Som comerç, som país
València acull demà la trobada anual de comerciants que organitza la C4 (Comissió de Competitivitat, Comerç i Consum) de la Confederació Espanyola d’Organitzacions Empresarials (CEOE). Hi haurà representants de l’economia, l’empresa i l’Administració.

Arrelat com pocs a l’ADN i en la idiosincràsia del nostre país, el sector comerç ha sigut, és i continuarà sent un dels pilars fonamentals de l’economia espanyola, amb una aportació del 13% al conjunt de l’economia productiva i la generació de milions de llocs de treball fins a arribar al 17% del mercat de treball nacional. Des de petites botigues de barri fins a grans cadenes de distribució, el comerç no només satisfà les necessitats dels consumidors (moltes d’aquestes d’absoluta primera necessitat), sinó que porta de la mà el creixement econòmic, fomenta la innovació i contribueix a la cohesió social i territorial.
El comerç és vital per al consum intern, actuant com a catalitzador i tractor per a altres sectors econòmics, i la seva cadena de valor ha sigut decisiva per introduir al nostre país grans avenços en producció, serveis, logística i transport.
Però des de fa anys, un dels principals obstacles que afronta el comerç és l’excés de càrregues administratives per la via de la hiperregulació. Totes les empreses que integren el teixit comercial a Espanya sense excepció, i siguin de la mida que siguin, es veuen sovint desconcertades per la burocràcia i la complexitat dels tràmits administratius, la qual cosa desincentiva la creació de nous negocis i limita el creixement dels existents. Una dada molt significativa i aclaridora: a Espanya cada comerç es veu sotmès a més de 3.000 normes, ja siguin d’origen europeu, nacional, autonòmic o local.
Reduir aquestes càrregues administratives resulta, doncs, essencial per fomentar un entorn empresarial més àgil i competitiu. Simplificar els processos de registre, llicències i compliment normatiu no només estalvia temps i recursos als comerciants, sinó que també incentiva la innovació, la inversió i la creació d’ocupació. Un entorn regulatori més favorable permetria a les empreses centrar-se en el que realment importa: oferir productes i serveis de qualitat als seus clients al millor preu possible. Totes les iniciatives que les diferents administracions posin en marxa per resoldre aquest problema (i ja n’hi ha algunes en marxa), comptaran amb el nostre decidit suport.
Però l’èxit del sector comerç també depèn en gran manera de la seva capacitat per atraure i gestionar talent. En un món cada vegada més digitalitzat, les habilitats requerides en el comerç estan evolucionant ràpidament. D’una banda, la transformació digital ha creat una demanda creixent de professionals amb competències en màrqueting digital, anàlisi de dades, ciberseguretat o gestió de l’experiència del client, per citar només alguns exemples de processos afectats per aquesta tecnificació de l’economia. I de l’altra, no podem oblidar que molts oficis tradicionals continuen sent clau en diversos subsectors.
Les nostres empreses estan adoptant diferents estratègies per atraure aquest talent, així com per foragitar el risc de l’absència de relleu generacional a què s’enfronten no poques petites empreses del sector. Això inclou oferir condicions laborals atractives, formació contínua i oportunitats de desenvolupament professional en el si de les companyies. I per a això és imprescindible comptar amb un diàleg social fort, sense caure en imposicions normatives fetes sense conèixer ni la realitat del nostre sector ni l’enorme impacte econòmic que poden produir.
En un entorn sociopolític absolutament marcat per les incerteses a escala global, reforçar aliances a qualsevol nivell es concep com una màxima inexcusable per a qualsevol activitat econòmica. Aquest és precisament un dels objectius que ens hem fixat a la C4 –Comissió de Competitivitat, Comerç i Consum– de la Confederació Espanyola d’Organitzacions Empresarials (CEOE) i que cada any materialitzem amb la celebració de la nostra Trobada Anual de Comerç.
Després de les exitoses convocatòries a Sevilla, Valladolid, Saragossa i Madrid, la seva cinquena edició consecutiva ens portarà demà, 26 de març, fins a València, una terra cruelment colpejada per la fatídica dana, però amb una societat i comerciants (tan durament afectats) que estan donant una inoblidable lliçó de coratge i resistència.
És allà on un any més reunirem, en indispensable col·laboració amb la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), destacats representants empresarials del comerç, associacions i actors rellevants de totes les administracions per protagonitzar la cita anual més destacada del sector a Espanya.
La jornada estarà protagonitzada no només per alts representants institucionals, com Antonio Garamendi, president de la CEOE; Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana; Amparo López, secretària d’Estat de Comerç; Salvador Navarro, president de la CEV, i Maribel Sáez, directora general de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana. També hi tindran un destacat paper figures del món de l’economia i l’empresa, com Christel Delberghe, directora general d’EuroCommerce, i Rafael Torres, president de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), en la seva qualitat de president de la comissió de comerç de la CEV; així com ponents de la talla de l’experta internacional en intel·ligència artificial i tendències de futur Silvia Leal, i la llegenda de l’esport nacional i medallista olímpica Gemma Mengual, sota la conducció de la comunicadora Macarena Berlín.
Sector clau i estratègic
Notícies relacionadesAquesta consolidada trobada del sector és un més dels molts camins empresos per la C4 –avui integrada per més de 260 associats entre organitzacions i empreses, amb un paper destacat de les grans associacions del sector a Espanya com són Anged, CEC, Asedas i ART– per arribar als objectius que el 2019 van portar Antonio Garamendi, com a president de la CEOE, a impulsar la seva creació: donar veu en el si de la confederació al conjunt del comerç a Espanya per elevar-ne la consideració social, i alhora posar sobre la taula del debat públic les reivindicacions d’un sector clau i estratègic per a l’economia espanyola.
En defensa d’aquest patrimoni comú de tots els ciutadans que és el comerç, aprofito l’ocasió per brindar a totes aquelles persones interessades a conèixer la seva realitat l’oportunitat d’assistir a la nostra trobada, i aportar reflexions i idees a un debat del qual tots els que estimem aquest sector sortirem més forts i més units. Comerciants, proveïdors i consumidors: ens veiem a València.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Futbol Thiago Alcántara, Jordi Alba i l’exlíder local d’ERC postulen precandidatura conjunta a la presidència del CE l’Hospitalet
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear