Acte al Cercle

Escrivá destaca l’avantatge competitiu que donen a Espanya les renovables

Escrivá con Teresa Garcia-Milá

Escrivá con Teresa Garcia-Milá / JORDI OTIX

1
Es llegeix en minuts

El governador del Banc Espanya, José Luis Escrivá, va destacar ahir en una conferència al Cercle d’Economia a Barcelona que l’economia espanyola es beneficia de l’avantatge competitiu que ofereixen uns costos de l’energia més baixos per l’aposta per l’eòlica i la solar. A Espanya, on es viu un creixement generalitzat per sobre d’altres veïns europeus, el sector industrial es beneficia de l’abaratiment del cost de l’energia gràcies a les inversions en renovables des del 2017, va explicar davant empresaris i directius.

Segons les dades que va aportar, el preu de l’electricitat per a les empreses està un 30% per sota de la mitjana europea. De les xifres exposades pel governador es dedueix que les renovables van permetre l’any passat que es pagués la meitat en el mercat majorista que si no existís la potència instal·lada eòlica i solar. I això s’està consolidant com un factor competitiu que, mirant els mercats de futurs, es podria mantenir almenys fins al 2029.

Incertesa

Notícies relacionades

Durant el seu discurs, va remarcar que el context econòmic es mou essencialment en un entorn d’incertesa només comparable al que es va produir després de l’atac amb avions a les torres bessones als EUA el 2001. Va explicar que l’impacte més gran de la política d’aranzels del Govern de Donald Trump es produirà als EUA a través de la inflació.

Al seu torn existeix, va afegir, una situació de divergència de polítiques monetàries, amb els tipus de canvi, "que s’estan movent més del que és habitual". Això es combina amb valoracions elevades dels actius financers. "Al mateix temps que hi ha molt soroll geopolític, hi ha divergències de polítiques monetàries i actius amb elevat valor que posen molt poc preu al risc", va afirmar. Europa registra un creixement afegit amb moltes diferències entre països.