Barcelona, protagonista

Keonn dissenya des de Barcelona la botiga del futur

Cadenes com Zara, Lefties, Decathlon i H&M ja utilitzen la tecnologia de l’empresa ubicada a Bon Pastor que integra autopagament, antirobatori, inventari automatitzat i emprovadors intel·ligents.

Keonn dissenya des de Barcelona la botiga del futur
4
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

A la botiga de roba del futur, el client entra a l’emprovador i tota la informació sobre el producte que s’està emprovant apareix automàticament a un costat del mirall: les talles i colors disponibles, les característiques dels materials i imatges de les millors combinacions amb altres peces de roba. Si és necessari un canvi de talla, el client pot prémer un botó per sol·licitar una nova peça sense haver de sortir de l’emprovador. "El client està a la botiga i a internet alhora", explica el CEO i cofundador de Keonn, Ramir De Porrata-Dòria. Això ja és possible mitjançant la tecnologia de la internet de les coses (IoT) que ofereix aquesta empresa barcelonina a les grans cadenes de roba i d’esport que venen arreu del món.

De moment, i utilitzant la mateixa tecnologia de detecció per radiofreqüència, ja ha implantat amb èxit una altra solució innovadora en botigues com Zara, Lefties i H&M, entre moltes d’altres. Es tracta d’un sistema d’identificació i monitoratge dels productes a través de les seves etiquetes, que incorporen minúscules antenes i xips. D’una banda, com passa a Decathlon, els clients dipositen la compra a les caixes d’autopagament, on es detecta de manera automàtica tot el contingut i es mostra l’import per pagar. Realitzada la compra, el sistema descompta automàticament els productes de l’estoc de la botiga i desconnecta el seu sistema d’alarma. Quan es realitza una devolució, el procés s’inverteix: el producte s’incorpora a l’estoc i s’activa l’alarma. Keonn equipa la botiga amb els sensors i el hardware de reconeixement. Als comerços, desapareixen les barreres de les portes per un sistema antifurt invisible a terra.

A la botiga que ja és del present, al tancar, el personal ja pot apagar els llums i marxar: és un robot el que s’activa per realitzar l’inventari. Durant la nit, adverteix d’allò que serà necessari replicar, i ofereix la localització de les peces de roba que es troben mal ubicades i marca a l’ordinador el seu lloc. "Aquesta solució és la que va donar el nom a l’empresa: mostrem què hi ha i on es troba (què i on en català)", explica De Porrata-Dòria.

Per a les grans botigues, un sistema de reconeixement fix al sostre s’encarrega de realitzar aquest mateix inventari cada cinc minuts durant tot el dia. Segons Keonn, la seva tecnologia permet una millor experiència de compra que repercuteix en un augment de vendes d’entre el 5% i el 10%. "El client troba al seu lloc el que necessita, i no és necessari que surti de l’emprovador ni fer una llarga cua per pagar. El personal de les botigues, en comptes d’haver de buscar i posar ordre entre els productes o estar a la caixa, pot destinar-se a les tasques d’ajuda i atenció als clients", afirma el fundador de l’empresa. La tecnologia de Keonn es troba en els grans retailers que controlen tota la cadena de subministrament i assenyalen als seus proveïdors que col·loquin les etiquetes amb les antenes i els xips de radiofreqüència que requereixen la tecnologia de Keonn i que, segons assegura el CEO de l’empresa, "són molt econòmiques".

Si bé existeixen competidors, la seva és "l’única proposta que permet als retailers incorporar-ho tot: autopagament, antirobatori, inventari automatitzat i emprovadors intel·ligents". Keonn exporta el 95% de les seves vendes a un total de 70 països, i compta amb oficines comercials als Estats Units, Anglaterra i Singapur. La firma va començar la seva etapa el 2011. Amb 70 empleats, "competim amb empreses molt més grans i l’única manera de fer-ho és amb R+D", a què es dedica un de cada tres treballadors, explica el directiu. És ara quan l’empresa comença a collir els fruits d’anys de feina. Keonn va arribar a una facturació de 19 milions d’euros el 2024, un 84% més que l’any anterior, i el 2025 contemplen doblar-la fins als 40 milions. "No hem repartit dividends, tot s’ha invertit sempre en R+D", ressalta.

La clau és Barcelona

Notícies relacionades

A la seva nau al barri del Bon Pastor de Barcelona no només dissenyen la seva tecnologia, sinó que també l’acoblen. "Tenir la producció localitzada aquí permet identificar millores i reduir costos", explica. El desafiament d’emprendre en el sector industrial rau en l’alta inversió inicial requerida. No obstant, el creador de Keonn defensa que el resultat són empreses que impulsen la innovació, amb propostes que afronten poca competència internacional. Es tracta d’"una indústria neta, sense fums ni sorolls, però amb un alt valor afegit, important per aconseguir una economia diversificada".

L’empresa ha realitzat tres rondes de finançament, l’última el 2019, amb inversors catalans. Tot i així, els fundadors mantenen més del 50% de la propietat. Fa poc més de dos anys, van haver d’abandonar Poblenou a causa de l’alt cost de la zona i es van traslladar al Bon Pastor per mantenir-se a la ciutat. Aquesta decisió va resultar clau: "El meu negoci depèn de captar talent per desenvolupar productes innovadors. Si me’n vaig de Barcelona, perdo la gent", assegura De Porrata-Dòria.