CONTEXT

Cap a una gestió portuària integrada

Els plans estratègics de les infraestructures de Tarragona i Barcelona haurien de ser desenvolupats de manera conjunta

Cap a una gestió portuària integrada
2
Es llegeix en minuts
Ignasi Sayol

La planificació estratègica i la gestió integrada són elements clau en el desenvolupament eficient d’infraestructures, especialment en sectors com el del transport aeri i marítim. En un article anterior sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat, vaig analitzar la importància de disposar d’una xarxa aeroportuària integrada a Catalunya. Ara, centrem-nos en la gestió portuària. Ens cal també aprofitar al màxim les potencialitats dels ports de Barcelona i Tarragona.

Tal com els ports dels Països Baixos i Bèlgica han demostrat, la col·laboració i la gestió conjunta poden ser molt més beneficioses que la competència directa. Aquests ports treballen de manera sincronitzada, especialitzant-se en sectors particulars per maximitzar la seva eficiència i competitivitat en àmbit global. A Catalunya, els ports de Barcelona i Tarragona han d’adoptar un model similar, on cada port es focalitza en diferents tipus de càrregues o serveis, optimitzant així els recursos i millorant l’oferta global.

Notícies relacionades

El Port de Barcelona, amb la seva capacitat i ubicació estratègica, podria concentrar-se en el tràfic de contenidors i passatgers de creuers, mentre que el Port de Tarragona, preparant-se per la futura operativitat de la seva ZAL, en procés de desenvolupament, podria especialitzar-se més en càrregues a granel i logística industrial. La futura ZAL del Port de Tarragona és una iniciativa essencial per al país, atès el seu potencial per atraure inversions estratègiques de mercats internacionals. He defensat sempre la necessitat d’una gestió coordinada entre els ports de Barcelona i Tarragona. Encara que probablement sigui necessari mantenir dues presidències per qüestions d’equilibri territorial, és imprescindible un treball conjunt. Els plans estratègics d’ambdues infraestructures haurien de ser desenvolupats de manera conjunta per garantir que siguin complementaris i coherents, aprofitant els avantatges competitius de cada una d’aquestes infraestructures.

Per maximitzar el potencial de tots dos ports, és imprescindible millorar la connexió ferroviària. El desenvolupament d’un corredor ferroviari mediterrani, amb una nova línia d’ample europeu dedicada a les mercaderies que recorri l’interior, és clau per potenciar la distribució eficaç i ràpida cap a tot Europa. Els ports de Catalunya poden liderar no només en termes de capacitat logística, sinó també en pràctiques portuàries sostenibles i respectuoses amb el medi ambient. Aquest enfocament no només garantirà una gestió eficient dels recursos naturals i la reducció de l’impacte ambiental, sinó que també posicionarà els ports catalans com a líders en innovació i desenvolupament sostenible en àmbit europeu. Aprofundir en una gestió integrada i especialitzada dels ports de Barcelona i Tarragona és una estratègia que pot catalitzar el creixement econòmic de Catalunya, millorar la connectivitat internacional i reforçar el compromís amb la sostenibilitat i la innovació en les operacions portuàries.