El port de BCN afronta la inversió pública més gran en infraestructures de fa anys
L’autoritat portuària destinarà 332,5 milions a obres a mitjà i llarg termini, 278 dels quals seran per fer reformes als molls i per construir tres nous punts d’atracada

Varios tubos para canalizaciones de obras en el Moll Adossat del Port de Barcelona, con un crucero de MSC atracado. /
El port de Barcelona ha de fer front aquest 2025 a la inversió pública més gran "en molts anys". Així ho va dir fa uns dies el seu president, José Alberto Carbonell, a l’hora de presentar els resultats econòmics de l’exercici anterior. Els bons números del 2024, sumats a un seguit de projectes estratègics madurats fa temps, permeten que l’autoritat portuària encari els pròxims mesos amb aquest ànim inversor extraordinari: fins a 332,5 milions d’euros, 278 dels quals són per a infraestructura dels molls.
Aquests 332,5 milions són imports de licitació. Es tracta de plans a mitjà i llarg termini l’execució dels quals s’allargarà als pròxims mesos i anys, de manera que no es considera una inversió real. Tot i això, sí que dibuixa un futur pròxim en què el port barceloní farà un salt semblant al que va fer entre els anys 2003 i 2009, amb fins a 1.123 milions gastats en nou exercicis, quan es van afrontar les grans obres d’ampliació al sud de les instal·lacions, amb els dics on ara es tornarà a treballar.
De tots aquests plans, el més madur del 2025 és el de la infraestructura del Moll de Catalunya, amb 94 milions d’inversió, que en principi s’adjudicarà en el consell d’administració d’aquest dimecres. Consisteix en la construcció d’una primera fase que delimita la superfície de l’esplanada d’aquest moll perquè posteriorment es pugui omplir amb terra i consolidar-lo.
Creuers i mercaderies
Emmarcat en el procés de trasllat de l’activitat al sud del recinte del port de Barcelona (on ara ja hi ha la terminal Hutchison Ports Best o es faran els accessos viaris i ferroviaris), una vegada s’adjudiqui la feina l’execució s’allargarà durant 27 mesos i delimitarà un espai concretament de 44,7 hectàrees. Tots aquests moviments responen a la voluntat d’allunyar de la ciutat tant l’activitat de creuers com la de mercaderies, a mitjà i llarg termini. La celebració de la Copa Amèrica de vela ja va ser una embranzida per a l’obertura al públic del Port Vell, cosa que el va fer més permeable.
A banda de la construcció d’aquests recintes al Moll de Catalunya, just davant de la Hutchison hi ha dos projectes més d’infraestructura previstos per a aquest any. Es tracta de la fase quatre del Moll Adossat (60 milions d’inversió) i la construcció dels nous punts d’atracada 34C, 34D i 34E (124 milions) a la cara est del Moll de l’Energia.
En el primer cas, que ara mateix està en licitació, es calcula que s’adjudicarà al juny i servirà per ubicar la tercera terminal per a vaixells ro-ro (és a dir, càrrega de vehicles de tota mena) o vaixells ro-pax (càrrega rodada i càrrega de viatgers) de Baleària.
Pel que fa al segon projecte, amb el pressupost més alt, segons fonts portuàries començarà l’expedient ben aviat, però ha de passar el tràmit del Consell de Ministres perquè es tracta d’un projecte complex, ja que són atracadors per a líquids a granel, semblants al 34B existent.
S’han de construir fins a 18,5 metres de calat i sis estacades d’amarrada (unes estructures aïllades per amarrar els vaixells), així com una nova fossa per a les canonades. En total, seran més de tres anys d’execució (38 mesos). La licitació començarà entre l’abril i el maig, de manera que les ofertes es rebran a la tardor.
Nus ferroviari
Al Moll Adossat també s’hi han previst sis milions d’euros més en superestructura. Són per a la terminal G. A més, en el global dels 332,5 milions previstos d’inversió pública al port de Barcelona anunciats pel president Carbonell, n’hi ha 18 més de dedicats a intermodalitat. Es tracta de la partida del nus ferroviari dels accessos al recinte portuari, posposats durant dues dècades i que ara finalment compten amb un conveni financer entre administracions que permet confiar que s’acabaran fent.
Notícies relacionadesHi ha un quart capítol que també concentra un bon pessic de fons públics i que és estratègic per a la croada sostenible que lliura el port. Es tracta del projecte Nexigen. Si el juliol de l’any passat es va celebrar amb tota pompa i fastuositat la connexió amb el sistema OPS de la terminal de contenidors de Hutchison Ports Best, l’electrificació seguirà. Seran dues partides per al Moll Adossat, 14,5 milions per al subministrament elèctric de vaixells i encara 16 més per a la infraestructura elèctrica.
"Durant aquest 2025 tindrem un port més verd gràcies a l’electrificació i al projecte d’hidrogenera", va assegurar el responsable de l’autoritat portuària. "També tindrem més ciutadà, amb nous espais com l’icònic edifici del Portal de la Pau", va afegir. Amb aquesta inversió prevista en licitació de 332,5 milions es donarà pas a un seguit de projectes que permetran encarar l’elaboració del V Pla Estratègic per al període 2026-2030.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.