Transport aeri
Les aerolínies culpen d’impagaments en vols a les Balears i les Canàries Hisenda
La patronal ALA tem un forat de 1.500 milions davant la falta de pressupost per abonar a les companyies els descomptes

Els passatgers residents a les illes (Canàries i Balears) i també a Ceuta i Melilla es beneficien d’un descompte del 75% en el preu dels bitllets dels seus vols amb la Península o entre illes, que es carrega en els comptes públics de l’Estat. Les companyies aèries apliquen directament aquest descompte en la venda del bitllet, els viatgers només paguen des del principi un 25% del preu i després les empreses sol·liciten el reemborsament d’aquestes quantitats a la Direcció General d’Aviació Civil (DGAC), dependent del Ministeri de Transports. Però aquesta cadena administrativa ara s’ha trencat.
Normalment les aerolínies rebien aquests pagaments amb una demora de dos o tres mesos, però ara aquests retards s’han disparat. Grans companyies aèries que operen aquestes rutes denuncien que s’han acumulat impagaments milionaris des de l’any passat i temen que el problema continuï engrandint-se encara més durant el 2025 per falta de pressupost públic per cobrir els costos.
Els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) del 2023, prorrogats des d’aleshores i que previsiblement seguiran vigents també aquest any, preveuen una partida de 560,8 milions per pagar les subvencions del denominat descompte aeri que cada any es queda curt, i que el Govern va cobrint parcialment amb altres partides extraordinàries del Fons de Contingència i abonant amb els pressupostos de l’exercici en curs els pagaments deguts en anys anteriors.
"Asfíxia" financera
El cost de totes les subvencions per a passatgers aeris residents en territoris extrapeninsulars va ser d’uns 1.100 milions i l’estimació del sector per al 2025 és que ascendeixi a 1.250 milions d’euros. La insuficiència del pressupost públic és evident i les companyies aèries temen que els impagaments no deixin de créixer i assenyalen directament el Ministeri d’Hisenda com a responsable.
L’Associació de Línies Aèries (ALA), la patronal de les companyies que operen als aeroports espanyols, remarca que no es tracta d’un problema administratiu o de gestió i que la seva col·laboració amb el Ministeri de Transports i amb Aviació Civil continua funcionant perfectament. Però la patronal assenyala directament el Ministeri d’Hisenda del problema d’impagaments per no facilitar prou pressupost per cobrir el compromís d’aplicar descomptes del 75% en aquests bitllets, cosa que està provocant l’"asfíxia" financera per a moltes companyies aèries que operen aquests vols.
Notícies relacionadesALA denuncia que el Govern és a prop d’esgotar el pressupost d’aquest any només per pagar les subvencions impagades de l’any 2024 (igual que es va fer servir el pressupost del 2024 per cobrir part dels pagaments de l’any 2023). "És una fugida cap endavant. Si Hisenda no dota de més pressupost es crearà un efecte de bola de neu", va dir Javier Gándara, president d’ALA, en una trobada amb mitjans de comunicació. "És a Hisenda on sorgeix el problema", va afegir.
Segons les estimacions d’ALA, a companyies que operen amb les Balears i les Canàries encara els falta per cobrar 425 milions d’euros de l’any passat.
- Viral Paga 1.360 euros per aparcar dos mesos a La Maquinista de Barcelona: "Costa més que el cotxe"
- El banc català confirma que hi ha "sobre la taula" una fusió alternativa
- El Consell «sabia perfectament» que el Poio s’havia desbordat 3 hores abans de l’SMS
- EL CONTROVERTIT ‘PARTNER’ DEL FC BARCELONA El soci moldau, al descobert
- Meteorologia Les pluges deixen registres de fins a 50 litres a Catalunya
- Lapsus temporals Això significa no recordar paraules o confondre el nom de les persones
- Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradorada de SanaMent ¿Com superar l'astènia primaveral?
- Via fa qui no s’atura
- SÈRIE DE TELEVISIÓ Una advocada amb TOC
- Ciclisme Ayuso busca la Volta del canvi