Tecnologia per estalviar el 20% de l’aigua
Telefónica Tech desenvolupa aplicacions basades en ‘smart metering’ per optimitzar el circuit del líquid element / Gràcies a aquestes aplicacions es pot reduir fins a un 40% de les fuites

Tecnologia per estalviar el 20% de l’aigua
El Canal de Isabel II, que gestiona més d’una dotzena d’embassaments de sis conques hidrogràfiques per subministrar aigua a més de sis milions de persones, és un exemple de l’aplicació de la tecnologia per a un consum més eficient i sostenible de l’aigua. Per aconseguir-ho van portar a terme amb Telefónica Tech, la unitat de negocis digitals de l’operadora, el desplegament de tecnologia per reduir fins a un 40% les fuites i estalviar fins a un 20% d’aigua. Un dels pilars d’aquesta mesura, anomenada smart metering, consisteix a digitalitzar per permetre la telectura. Un exemple d’això és l’Empresa Metropolitana de Proveïment i Sanejament d’Aigües de Sevilla (Emasesa), que disposa d’un desplegament de més de 300.000 comptadors intel·ligents.
L’smart metering "és una solució tecnològica que transforma la gestió dels serveis públics d’aigua i gas amb l’objectiu de fer-la més eficient i sostenible", explica Borja Gómez Zarceño, responsable global de la solució smart metering de Telefónica Tech.
Representa dotar d’intel·ligència els comptadors perquè, basant-se en la connectivitat NB-IoT (internet de les coses de banda estreta), puguin obtenir dades de consum dels seus clients (residencials i comercials) amb més freqüència i precisió. Així, les empreses gestores o distribuïdores disposen d’ajuda per prendre decisions de negoci basant-se en l’anàlisi de les dades que redundin en un més bon servei als usuaris.
L’smart metering es pot aplicar al cicle integral de l’aigua. Aquest procés té sis fases. La primera és la captació, que es pot dur a terme des d’aigües subterrànies o pous connectats a aqüífers. La segona és el tractament perquè l’aigua sigui de consum humà convertint aigua bruta en aigua potable a través de les estacions de tractament. La tercera fase és l’emmagatzematge. L’objectiu és assegurar un subministrament d’aigua potable continu sota paràmetres controlats i assegurar-ne la disponibilitat per a un futur aprofitant els moments d’excedent. Per aconseguir-ho s’utilitzen dipòsits distribuïts en diferents punts estratègics.
La quarta etapa és la distribució, dividida a la xarxa en alta i en baixa. La primera s’encarrega de l’abducció i distribució de l’aigua des de les plantes potabilitzadores, i la segona la distribueix fins a cada domicili mitjançant canonades de diàmetre més petit. El cinquè pas és recollir correctament l’aigua que ha sigut rebutjada. Es fa mitjançant la xarxa de sanejament, formada per canonades encarregades de recollir i transportar l’aigua sobrant i els rebutjos des de cada domicili fins a les plantes de depuració. L’últim pas és la depuració en les estacions depuradores d’aigües residuals (EDAR), on comença a tractar per obtenir aigua retornable a la natura.
La tecnologia desenvolupada per Telefónica Tech es pot aplicar a totes les fases i es tradueix en lectures de consum contínues (una cada dia amb detall horari), facturació exacta sense lectures manuals o estimades, detecció primerenca de fuites, control de consums no autoritzats i alerta sobre consums anòmals amb l’aplicació d’intel·ligència artificial.
Creix la demanda
I és que un bé com l’aigua és realment escàs. Prop del 70% del planeta està cobert per oceans i mars. Gairebé el 97% de l’aigua que hi ha a la Terra és salada, i tan sols el 2,5% és dolça i està repartida entre aigua subterrània, rius, llacs i aigües congelades en cims muntanyosos i a l’Antàrtida. Aquest 2,5%, però, ha de fer front a la necessitat cada vegada més imperant de recursos hídrics derivats de l’augment de les infraestructures, de les ciutats, de la industrialització i del creixement demogràfic. Tot plegat deriva en un consum directe més gran i en més producció d’aliments en un entorn marcat pel canvi climàtic i les sequeres.
Espanya disposa de menys aigua per fer-ne ús i, tot i que el consum per persona s’ha reduït, s’ha de millorar l’eficiència. La gestió intel·ligent de l’aigua sorgeix de "la necessitat d’oferir una visió holística de totes les fases del cicle de l’aigua, des de la captació fins al tractament d’aigües residuals, amb l’objectiu d’impulsar l’eficiència en la gestió d’infraestructures hidràuliques", explica el representant del Telefónica Tech.
Es tracta d’una solució basada en comptadors intel·ligents i sensors IoT, la qual cosa permet una gestió centralitzada dels tres pilars bàsics del cicle de l’aigua: infraestructures, comerç i treball de camp. La principal utilitat per a les distribuïdores i gestores és poder definir plans d’inversió en funció del rendiment de la xarxa, optimitzar l’eficiència per obtenir el màxim rendiment de la inversió i millorar la interacció amb els usuaris finals a través de serveis de valor afegit.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.