CONTEXT
Cap a una gestió portuària integrada
Els plans estratègics de les infraestructures de Tarragona i Barcelona haurien de ser desenvolupats de manera conjunta

La planificació estratègica i la gestió integrada són elements clau en el desenvolupament eficient d’infraestructures, especialment en sectors com el del transport aeri i marítim. En un article anterior sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat, vaig analitzar la importància de disposar d’una xarxa aeroportuària integrada a Catalunya. Ara, centrem-nos en la gestió portuària. Ens cal també aprofitar al màxim les potencialitats dels ports de Barcelona i Tarragona.
Tal com els ports dels Països Baixos i Bèlgica han demostrat, la col·laboració i la gestió conjunta poden ser molt més beneficioses que la competència directa. Aquests ports treballen de manera sincronitzada, especialitzant-se en sectors particulars per maximitzar la seva eficiència i competitivitat en àmbit global. A Catalunya, els ports de Barcelona i Tarragona han d’adoptar un model similar, on cada port es focalitza en diferents tipus de càrregues o serveis, optimitzant així els recursos i millorant l’oferta global.
Notícies relacionadesEl Port de Barcelona, amb la seva capacitat i ubicació estratègica, podria concentrar-se en el tràfic de contenidors i passatgers de creuers, mentre que el Port de Tarragona, preparant-se per la futura operativitat de la seva ZAL, en procés de desenvolupament, podria especialitzar-se més en càrregues a granel i logística industrial. La futura ZAL del Port de Tarragona és una iniciativa essencial per al país, atès el seu potencial per atraure inversions estratègiques de mercats internacionals. He defensat sempre la necessitat d’una gestió coordinada entre els ports de Barcelona i Tarragona. Encara que probablement sigui necessari mantenir dues presidències per qüestions d’equilibri territorial, és imprescindible un treball conjunt. Els plans estratègics d’ambdues infraestructures haurien de ser desenvolupats de manera conjunta per garantir que siguin complementaris i coherents, aprofitant els avantatges competitius de cada una d’aquestes infraestructures.
Per maximitzar el potencial de tots dos ports, és imprescindible millorar la connexió ferroviària. El desenvolupament d’un corredor ferroviari mediterrani, amb una nova línia d’ample europeu dedicada a les mercaderies que recorri l’interior, és clau per potenciar la distribució eficaç i ràpida cap a tot Europa. Els ports de Catalunya poden liderar no només en termes de capacitat logística, sinó també en pràctiques portuàries sostenibles i respectuoses amb el medi ambient. Aquest enfocament no només garantirà una gestió eficient dels recursos naturals i la reducció de l’impacte ambiental, sinó que també posicionarà els ports catalans com a líders en innovació i desenvolupament sostenible en àmbit europeu. Aprofundir en una gestió integrada i especialitzada dels ports de Barcelona i Tarragona és una estratègia que pot catalitzar el creixement econòmic de Catalunya, millorar la connectivitat internacional i reforçar el compromís amb la sostenibilitat i la innovació en les operacions portuàries.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet