La majoria dels empresaris esperen augmentar aquest any les vendes
El 42% ampliaran la plantilla, dos punts més que el 2024, segons la consultoria KPMG

Una dona treballa a la fàbrica d’Inditex a Arteixo, a la Corunya. | CABALAR / EFE
Els empresaris espanyols han arrencat l’any amb optimisme, amb un 71% que esperen augmentar vendes i un 53% que planegen incrementar les inversions, segons l’enquesta Perspectivas España 2025, elaborada per la consultoria KPMG en col·laboració amb la CEOE. A més, un 30% dels empresaris preveuen un creixement de les seves vendes superior al 5%, mentre que un 42% projecten ampliar les seves plantilles, dos punts més que el 2024.
El president de KPMG a Espanya, Juanjo Cano, destaca que "l’economia espanyola ha tingut un bon exercici i que s’espera que mantindrà aquesta tendència durant tot el 2025, malgrat que a un ritme més moderat. Les empreses tenen una mica de marge per seguir invertint en la seva transformació i optimitzar les seves operacions, si bé en un entorn de creixent incertesa a causa del complex panorama geopolític".
El 2024, Espanya va créixer per sobre de les previsions i a un ritme més accelerat que els seus socis europeus. L’acció dels fons europeus, juntament amb els resultats del turisme, amb xifres rècord de 93,8 milions de viatgers, i la integració en el mercat laboral dels immigrants van estimular el bon exercici de l’economia. Tot i que més moderades que el 2024, les perspectives per al 2025 també són positives, tant en termes de PIB com d’ocupació.
Malgrat això, la incertesa política nacional, l’excés de deute públic, el raquític creixement europeu o l’increment de les tensions geopolítiques (i el seu impacte en el comerç internacional) es mantenen com a focus d’inestabilitat.
Costos laborals i fiscalitat
Antonio Garamendi, president de la CEOE, remarca que "per mantenir un creixement sostingut i afrontar reptes com la digitalització i la descarbonització és crucial un marc que afavoreixi l’activitat empresarial. Això implica seguretat jurídica, estabilitat reguladora, càrregues fiscals raonables i costos laborals controlats, que permetin al sector privat crear riquesa, ocupació i competitivitat".
Les previsions per als pròxims 12 mesos són més prudents, però també més positives que el 2024. Si en la passada edició la majoria dels enquestats preveien un empitjorament de l’economia espanyola, aquest any més de la meitat (51%) creuen que no experimentarà canvis significatius. De fet, el pessimisme es redueix: el percentatge d’aquells que opten per una evolució negativa de l’economia nacional passa del 45% del 2024 al 34% d’aquesta edició.
Aquest optimisme, però, es veu matisat per determinats desafiaments. El 44% dels directius identifiquen la incertesa política com la principal amenaça per a l’economia espanyola durant els pròxims dotze mesos, seguida de la inseguretat jurídica (40%) i els canvis reguladors (34%). Aquests factors podrien impactar negativament en els negocis.
L’informe afirma que la prioritat per a les empreses espanyoles el 2025 serà millorar la rendibilitat, un objectiu que passa per optimitzar processos i operacions. Els empresaris i directius són conscients del paper fonamental que exerceixen en aquesta tasca la transformació digital i el talent, i per això els concedeixen un lloc destacat en les seves estratègies d’inversió en aquest exercici.
Sortir a l’estranger
La internacionalització continua sent una prioritat per a les empreses espanyoles. El 43% dels directius enquestats afirma que la seva organització té presència en altres mercats i que planeja ampliar-la aquest any mateix, mentre que un 2% començaran la seva expansió internacional el 2025. Els sectors que tenen més vocació global són l’alimentació, les begudes, els béns de consum, la indústria i la tecnologia. Les principals destinacions d’inversió són els Estats Units (39%), Mèxic (29%), França (28%) i Alemanya (24%).
Notícies relacionadesEs pot destacar que l’enquesta es va dur a terme després de les eleccions als Estats Units, però abans de saber-se l’abast de les mesures proteccionistes que pretén implementar la nova Administració nord-americana que encapçala Donald Trump, cosa que podria influir en les expectatives d’internacionalització.
En l’àmbit tecnològic, el 2025 es perfila com l’any de l’enlairament definitiu de la intel·ligència artificial generativa. El 85% dels directius afirmen que han invertit o que planegen fer-ho en aquesta tecnologia els pròxims mesos, un augment significatiu respecte al 54% de l’any passat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Nadons de 80 països ja mosseguen fruites i verdures de cautxú creades per dues germanes barcelonines
- El 2030 IMATGES | Així seran les noves estacions de l’L8 de FGC a l’Eixample
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- Previsió meteorològica Arriba la borrasca Olivier amb fortes pluges: així afectarà Catalunya
- Sentència inèdita Un jutge de Madrid veu errors en la loteria de Nadal del 2021: números cantats que no van constar en la llista de premis
- Salut ocular Ulleres gratis per a nens: la data, cada vegada més a prop
- Negociacions Junts apressa el PSOE a complir els pactes pendents i fixa el mes de maig com a data límit
- Futbol El Barça no tornarà a l’Spotify Camp Nou per al Gamper i espera poder tornar per començar la Champions
- El Govern ultima la norma contra els "megacentres" de menors migrants
- ERC i els Comuns ja negocien amb Illa un altre suplement de crèdit