Mercat laboral
El salari mitjà va tancar el 2024 per sobre de la inflació: 2.331 euros bruts al mes
Les nòmines van registrar un increment mitjà interanual del 3,65% durant el quart trimestre del 2024, gairebé nou dècimes per sobre de l’IPC
Els funcionaris arrenquen mobilitzacions contra la congelació dels seus salaris

Trabajadores de La Tavella preparan los pedidos de frutas y verduras de proximidad. /
El salari mitjà a Espanya va tancar el 2024 amb un increment interanual del 3,65%, i es va situar en els 2.331 euros bruts al mes, segons les últimes dades desestacionalitzades de l’enquesta de costos laborals publicada per l’INE aquest dilluns. Els sous van finalitzar l’exercici amb un increment superior a la inflació, és a dir, una majoria de treballadors van recuperar poder adquisitiu.
Si bé les dades també reflecteixen una inèrcia en la contenció, és a dir, les remuneracions continuen pujant, però ho fan amb una intensitat més baixa que durant els trimestres precedents. Cosa que pot anticipar menors increments en els trimestres futurs.
En paral·lel a aquesta moderació salarial que comencen a practicar les empreses, el nombre de llocs de treball vacants sense que les empreses puguin cobrir va continuar augmentant i durant l’últim any ha crescut un 6,2%, fins a vorejar les 150.000 ‘cadires buides’.
Els sous a Espanya van pujar amb més intensitat durant l’any passat que la inflació, que va tancar l’exercici amb un increment del 2,8%. És a dir, les nòmines, de mitjana, es van veure revaloritzades una mica més de vuit dècimes. Des de l’any 2021 que els sous a Espanya estan creixent amb vigor, trencant la tònica anodina i d’increments minsos del cicle econòmic previ a la pandèmia.
Per posar-ho en perspectiva, entre l’últim trimestre del 2012 i l’homòleg del 2019, el salari mitjà va créixer 130 euros al mes; mentre que entre el 2021 i el 2024 ha fet el mateix en 346 euros, més del doble en la meitat de temps.
Recuperant poder adquisitiu
Aquest comportament recent dels salaris s’explica, eminentment, per dos factors. D’una banda, l’efecte composició. I és que l’ocupació creada en l’actual cicle econòmic és, en termes generals, més estable i de més qualitat. Cosa que va associada a millors remuneracions. I, d’altra banda, un ‘efecte demora’ respecte a la crisi inflacionista iniciada el 2021.
Notícies relacionadesPoc després que Rússia envaís l’est d’Ucraïna, l’IPC es va disparar i va escalar fins als dos dígits, cosa que ha condicionat les negociacions salarials posteriors i els treballadors han reclamat increments substantius per mirar de blindar el seu poder adquisitiu. Aquest moviment reactiu no s’aplica a la mateixa velocitat que els preus i mentre aquests ara estan en una certa fase de contenció, els salaris encara creixen a un ritme més elevat.
Malgrat això, la majoria de nòmines encara no han recuperat el poder adquisitiu perdut durant aquell primer any de crisi inflacionista. Per fer-ho, el salari mitjà hauria de ser actualment de 2.373 euros bruts al mes, uns 40 euros superior a l’actual.
- Gestió hídrica Els pantans de Catalunya arriben al 44,71% de la seva capacitat gràcies a les últimes pluges
- Final d’una ocupació L’okupa de Badalona cedeix davant la pressió d’Albiol i els veïns després de renunciar a continuar demanant 3.000 euros
- 42,195 quilòmetres Salvador Illa completa amb èxit la Marató de Barcelona: aquest ha sigut el seu temps
- Sector econòmic en auge Aquests són els grups de restauració després de l’auge de noves obertures a Barcelona
- Lewandowski i Ferran fan esclatar la tempesta dels ‘nous’
- Lluís Llach: "El primer racisme de l'ésser humà és envers la seva mateixa raça, que és la dona"
- Reunió del Pacte Nacional per a la Justícia La Generalitat planteja donar una bonificació als jutges que escriguin en català
- Caos ferroviari Junts veu el pacte per desconvocar la vaga com el «certificat de defunció del traspàs» de Rodalies
- Primera fase Així serà la futura Fira a Montjuïc: inici d’obres el 2026 i arquitectes internacionals i locals
- A Barcelona Pla de xoc contra la multireincidència: judicis per robar un bolso o paquets de pernil