Competitivitat europea
Brussel·les deslliurarà l’automoció de les multes per emissions el 2025
Von der Leyen anuncia una esmena per donar més temps a les empreses a complir l’objectiu
L’Europarlament i el Consell han de validar la mesura

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, va anunciar ahir que presentarà una esmena urgent per ampliar el termini d’un a tres anys per complir els objectius de reducció d’emissions per als cotxes, i evitarà així multes milionàries a la indústria que havia d’aconseguir una reducció del 15% aquest any. La flexibilització dels terminis no altera l’objectiu de zero emissions per al 2035.
La indústria automobilística europea està en crisi. La competència xinesa, l’amenaça d’aranzels nord-americans i les dificultats per avançar en el procés de descarbonització han fet que saltin totes les alarmes. Al gener, Von der Leyen va llançar un diàleg amb els representants del sector per buscar solucions. Ahir, després de dues reunions, aquest diàleg va començar a donar els seus fruits.
A partir d’aquest 2025, la legislació imposava objectius de reducció de les emissions anuals. No complir-los podia comportar multes. Per alleujar la pressió, Von der Leyen va anunciar que presentarà una esmena per ampliar aquest termini a tres anys. "Els objectius seran els mateixos. Hauran de complir-se, però això implica donar un respir a la indústria", va dir la presidenta.
L’Associació Europea de Fabricants de Cotxes havia demanat més flexibilitat per arribar als objectius, al·legant la baixa demanda. Complir la legislació, advertien en un comunicat, "aniria en detriment de la competitivitat de la indústria automobilística".
Von der Leyen va defensar que "s’ha d’escoltar" els que demanen "pragmatisme" però també respectar els que "han fet els deures". Per aquest motiu, va remarcar la presidenta, "ens hem de cenyir als objectius acordats". El que va proposar ahir la Comissió és una esmena a una legislació que ja ha entrat en vigor. Per tant, modificar-la necessita del consentiment tant del Parlament Europeu, com del Consell, en el qual hi ha representats els governs dels països de la UE. Von der Leyen va demanar trobar un acord amb la celeritat més gran possible "perquè això només té sentit si és acordat ràpid". La presidenta va anunciar que en el futur el seu Executiu presentarà una revisió de la legislació "amb el principi de neutralitat tecnològica" com a eix.
Un pla d’acció
Notícies relacionadesLa Comissió Europea presentarà demà un pla d’acció per a la indústria de l’automòbil. Després de la seva reunió amb els representants del sector, Von der Leyen ha fet públics alguns dels punts que cobrirà aquest pla. A més d’abordar la qüestió de les emissions, l’Executiu aposta per fomentar la innovació per millorar la competitivitat i reduir els costos i les dependències en l’àmbit de la fabricació de bateries.
Respecte a la innovació, l’alemanya posa el focus a posar més cotxes autònoms en circulació i proposa posar en marxa una aliança perquè les empreses del sector puguin compartir recursos, des del desenvolupament de software fins a la tecnologia necessària. També proposa ajudar els productors de bateries.
- Aquest dilluns Dia de pluja a Barcelona: el temporal deixa fortes pluges i fins i tot calamarsa en alguns barris de la ciutat
- Accident greu Més de 30 ferits en una col·lisió entre dos autocars a l’avinguda Diagonal de Barcelona
- Normativa ¿Es pot conduir amb la ITV caducada però amb cita prèvia?
- Noves tecnologies Les novetats de Mossos a l’MWC: un cotxe patrulla hipeconnectat amb un dron al sostre i un predictor de delictes
- L'estafa que està apareixent als mòbils dels clients de CaixaBank
- Radiografia del 'masking': quan el patiment emocional es fa invisible
- Multimèdia | Guia d’aliments de temporada: març, mes de sembra i de peix fresc
- Fira tecnològica a Barcelona Mobile World Congress 2025, en directe: última hora del MWC i novetats
- LA TEMPORADA BLANC-I-BLAVA L’alerta meteorològica obliga a suspendre el Vila-real - Espanyol
- Màxim GOLEJADOR europeu El Barça o el tsunami golejador de Flick