EADA posa en valor l’aportació dels directors de sostenibilitat
L’escola de negocis reuneix un centenar de directius en la primera jornada dedicada a una figura cada vegada més present

A més d’un impacte positiu a l’entorn, les companyies que actuen amb valors responsables demostren tenir més resiliència i un ebitda superior a llarg termini. Així es va afirmar ahir en la trobada que va reunir a Barcelona prop d’un centenar de directors de sostenibilitat d’empreses espanyoles en la primera jornada dedicada a aquesta figura, organitzada per l’escola de negocis EADA.
El 84% de les empreses ja consideren que la sostenibilitat ofereix avantatges competitius, respecte al 70% del 2022, segons l’enquesta anual del Pacte Mundial. Una d’aquestes, com es va posar de manifest, és que troben millors condicions de finançament si estan ben valorades en índexs com el Sustainalytics, que qualifica la sostenibilitat de les empreses que cotitzen a la borsa. Així mateix, cada vegada més inversors busquen empreses amb alts estàndards en sostenibilitat i governança (ESG), fet que suposa una estratègia per accedir a noves fonts de finançament. Empènyer des de dins de les organitzacions a avançar en la seva transició cap a una economia sostenible és la funció dels també coneguts com a chief sustainability officers (CSO), una figura que va guanyant cada vegada més presència en els comitès de direcció, pel seu rol operatiu i estratègic.
Liderar la transformació
El 57% de les empreses compten amb un perfil que treballa en l’àmbit de la sostenibilitat, un percentatge que s’eleva al 85% entre les grans empreses. No obstant, també en aquestes últimes queda feina per fer. "No s’entén una estratègia de sostenibilitat madura si no hi ha complicitat en totes les àrees de negoci. En moltes empreses ja hi ha una col·laboració, però en d’altres és un repte fonamental", va indicar la directora del Pacte Mundial de l’ONU a Espanya, Cristina Sánchez. "Veiem cada vegada més sensibilització entre els CEO, però no tots se senten còmodes sent activistes de portes enfora", una cosa molt necessària en l’actual context internacional després de l’elecció de Trump i l’abandonament dels EUA de l’Acord de París, va destacar la directora del Pacte Mundial.
El vicepresident de Puig, Manuel Puig, va sorprendre quan ell mateix va decidir posar-se al capdavant, el 2021, de la Comissió ESG del Consell d’Administració. "L’important és que la sostenibilitat amari tota l’organització", va explicar. Una cosa més fàcil de transmetre si es lidera des de la cúpula. De resultes d’això, cada marca de Puig té un propòsit, que ha de quantificar-se i mesurar-se. "Si no millora d’alguna forma el món, és millor que desaparegui", va dir amb aplom. Sota aquesta premissa, "les empreses a mitjà i llarg termini aconsegueixen millors resultats", va dir Puig, per la qual cosa "és millor no deixar-se influir per analistes que valoren sols el curt termini".
En un entorn internacional en el qual hi podria haver una marxa enrere en l’aposta empresarial, el paper del CSO es contempla fonamental. A més d’integrar la sostenibilitat a l’estratègia, el seu repte és combatre la desconfiança. "És vital la consistència entre el que diem i el que fem", va dir la directora general i directora de Persones i Sostenibilitat del Banc Sabadell, Sonia Quibus.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Funcionaris El Govern central pacta amb els sindicats treure més places a oposició per facilitar la jubilació parcial dels empleats públics
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear