Teixir el futur
Les marques de moda redescobreixen el ‘handmade’ com a símbol de luxe conscient. Atentes a l’autenticitat i a la sostenibilitat, cada nova temporada, integren tècniques artesanals per oferir peces úniques que narrin històries pròpies.

Una dona elabora una peça amb agulles de teixir.
Les marques de moda redescobreixen el ‘handmade’ com a símbol de luxe conscient. En un panorama on la moda massiva, representada per gegants com Zara, Mango o Primark, sembla dominar el mercat, el ressorgiment del handmade emergeix com una resposta vibrant i plena de significat. Les marques de moda, fins i tot de luxe (recordem que Prada ja fa anys que crea cada estiu les seves bosses de ganxet amb el logotip brodat a mà), atentes a l’autenticitat i a la sostenibilitat, cada nova temporada, integren tècniques artesanals per oferir peces úniques que narrin històries pròpies, revaloritzant alhora un patrimoni cultural en risc d’extinció.
Algunes d’aquestes marques han descobert (o fins i tot han nascut directament sota aquesta premissa) que tècniques com el ganxet, la mitja, la costura manual o la confecció amb robes artesanals no només aporten originalitat a les col·leccions, sinó que també doten cada peça d’una singularitat inconfusible. Un exemple és la marca mallorquina de biquinis fets de ganxet Mylo, amb un fort accent mediterrani. Inspirada en la feminitat i la naturalitat, Mylo utilitza fils de primera qualitat i evoca els anys 70, època en què grans actrius com Brigitte Bardot lluïen biquinis fets de ganxet.
La bogeria de la indústria de la moda –entre tendències efímeres, calendaris restrictius, peces d’un sol ús i talles petites– s’allunya del nou concepte que moltes marques volen representar. La ‘slowfashion’, amb marques que prioritzen la qualitat i opten per peces fetes a mà, dissenyades per perdurar i per explicar històries, s’erigeix com una alternativa conscient.
Tallers de tècniques manuals
Paral·lelament, tant a les grans ciutats com als pobles més petits, els tallers i cursos de tècniques manuals viuen una autèntica renaixença. Espais com els casals de barri, tallers i escoles de costura –que, a més d’ensenyar a cosir i a teixir, fomenten l’intercanvi i la creació de comunitats– esdevenen veritables oasis de desconnexió enmig del ritme frenètic de la vida quotidiana, connectant les persones amb la seva pròpia creativitat. Casals que promouen això, com el de Can Deu de les Corts, amb un taller de ganxet dirigit per la Montse Santafé, una emprenedora que fa un any va crear la seva marca Mengancho com a resposta a la necessitat de recuperar el benestar emocional perdut amb la seva antiga feina. Allà, tinc el plaer de fer ganxet cada dimarts.
Aquest retorn a l’artesania no es limita a l’àmbit estètic. La pràctica del teixir es revela com a activitat terapèutica capaç de reduir l’estrès i millorar la salut mental, oferint un refugi enmig de la constant digitalització. Recuperar tècniques manuals ancestrals contribueix, a més, a la formació de nous professionals en sectors com la costura, la mitja i el ganxet, una necessitat que el gremi de la moda a Catalunya ha posat de manifest en els darrers anys.
La nova tendència del handmade redefineix el concepte de luxe, convertint-lo en una declaració d’intencions. No només va d’exclusivitat, sinó de compromís amb la qualitat, la sostenibilitat i la preservació d’un art que porta l’essència de la tradició. Així, cada fil i cada punt esdevenen testimonis d’una moda que aposta per la longevitat i la bellesa de l’autenticitat.
El ressorgiment del fet a mà
El ressorgiment del fet a mà en el món del luxe és més que una tendència temporal: es tracta d’una revolució en un sector que està arribant al seu límit. Ens convida a repensar el nostre consum i a valorar el treball artesanal. La fusió de tradició i innovació del producte, juntament amb la vitalitat dels tallers locals, ens mostra que el luxe conscient es construeix fil a fil, teixint un futur on la qualitat i l’ànima es combinen de manera excepcional.
En un món saturat de marques, és imprescindible disposar d’un producte fet a mà amb fils d’alta qualitat i processos artesanals impecables, però també és fonamental que aquesta qualitat i autenticitat arribin efectivament al mercat. Una estratègia de comunicació ben definida i potent és clau perquè el públic pugui connectar amb els nous valors que moltes marques de moda volen transmetre.
Notícies relacionadesComunicació acurada
Dit d’una altra manera, les marques que incorporen processos artesanals han de fer-ho saber al món. Sense una comunicació acurada que ressalti el seu art, la seva història i el valor afegit del fet a mà, el missatge es dilueix i la singularitat del producte pot passar desapercebuda en un mercat molt competitiu. Així, la narrativa de la marca i la seva presència mediàtica esdevenen clau per generar una imatge coherent i diferenciada.
- El trànsit sega set vides a Catalunya en una nit
- Desenes d’ajuntaments xoquen amb dificultats per reparar fugues
- La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes
- Claudio Milano: "Una taxa turística amb molts ingressos fiscals legitima que hi hagi més turisme"
- Europa busca un paraigua nuclear propi davant la Rússia de Putin
- MÀXIM GOLEJADOR D’EUROPA Radiografia al ‘tsunami’ golejador creat per Flick al Barça
- Un radar de la Jonquera sanciona 411 conductors al dia
- Noves tecnologies Les novetats de Mossos a l’MWC: un cotxe patrulla hipeconnectat amb un dron al sostre i un predictor de delictes
- Dades del Meteocat Catalunya activa diversos avisos grocs per pluja i fort onatge per a aquesta setmana
- Fira tecnològica a Barcelona Mobile World Congress 2025, en directe: última hora del MWC i novetats