Vaga convocada
L’Estat negocia amb els sindicats que el nou operador de Rodalies “s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes”
Un esborrany d’acord per desconvocar la vaga de dilluns diu que Adif mantindrà “l’administració integral” de l’R1

Personal del administrador de infraestructuras, Adif, trabajan junto al trazado de la línea R1 de Rodalies del Maresme. /
El govern espanyol està negociant amb els sindicats de treballadors la possibilitat que el nou operador de Rodalies que haurà de gestionar el servei quan culmini el traspàs “s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes”. Així es desprèn de l’esborrany d’acord que estan negociant el ministeri de Transports i els sindicats de Renfe i Adif per tal de desconvocar la vaga convocada a partir de dilluns, i al qual ha tingut accés l’ACN. El document també planteja que Adif mantindrà “l’administració integral” de l’R1, entre la Sagrera i Maçanet-Massanes, un cop es produeixi el traspàs de la titularitat de la línia. Les converses segueixen a Madrid.
Els sindicats CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersindical-SF i Semaf han convocat diverses jornades d'aturades totals i parcials per als dies 17, 19, 24, 26, 28 de març i 1 i 3 d’abril per denunciar els incompliments dels acords signats el 2023 que van servir per desconvocar una altra protesta en relació amb el traspàs de Rodalies a la Generalitat i la "privatització" del transport de mercaderies.
Des de dijous, Ministeri de Transports i representants dels treballadors estan negociant, i els treballadors tenen sobre la taula una proposta que fonts dels sindicats veuen amb bons ulls: la possibilitat que el nou operador de Rodalies segueixi sent dins de Renfe. Fonts del Ministeri de Transports eviten comentar els detalls de les converses i insisteixen que estan centrats a evitar la vaga.
En tot cas, en l’esborrany que s’està negociant i que, per tant, podria patir canvis, s’estipula que “la nova societat mercantil Rodalies Catalunya S.A. amb participació conjunta de Renfe Viajeros S.A. i la Generalitat de Catalunya, s’ubicarà dins del grup Renfe a tots els efectes, amb respecte i garantia dels drets laborals”. A més, s’afegeix que el domicili social estarà a Catalunya.
El document també recull un dels elements que ja preveia l’acord entre el PSC i ERC: que la nova societat tingui un consell d’administració format per membres del govern espanyol i la Generalitat. En concret, però, parla de 9 membres, 4 a proposta de Renfe Viajeros, 4 a proposta de al Generalitat, i un president amb vot de qualitat també a proposta del govern català.
Pel que fa al traspàs de la titularitat de les vies, l’acord assenyala que Adif continuarà mantenint “l’administració integral” de la línia R1 entre Sagrera i Maçanet-Massanes, i que el traspàs “no afectarà els drets sociolaborals de les persones treballadores” d’aquesta empresa pública.
D'acord amb aquest esborrany, que també preveu punts sobre el negoci de mercaderies, els sindicats es comprometrien a desconvocar les aturades previstes si tot plegat tira endavant. Fonts dels sindicats han explicat a l’ACN que la proposta d’aglutinar dins del grup Renfe el nou operador de Rodalies prové del ministeri i que la consideren “positiva”, però remarquen que encara han de seguir les converses i que, de moment, la vaga es manté.
Notícies relacionadesLes negociacions es preveu que segueixin durant tot el dia a Madrid, i des dels sindicats també admeten de la necessitat de garantir el compromís de la conselleria de Territori amb les mesures, ja que el pacte del Govern amb ERC de fa unes setmanes parlava de crear una “filial” de Renfe que participaria en la nova empresa mixta amb majoria de la Generalitat. Segons fonts consultades per l’ACN en aquell moment, aquesta filial de Renfe hauria participat de la meitat corresponent a l'Estat a l'empresa mixta. Des de Territori, eviten fer comentaris i destaquen que estan treballant per evitar la vaga i que no hi ha cap acord tancat.
En una roda de premsa aquest divendres al matí, la consellera Paneque ha afirmat que continuen treballant per desconvocar la vaga. “Tots voldríem poder donar les garanties suficients als sindicats per la desconvocatòria de la vaga, però en qualsevol cas estem treballant, encara tenim dies al davant”, ha apuntat. Paneque ha volgut deixar clar que el traspàs de Rodalies “no afecta” ni els drets econòmics ni sociolaborals de la plantilla de Renfe i Adif.
- La primera ‘generació sense fills’ es prepara pel "fantasma de la vellesa": el 20% d'adults de 55 a 64 anys no han estat pares
- Millorar la mobilitat La primera rampa mecànica per a vianants de Barcelona començarà a construir-se a l’octubre a Montbau
- ‘Anuario de la música en VIVO’ 2024 Madrid destrona Barcelona
- Multimilionari José Elías: «Si no vens, la resta no té sentit»
- Escola inclusiva Un terç dels alumnes catalans amb altes capacitats pateix assetjament escolar
- Tarragona tindrà 34 grups més de Formació Professional el curs vinent
- FP dual Empresaris de turisme demanen més places d'FP dual a Tarragona per a "absorbir la demanda del sector"
- Ús residual El Govern presentarà dilluns un paquet de mesures per fomentar el català en l’àmbit judicial
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Vaga convocada L’Estat negocia amb els sindicats que el nou operador de Rodalies “s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes”