Denominació d’origen
La venda de cava cau el 13% per la sequera en el pitjor balanç des de la covid
El retrocés coincideix amb el temor de la repercussió que puguin tenir els aranzels anunciats per Trump en un moment en què ha tornat la pluja
Les empreses del sector van ingressar 2.270 milions d’euros el 2024, un 4% menys que l’any anterior

Van encaixar la primera galleda d’aigua freda unes setmanes abans del Nadal. Amb dades fins a principis d’octubre, la venda de cava havia caigut un 12% en comparació amb el mateix període del 2023. Arribats a aquest punt i amb una previsió que augurava pitjors escenaris un cop tancat l’exercici, l’única esperança era que les celebracions de Nadal pal·liessin alguna cosa el cop. No ha sigut així. La denominació d’origen de cava acaba el 2024 amb 218 milions d’ampolles venudes, un 13,4% menys que l’any anterior. És el pitjor balanç des del 2020, quan va descendir fins als 215 milions d’ampolles per culpa del tancament de mercats per la covid.
Es tracta d’un retrocés en quasi tots els nivells. Cauen les vendes de cava de guarda (-13%) i de guarda superior (-18%). Cauen les vendes a nivell nacional (-4%) i a nivell internacional (-18%), principal font de riquesa del cava. I cauen les vendes als tres països estrangers que més producte han comprat: Bèlgica (-7,8%), els Estats Units (-4,5%) i el Regne Unit (-11,6%).
El president d’aquest consell regulador, que agrupa uns 430 cellers, sobretot concentrats a la zona del Penedès, ho atribueix directament a la sequera. "És un tema d’existències, perquè el consum de vi escumós va a l’alça", va dir ahir Javier Pagès. "El cava no pot participar tant d’aquesta demanda perquè no té existències, i, si no té existències, ha d’administrar el producte", va assegurar.
Ampolles més cares
Tan profunda és la ferida que es detecta fins i tot en el que ingressen les empreses. Van ser 2.270 milions d’euros en total, un 4% menys que el 2023. Si el descens no és més acusat és perquè l’afany a revaloritzar el producte i l’encariment de costos vinculat a la inflació han fet que una ampolla es vengui actualment un 11% més cara de mitjana. És a dir, s’ingressa més per cada unitat venuda. No obstant, ni tan sols així s’acaba en positiu, un panorama que es complica, a més, vista l’amenaça que plana sobre el seu tercer mercat més important, els Estats Units.
El país nord-americà ha recuperat el 2024 la segona posició en la llista de mercats estrangers més importants per a la DO Cava. I ho ha fet després que Alemanya hagi perdut la seva històrica primera posició pel replegament de Freixenet en aquest país (aquesta productora va explicar que la sequera els havia forçat a enviar molt menys producte aquest any, així que, en total, s’ha venut entorn d’un 70% menys allà) i que Bèlgica s’hagi convertit en el mercat més important, per darrere d’Espanya. La qüestió és que aquesta situació implica una altra amenaça per a la indústria, després que el president dels Estats Units, Donald Trump, anunciés que pretenia imposar aranzels de fins al 200% al vi europeu.
Millors expectatives
Notícies relacionades"Els aranzels poden suposar un retrocés en la venda als Estats Units", va admetre el president de la DO Cava, que augurava un impacte "fort" de la mesura si s’arriba a aplicar realment. Segons aquest empresari, hi ha alguns moviments a nivell europeu per veure com es podria contrarestar aquesta ofensiva. En qualsevol cas, Pagès va emplaçar a veure en què acaba veritablement tot això. També va insistir que no és moment d’abandonar els EUA.
El país, va explicar, "és molt important per a nosaltres, i no només per la mida que té com a client, sinó perquè té molt futur, ja que és un mercat que busca qualitat i està disposat a pagar per ella", va sintetitza. "Si hagués de donar un consell a un celler, li diria que continués invertint en els EUA. Evidentment, també miraria cap a altres mercats, però no deixaria aquest país, en absolut", va afegir.
- El Sabadell acumula capital i podria liderar una fusió alternativa al BBVA
- Salut mental en els joves Gonzalo Bernardos es mulla i explica per què els joves no són capaços d'estalviar: "Als 80 i 90 ningú es plantejava agafar i gaudir del moment..."
- Surt a la llum el Troissant, el croissant amb tres banyes
- El 80% dels maquinistes de Rodalies són de fora de Catalunya
- Ajudes. Atracció de talent La Fundació "la Caixa" atorga 100 noves beques a investigadors excel·lents
- Les condicions a la feina Les pimes es veuen "atrapades"
- Banca Criteria tanca la compra del 5% del capital de la multinacional francesa Veolia
- Empresa de ciberseguretat Google acorda la compra de la ‘start-up’ Wiz per 32.000 milions
- Indústria militar General Dynamics defensa davant Indra el seu "compromís" amb Espanya
- Sector espacial La ‘start-up’ catalana Pangea Aerospace obté 23 milions del fons de Casado