Oscar Pierre (Glovo): "Vam canviar de model perquè no teníem diners per a multes"

El cofundador i conseller delegat de la plataforma reflexiona sobre les conseqüències de la contractació de 15.000 repartidors: no descarta haver de pujar tarifes o no poder entregar-ho tot a totes hores

Oscar Pierre (Glovo): "Vam canviar de model perquè no teníem diners per a multes"
4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

¿Quants repartidors estan actualment donats d’alta i operen a la plataforma. I, d’aquests, quants passaran a ser assalariats de Glovo?

Que estiguin treballant de manera mensual a Espanya, entre 20.000 i 25.000. Que passin a un model 100% laboral en seran molts menys. No sabem exactament quants, perquè estem començant aquest procés, però estimem que en seran entre 10.000 i 15.000.

¿Tots en nòmina?

Combinarem dos models. Contractació directa i treballar per a flotes de missatgeria.

¿I quants en seran en cada cas?

No ho sabem encara, perquè estem llançant els dos models alhora.

¿Quant se’ls pagarà als riders contractats?

No en sé els detalls encara. Estem parlant amb els sindicats i hi ha mil variables: nocturnitat, nombre d’entregues que facin...

Tot això impacta en els comptes... ¿Pujarà el cost del repartiment?

La idea i objectiu és que ningú noti aquest canvi. Ni usuaris ni restaurants. Que no s’hagin d’apujar tarifes. Però no descarto que el nou model ens doni problemes que ara no sapiguem identificar i que hàgim d’acabar apujant-les.

¿Els repartidors sortiran guanyant amb el nou model?

Suposo que tindrem un altre perfil de riders. En sé de moltíssims que els agradava l’antic model. El fet de tenir flexibilitat, obrir l’app quan volguessin, no tenir relació d’exclusivitat... hi haurà una massa laboral que no podrem satisfer.

Fa cinc anys, comentava que contractant els repartidors, Glovo seria rendible, però tindria problemes per cobrir la demanda. ¿Ho manté?

Aquesta és una indústria amb molts pics de demanda. Com menys flexible sigui una flota, més moments tindràs de no poder cobrir tota la demanda d’una ciutat. Crec que amb aquest canvi hi haurà més vendes no servides. Hi haurà més moments en què l’app hagi de dir "el teu Glovo no ha pogut ser servit».

¿Per què van decidir anunciar el canvi de model laboral un dia abans de declarar davant la jutge?

Va ser una mala coincidència, no ho vam gestionar bé. Feia molts mesos que treballàvem en això, perquè veníem de molts mesos de pressió i discrepància amb el ministeri. Fins al punt que, entre pressió econòmica i pressió per la via penal, vam decidir estar en pau i amb estabilitat política al país més important que tenim, que és Espanya. Fins que un tribunal decideixi si aquest model és legal o no, preferim tenir estabilitat política.

¿Quin va ser el detonant?

L’inici del cas criminal va ser bastant bèstia. Quan van canviar el Codi Penal ja intuíem alguna cosa, però fins que no et veus davant del toro no t’adones de la gravetat de la qüestió. I després va ser un tema econòmic. Malgrat que hem guanyat totes les sentències sobre el nou model, que ja en són 14... Quan la Inspecció de Treball t’obre actes i a sobre et vol sancionar, cosa que dobla la potencial multa, has de dipositar els diners com a fiança i esperar fins a cinc anys fins que la justícia et digui si realment has de pagar o no aquestes multes. Llavors, quan veus la via penal, d’una banda, i a nivell econòmic que has de posar tot aquest cash i congelar-lo, arriba un punt que no pots més.

¿Pensa que els han donat un tracte diferencial respecte a altres plataformes?

Això és clar, ens han posat a l’ull de l’huracà. Som l’única que ha sigut inspeccionada per Inspecció i fiscalia. Just Eat, que té una quota molt petita, sí opera un model laboral, però Uber Eats opera en un 90% igual que nosaltres. Entenc que som els més grans, que la Inspecció té recursos limitats i els temps de l’Administració són els que són... però que al nostre competidor l’inspeccionin amb dos o tres anys de retard li dona un avantatge competitiu bestial, per no parlar del reputacional.

¿On veu Glovo d’aquí cinc anys?

Estem convençuts que la majoria del comerç online es mourà en la immediatesa i aquí hi tenim dos avantatges. Un: tenim una flota i una tecnologia per entregar de manera més ràpida i eficient que ningú. Dos: la nostra marca és un intangible bestial. Immediatesa no és Zalando, Amazon o Ebay, és Glovo. Cada vegada hi ha més marques que volen oferir entregues immediates amb nosaltres. Quan vols comprar-te alguna cosa del Decathlon i entres al catàleg de Glovo i veus que ho pots comprar al mateix preu, però amb una entrega de 30 minuts i no de dos dies, la gent ho prova i repeteix.

¿Com evolucionarà el sector?

Mirem molt a la Xina. El Glovo d’allà es diu Meituan i l’utilitza el 30-40% de la població. Nosaltres estem molt contents perquè Itàlia està creixent molt i al gener ens va utilitzar un milió d’italians, però és que hi ha 60 milions d’italians. Si ens veiessin els xinesos dirien: "¿Què està passant? ¿Com és que no l’utilitzen 10-20 milions d’italians?».

¿Aquí quin percentatge de població utilitza Glovo?

Més o menys entre el 15-20% de les llars, però n’hi ha molts que l’utilitzen amb poca freqüència.

Notícies relacionades

¿Es veu vostè al capdavant de Glovo d’aquí cinc anys?

M’agradaria, sempre que em faig aquesta pregunta em costa molt pensar en una indústria que m’atragués tant.