Moventia tanca el 2024 amb una facturació de 1.100 milions

La firma d’autobusos i concessionaris espera arribar als 1.500 milions aquest any

Moventia tanca el 2024 amb una facturació de 1.100 milions
2
Es llegeix en minuts
cristina buesa

Amb una Catalunya en crisi a compte del transport ferroviari, molts usuaris (els que tenen l’alternativa) fa temps que han donat l’esquena a Rodalies i han pujat al bus. Una de les empreses que gestiona la majoria d’aquestes línies urbanes i interurbanes és Moventia, una companyia nascuda a Sabadell fa més de 100 anys que ha sabut diversificar els serveis de mobilitat sense perdre l’essència. I això gràcies ja a quatre generacions de la mateixa família, amb Josep María Martí a la presidència des de principis d’any.

"Movem persones perquè les persones sempre s’hauran de moure", afirma Martí en una conversa amb EL PERIÓDICO. No obstant, aquest enginyer de camins que porta tota la vida vinculat a la corporació –"el meu pare feia broma dient que jo havia nascut a sota d’un autobús", diu rient–, sap que l’adaptació als nous temps és clau per prosperar.

Els comptes del 2024 confirmen que el camí és el correcte. La facturació ha sigut de 1.100 milions d’euros, distribuïts en 400 milions de Moventis i 700 de Movento. La primera és la divisió per la qual es van crear: s’ocupa del transport públic de passatgers, opera autobusos urbans, interurbans (Sarfa, Sarbus, Casas…) i discrecionals, tramvies (TRAM), és soci fundador de SOC Mobilitat (que desenvolupa la T-Mobilitat) i s’ocupa de serveis de micromobilitat com bicis compartides.

Expansió

Movento, amb la quarta generació de la família al capdavant (Miquel Martí Pierre és el conseller delegat des de gener del 2023), s’encarrega del negoci vinculat a l’automoció i representa 20 marques de cotxes i de motocicletes, l’última deles quals EBRO. Compta amb 1.400 dels 7.400 treballadors del hòlding de mobilitat i en els seus concessionaris ven 5.400 vehicles a l’any.

L’enorme expansió aconseguida per aquesta unitat de transport privat respon també a la recent adquisició de Grupo Gil (Madrid) i Grupo Roxa (Balears), que els han permès ampliar la presència a escala nacional. Amb això, les estimacions de Josep Maria Martí és que facturin fins a 1.500 milions d’euros en aquest exercici, dels quals 1.000 correspondrien a Movento.

El màxim responsable de la firma es reconeix com a part de l’"engranatge" perquè l’àrea metropolitana es mogui i alerta que la meitat dels 20 milions de desplaçaments diaris es produeixen de manera mecanitzada i la resta a peu. "El vehicle privat està injuriat, però encara és necessari, el que cal aconseguir és que cada vegada sigui més net", prossegueix. Per això també estan incorporant models elèctrics, de gas i híbrids elèctrics-dièsel en la seva flota de busos.

Notícies relacionades

El creixement dels desplaçaments per la regió de Barcelona com a conseqüència de l’increment de la població exigeix una col·laboració estreta amb les administracions, interpreta Martí, que afegeix que caldrà "posar autobusos" perquè la gent arribi a aquests habitatges per construir per als 8,5 milions de persones.

Aquest augment de serveis de transport ha d’anar lligat a la digitalització perquè, amb les eines que ja existeixen o que es creïn en el futur, siguin el màxim d’eficients. "Descarbonització i digitalització sumats a un augment de l’oferta suposa un repte bestial que em sentiria molt frustrat si no l’aconseguís", confessa un Martí orgullós dels resultats econòmics de Moventia, on en un parell d’anys entraran dos membres més de la quarta generació per prosseguir amb el llegat.