Sentència

Rosalía perd la seva batalla legal a Europa contra la marca de joies búlgara Rozaliya

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea treu la raó a la cantant catalana en la seva pugna per la iniciativa d’una empresària d’origen búlgar

JOSÉ LUIS ROCA / VÍDEO: Europa Press

2
Es llegeix en minuts

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha rebutjat aquest dimecres el recurs de la cantant Rosalía contra la decisió de l’Oficina Europea de Propietat Intel·lectual (EUIPO) que va mantenir registrada la marca búlgara de joies ‘Rozaliya’, malgrat la denúncia de la cantant. En la sentència, el Tribunal General dona la raó a l’EUIPO, per la qual cosa ‘Rozaliya Jewelry’ podrà continuar utilitzant aquesta marca per a les seves peces de joieria, malgrat l’evident semblança amb el nom de la cantant catalana de fama mundial.

L’argument de la caducitat de la marca

Quan Rosalía i Ozuna cantaven que el respecte es mostra en «en butlletes i diamants», probablement no es referien a les joies de Rozaliya, la marca búlgara amb què la cantant manté un litigi des del 2021. Rozaliya es va registrar per a bijuteria el 2016. El 2021, la cantant catalana va presentar davant l’EUIPO una sol·licitud de caducitat de la marca, que mostra una evident semblança amb la seva. 

La legislació permet declarar caducats els drets d’una marca quan es pugui provar que no se n’ha fet ús durant almenys cinc anys. També quan la marca no hagi sigut utilitzada a la Unió per als productes pels quals es va registrar. L’EUIPO va donar en part la raó a Rosalía, però va mantenir algunes de les joies al mercat. La catalana va recórrer la decisió. 

Rosalía va al·legar en el seu recurs que l’empresa no havia aportat prou proves de l’ús de la marca a la UE i acusava l’EUIPO de cometre errors. La cantant va defensar a més que l’Oficina no havia motivat prou la seva resolució i havia basat la seva decisió en «presumpcions». 

«Si no ho pots tenir, millor deixa-ho anar»

En la sentència d’aquest dimecres, el Tribunal General, no obstant, ha rebutjat l’argument i ha confirmat la decisió de l’Oficina. La justícia europea considera que l’EUIPO «va presentar una motivació degudament justificada». La decisió explicava a més per què considerava suficients les proves aportades sobre l’ús de la marca per a productes comercialitzats a la UE.

El tribunal amb seu a Luxemburg ha remarcat en la sentència que l’EUIP «no es va basar en simples presumpcions» sinó que compta amb proves com captures de pantalla o factures. En el mateix sentit s’ha expressat la justícia respecte a l’ús de la marca per a productes destinats a l’exportació. Com diu la mateixa Rosalía a Chiri: «‘I mentirte, ¿pa’ què?’» 

Notícies relacionades

Amb aquesta decisió conclou un litigi per la marca de joies que Rosalía mantenia obert des de fa quatre anys amb la marca de joies búlgara Rozaliya. «Si no ho pots tenir, millor deixa-ho anar», diu la cantant en una de les seves composicions.

Segons la seva pròpia web, al darrere de la marca es troba Rozaliya Heinen, una empresària búlgara que actualment resideix a Los Angeles. Heinen assegura que va dirigir una de les agències de models més grans de Bulgària durant 13 anys i ha treballat amb‘Miss Alemanya’ i ‘Top Model of the World’, per després passar 10 anys estudiant al Nepal, Bhutan, i Bali. A la seva web descriu les seves joies com «eines per a la llibertat».