ni retrocedeix; Lidl (6,5%) avança només dues dècimes; i Eroski (4,3%) i Dia (3,6%) perden una i dues dècimes, respectivament. La cadena fundada i dirigida per Juan Roig és també la que més percentatge de compradors aglutina (un 93,1% de la població compra, fidelment o no, a Mercadona), seguida de Lidl i –alguns llocs més a baix– d’Aldi, que és la que escombra quant a clients guanyats.
Així ho indica el primer balanç del 2024 de l’empresa d’estudis de mercat Kantar, un informe que encaixa aquesta preeminència de Mercadona en un context en què el client mira cada vegada més cap al que es coneix com a assortiment curt: cadenes que aposten més per la venda tradicional en prestatgeries, no amb taulells, i normalment amb molt pes de la marca blanca. No obstant, hi ha dos elements que sotgen aquest colós de la distribució. El primer, que el furor per la marca blanca va perdent pistonada i aquest mercat creix una mica més lent del que estava fent els últims anys. El segon, que hi ha un altre gran grup d’empreses amb un avenç fins i tot més gran al d’aquestes cadenes, els supermercats regionals.
Potenciar el producte fresc
"Ho fan des d’un posicionament diferent", explica Bernardo Rodilla, director de l’àrea de negoci Retail dins de Kantar Worldpanel. Aquest tipus de cadenes (a Catalunya, Bonpreu, Bonàrea, Ametller...) aposten molt clarament pel producte fresc, cosa que els està fent capitalitzar el transvasament de gent que abans anava a la fruiteria, carnisseria o peixateria a comprar. També es beneficien que el seu client estrella sigui el públic sènior, una audiència que cada vegada té més pes en la despesa al súper. I, finalment, de com estan creixent les cadenes en els últims anys. "Els operadors regionals han aconseguit augmentar la seva base de clients", resumeix Rodilla. Si el 2020 arribaven al 81,9% de les llars, ara ja van pel 85,5%, amb un client que generalment ve de fora de la seva àrea d’influència, una dada gens petita tenint en compte que la raó que més pesa a l’hora d’elegir un supermercat és la seva proximitat.
La pujada del Grupo Ifa
L’expert de Kantar posa l’exemple del Grupo Ifa, que representa marques com Alimerka, Bonpreu, Condis, Gadisa, Sorli, E.Leclerc... i que és l’únic dels grans noms a la llista que guanya tanta quota de mercat com Mercadona, un 0,5%. De fet, totes les seves ensenyes sumades ja baten Carrefour en termes del percentatge de despesa que s’emporten dels espanyols: un 10,5%.
Notícies relacionadesEn aquest sentit, Rodilla aprofita per repassar els elements que aixequen i llasten les principals cadenes de supermercats d’Espanya. A Mercadona, poder continuar creixent en un context en què el client busca molt les ofertes (la cadena de Juan Roig mai les fa, perquè juga a oferir sempre el preu més baix possible); a Carrefour, reorientar la seva estratègia quan l’hipermercat és un format que perd interès; a Lidl, que malgrat el bon moment que viu en general, hi ha zones on els regionals li mengen terreny; i a Aldi, aconseguir que una base de clients cada vegada que és li compri més en volum.
"És important adonar-nos de per què creix la distribució organitzada [els supermercats] i el rol que juga la botiga especialista", simplifica Rodilla, com a conclusió global per al sector. Aquest havia sigut, en realitat, el punt de partida del seu discurs: que, si es capta bé el que busca el consumidor, les cadenes de supermercats ho tenen tot de cara per créixer i captar cada vegada més clients.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Oscar Pierre (Glovo): "Vam canviar de model perquè no teníem diners per a multes"
- Proves genètiques La jove polonesa que diu que és Madeleine McCann aporta un test de l’ADN que podria confirmar la paternitat de Gerry McCann
- Previsió meteorològica El Meteocat avisa: canvi a la vista a Catalunya