Campanya de consum

La Generalitat endurirà les multes per frau el Black Friday

La Conselleria d’Empresa detecta possibles infraccions en el 77% dels comerços que va inspeccionar l’any passat

La Generalitat endurirà les multes per frau el Black Friday
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

L’operació de vigilància que va portar a terme la Generalitat per detectar possibles fraus durant la campanya del Black Friday va trobar possibles infraccions en un 77% de les empreses inspeccionades. És un percentatge encara més alt que el de l’any anterior, cosa que significa que el problema, lluny d’amainar, creix. "Estem batent un desagradable rècord", resumeix el director de l’Agència Catalana de Consum, Isidor García Sánchez, un dels dos organismes que ha estat seguint de prop el fenomen. Per això el Govern s’ha posat més seriós: l’Executiu català té previst endurir el càstig que imposa contra les companyies que incorren en aquests fraus.

En primer lloc, augmentarà la quantia de les multes si el comerç en qüestió és reincident. La norma vigent tipifica aquest tipus de pràctiques (per exemple, que la rebaixa sigui fictícia) com a infraccions greus, cosa que comporta una sanció d’entre 10.001 euros i 100.000 euros. Fins ara, el Govern s’estava inclinant per la part baixa de la forquilla, però disposa de la llibertat per castigar més contundentment les infraccions, cosa que farà d’ara endavant. "A partir d’ara tindrem molt en compte el fet que aquella empresa hagi sigut multada abans per la mateixa infracció", diu García Sánchez. També ho faran si no és la mateixa infracció exactament però sí que xoca amb un altre element del mateix codi.

Difondre els noms

En segon lloc, es recolzaran en un altre dels mecanismes que contempla la normativa: difondre públicament el nom d’aquestes empreses. "Tant Consum com Comerç poden incorporar una sanció accessòria de publicitat a les empreses multades per infringir de manera reiterada la normativa", contextualitzen des de la conselleria. "Això permetrà fer-ne públics els noms una vegada les sancions siguin fermes, és a dir, una vegada s’hagin resolt tots els possibles recursos presentats en la via administrativa". Això significa que, probablement, aquests noms no apareguin al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya fins alguns anys després de la infracció, però aquest departament veu clar que, per poc que sigui, una mica ajudarà a l’objectiu de rebaixar el percentatge d’infracció.

Notícies relacionades

"El que intentem fer és complir i fer respectar el dret dels consumidors", explica el director general de l’Agència Catalana de Consum. "És bastant problemàtic que, dins de l’abecedari d’unes rebaixes, no s’estigui complint una cosa que no s’ha imposat precisament fa quatre dies", lamenta García Sánchez, que afegeix que part del seu objectiu és que "l’opinió pública i, particularment, el sector empresarial sàpiga que hem pogut augmentar en un 40% el nombre de comerços inspeccionats, que no mirem cap a una altra banda".

En total, entre aquest organisme i la Direcció General de Comerç van seguir l’activitat de gairebé 80 empreses –sobretot en el canal online– i el comportament de gairebé 3.000 productes d’electrònica, roba, complements, perfumeria i productes per a la llar, que són els sectors, que tradicionalment concentren la major part dels descomptes.