Comerç

Espanya accelera les exportacions de vi als EUA davant possibles aranzels

Els distribuïdors nord-americans van comprar un 29% més de litres al desembre

Espanya accelera les exportacions de vi als EUA davant  possibles aranzels
2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Els cellers espanyols han premut l’accelerador en les últimes setmanes i han començat a enviar massivament els seus estocs als Estats Units abans que el president Donald Trump decideixi apujar els aranzels a aquest producte. Els distribuïdors nord-americans han augmentat les seves comandes. Al desembre es va registrar "un fort augment de les exportacions, amb una alça del 23% en valor i del 29,5% en volum", segons ha informat la Interprofessional Vi d’Espanya (OIVE), l’entitat que agrupa els exportadors vinícoles i que atribueix aquest comportament a "una possible estratègia de provisió per part dels importadors nord-americans, davant la incertesa generada per l’amenaça d’aranzels".

"Hem agilitzat les comandes perquè els distribuïdors dels EUA tinguin prou existències de producte per a almenys sis mesos", explica Luisa de Paz, directora d’exportacions del celler Protos, de la denominació d’origen Ribera del Duero, que assegura que van començar a preparar-se després que Trump guanyés les eleccions. Amb aquest dipòsit, els comercialitzadors nord-americans podran escalar els preus davant els seus consumidors finals si finalment es produeix l’increment aranzelari.

Ja el 2019, també amb Trump a la Casa Blanca, els EUA van aplicar aranzels al vi envasat (només al no escumós) produït en països europeus, entre els quals, Espanya. Llavors, a diferència de França, que va patir una caiguda dràstica en les seves exportacions, les empreses espanyoles van mostrar més resiliència i van aconseguir mantenir una posició estable al mercat, recorda Begoña Olavarría, responsable de l’àrea d’Intel·ligència Econòmica de la Interprofessional.

"L’interès dels compradors nord-americans pel vi espanyol és molt alt i això fa que, malgrat la incertesa aranzelària, els contactes comercials siguin intensos", corrobora Céline Perez, directora de la Barcelona Wine Week (BWW), que va celebrar la seva cinquena edició a principis de febrer amb més de 300 operadors dels EUA que van aprofitar per tancar operacions amb proveïdors espanyols. "Els índexs de satisfacció que han mostrat han sigut alts, amb bones puntuacions", remarca Perez. "Van venir diverses missions comercials. Els Estats Units són un dels principals mercats del sector. En escumosos és el primer", prossegueix la directora del certamen, que és ja el saló més important del vi espanyol que se celebra a Espanya.

Pel recinte van passar 25.700 visitants, "dels quals un 20%, és a dir unes 5.000 persones, eren estrangers de 69 països diferents", indica Perez, que està convençuda que, en cas que finalment l’Administració Trump decideixi revisar els gravàmens duaners, "el sector del vi està prou diversificat per seguir endavant".

Creixement

Notícies relacionades

De fet, els exportadors de vi espanyols van tancar el 2024 amb un creixement del 7% en valor i en volum en les seves transaccions amb els EUA, cosa que els va consolidar en el grup de principals proveïdors d’aquest mercat. Espanya va arribar a un total de 391,4 milions de dòlars en vendes i 67,3 milions de litres exportats, fet que la col·loca com el quart proveïdor en valor i el setè en volum.

En el segment dels escumosos, l’americà és el principal destí dels productors espanyols. Fins al novembre del 2024 se n’havien exportat 21 milions de litres (amb increment del 7,7%) i 73,6 milions d’euros. Quant als vins no escumosos, se’n van exportar 39,7 milions de litres, que van implicar un creixement del 2% i un valor de 243,1 milions d’euros.