Moventia tanca el 2024 amb una facturació de 1.100 milions
La firma d’autobusos i concessionaris espera arribar als 1.500 milions aquest any

Amb una Catalunya en crisi a compte del transport ferroviari, molts usuaris (els que tenen l’alternativa) fa temps que han donat l’esquena a Rodalies i han pujat al bus. Una de les empreses que gestiona la majoria d’aquestes línies urbanes i interurbanes és Moventia, una companyia nascuda a Sabadell fa més de 100 anys que ha sabut diversificar els serveis de mobilitat sense perdre l’essència. I això gràcies ja a quatre generacions de la mateixa família, amb Josep María Martí a la presidència des de principis d’any.
"Movem persones perquè les persones sempre s’hauran de moure", afirma Martí en una conversa amb EL PERIÓDICO. No obstant, aquest enginyer de camins que porta tota la vida vinculat a la corporació –"el meu pare feia broma dient que jo havia nascut a sota d’un autobús", diu rient–, sap que l’adaptació als nous temps és clau per prosperar.
Els comptes del 2024 confirmen que el camí és el correcte. La facturació ha sigut de 1.100 milions d’euros, distribuïts en 400 milions de Moventis i 700 de Movento. La primera és la divisió per la qual es van crear: s’ocupa del transport públic de passatgers, opera autobusos urbans, interurbans (Sarfa, Sarbus, Casas…) i discrecionals, tramvies (TRAM), és soci fundador de SOC Mobilitat (que desenvolupa la T-Mobilitat) i s’ocupa de serveis de micromobilitat com bicis compartides.
Expansió
Movento, amb la quarta generació de la família al capdavant (Miquel Martí Pierre és el conseller delegat des de gener del 2023), s’encarrega del negoci vinculat a l’automoció i representa 20 marques de cotxes i de motocicletes, l’última deles quals EBRO. Compta amb 1.400 dels 7.400 treballadors del hòlding de mobilitat i en els seus concessionaris ven 5.400 vehicles a l’any.
L’enorme expansió aconseguida per aquesta unitat de transport privat respon també a la recent adquisició de Grupo Gil (Madrid) i Grupo Roxa (Balears), que els han permès ampliar la presència a escala nacional. Amb això, les estimacions de Josep Maria Martí és que facturin fins a 1.500 milions d’euros en aquest exercici, dels quals 1.000 correspondrien a Movento.
El màxim responsable de la firma es reconeix com a part de l’"engranatge" perquè l’àrea metropolitana es mogui i alerta que la meitat dels 20 milions de desplaçaments diaris es produeixen de manera mecanitzada i la resta a peu. "El vehicle privat està injuriat, però encara és necessari, el que cal aconseguir és que cada vegada sigui més net", prossegueix. Per això també estan incorporant models elèctrics, de gas i híbrids elèctrics-dièsel en la seva flota de busos.
Notícies relacionadesEl creixement dels desplaçaments per la regió de Barcelona com a conseqüència de l’increment de la població exigeix una col·laboració estreta amb les administracions, interpreta Martí, que afegeix que caldrà "posar autobusos" perquè la gent arribi a aquests habitatges per construir per als 8,5 milions de persones.
Aquest augment de serveis de transport ha d’anar lligat a la digitalització perquè, amb les eines que ja existeixen o que es creïn en el futur, siguin el màxim d’eficients. "Descarbonització i digitalització sumats a un augment de l’oferta suposa un repte bestial que em sentiria molt frustrat si no l’aconseguís", confessa un Martí orgullós dels resultats econòmics de Moventia, on en un parell d’anys entraran dos membres més de la quarta generació per prosseguir amb el llegat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- Metro de Barcelona Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9
- Salut Aquestes són les conseqüències d'utilitzar la mateixa roba interior dos dies seguits
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump