Competitivitat europea
La UE ajudarà el sector de l’automòbil amb incentius i proteccionisme
Brussel·les anuncia un fons de 1.800 milions per fabricar bateries i endurirà els requisits per a les inversions estrangeres

La Comissió Europea va presentar ahir la seva recepta anticrisi per al sector de l’automòbil, que inclou un fons per a la fabricació de bateries; flexibilitzar el compliment dels objectius de reducció d’emissions; fomentar el made in Europe i la compra de cotxes elèctrics, i endurir els requisits per a les inversions estrangeres a fi de protegir la fabricació local. "El nostre objectiu és clar: garantir que la pròxima generació de vehicles no només es fabriqui a Europa, sinó que també s’innovi a Europa, estigui impulsada per tecnologia europea i es basi en valors europeus", va dir el comissari europeu de Transport Sostenible i Turisme, Apostolos Tzitzikostas, en roda de premsa.
Segons xifres de la Comissió, la indústria automobilística representa aproximadament el 7% del PIB de la Unió Europea, amb més de 13 milions de persones que treballen actualment en el sector. Però l’estancament de les vendes, la competència ferotge des de la Xina o els Estats Units i les dificultats per fer front a la descarbonització han posat la indústria en perill.
La Comissió va presentar ahir un pla d’acció amb el qual espera abordar alguns d’aquests problemes. Bona part de les mesures ja les va anunciar dilluns la presidenta, Ursula von der Leyen, després d’una reunió amb els representants del sector. L’alemanya va llançar a principis d’any un diàleg amb la indústria precisament amb l’objectiu de donar forma al pla.
Pròxima consulta als països
Von der Leyen ja va anunciar dilluns que la Comissió presentaria una esmena urgent amb l’objectiu de retardar les multes per incompliment dels objectius de reducció d’emissions, mantenint la meta de zero el 2035. Una de les raons que esgrimien els representants del sector per demanar aquesta moratòria era la falta de demanda de cotxes elèctrics. Aquest és un dels problemes que Brussel·les mira d’abordar amb aquest pla.
La Comissió ha anunciat que llançarà una consulta entre els països per identificar pràctiques que hagin resultat efectives per incentivar la compra de cotxes elèctrics. L’objectiu és poder desenvolupar una estratègia comuna. Entre les àrees a les quals apunta Brussel·les hi ha les flotes corporatives. Actualment, les flotes corporatives representen un 60% de les noves matriculacions a la UE segons la Comissió. Això engloba des dels cotxes d’empresa, fins als contractes de lísing o els cotxes de lloguer.
Notícies relacionadesEntre les mesures que contempla Brussel·les hi ha els avantatges fiscals per la compra de vehicles elèctrics, com fa Bèlgica, l’amortització lliure de vehicles nets i estacions de càrrega dedicades a activitats econòmiques que ja practica Espanya. Brussel·les també posa com a exemple ciutats com Hamburg o Amsterdam, que s’han posat com a objectiu el 2030 perquè tots els seus taxis siguin d’emissions zero. Les dues ciutats ofereixen subvencions. La mateixa Comissió ha recordat en aquest sentit la possibilitat de fer ús de les ajudes d’Estat per recolzar la transformació. Però l’executiu s’ha compromès a presentar una proposta legislativa abans de l’estiu.
Von der Leyen va proposar també posar en marxa una aliança perquè les empreses del sector puguin compartir recursos.
- Usos lingüístics Emma Vilarasau, en l’especial sobre la llengua de TV3: «No es pot viure les 24 hores en català»
- Gestió hídrica Rialb, el segon embassament més gran de Catalunya i el més jove, bat un nou rècord d’ompliment
- Descobriment inesperat Les obres de la Via Laietana troben per sorpresa les restes de cinc cases medievals de Barcelona
- Previsió meteorològica Catalunya activa diversos avisos per pluja per a aquest dijous i llança un preavís de situació meteorològica de perill per dissabte
- Finances La Caixa i Criteria tornen la seva seu a Catalunya