Aposta radical per la proximitat

Superlocal, al Balcó Gastronòmic del Port Olímpic, treballa amb proveïdors que en el 90% dels casos se situen a menys de 100 quilòmetres de la seva cuina i mai més enllà dels 200.

Aposta radical per la proximitat
2
Es llegeix en minuts
Ferran Imedio
Ferran Imedio

Periodista. Redactor del canal Cata Mayor

ver +

Proximitat i quilòmetre 0 són uns comodins que s’utilitzen fins a l’avorriment a les cartes dels restaurants de Barcelona. Però no són tants els que defensen de manera radical aquest concepte: productors massa petits per al volum que demanen els establiments, collites que no sempre són regulars, matèries primeres més cares pels costos de producció... La proximitat, de vegades, també pot ser sinònim de llunyania.

Però n’hi ha que tenen clar que volen transitar per aquest camí tan ple de corbes a canvi d’oferir l’autenticitat i la qualitat que aporta un bon producte local. Al Balcó Gastronòmic del Port Olímpic hi ha un dels projectes més ambiciosos de Barcelona: Superlocal.

"Volem celebrar les coses pròximes i les sostenibles. Reduïm l’empremta de carboni a l’apostar pels proveïdors de proximitat; una cosa porta a l’altra, és un cercle virtuós", comenta Manuel Lucero, director de màrqueting de Pantea Group (Público, Eldelmar, Anita Flow i Can Fisher, i els xiringuitos Vai Moana i La Deliciosa). "I tot això, ha d’anar acompanyat d’una experiència gastronòmica deliciosa".

Resultat: una proposta mediterrània moderna casual, divertida, amb creacions fresques i atractives, pensades per compartir en un espai agradable.

Lucero admet que els va costar "moltíssim" posar en marxa Superlocal amb la idea inicial de comprar a 50 o menys quilòmetres del restaurant. "Vam haver d’anar fins als 100 per poder defensar la nostra proposta". Més del 90% prové de menys de 100 quilòmetres. "Som transparents; a la carta tens els preus dels plats a la dreta i, a l’esquerra, els quilòmetres que ens separen del proveïdor. En cap cas en són més de 200. I si en són més de 100 és perquè aquest producte no és més a prop o té una qualitat superior".

L’arròs melós de pop a la brasa amb porros trinxats és una d’aquestes excepcions, ja que els productes els arriben des de 184 quilòmetres; el bolet d’ostra (gírgola) a la brasa amb crema de rave picant en viatja 48; el núvol de iogurt i llimona amb sorbet de cítrics neix a 11... I sí, hi ha quilòmetre 0: la focaccia d’all i romaní que fan allà. ¿És més car un producte de proximitat? "Una mica, però és de millor qualitat, més fresc, no està congelat ni manipulat... I això és una cosa que el client valora cada vegada més. El bo és a prop".

Ostres del delta de l’Ebre

A la carta apareixen pobles, comarques, denominacions d’origen o ubicacions geogràfiques: ostres del delta de l’Ebre al natural; pizza de botifarra Cal Rovira, mozzarella, formatge Tou dels Til·lers, albergínies i pebrots vermells escalivats; hamburguesa de vedella del Montseny; pastís de formatge de cabra Carrat (DO Berguedà)...

Notícies relacionades

A Superlocal, a més, aposten per la sostenibilitat amb un espai que es va construir amb material reciclat (gran llum amb ampolles de plàstic recuperades, taules de rebutjos de fusteria...), es va adornar amb mobiliari de segona mà i es van contractar proveïdors a menys de 100 quilòmetres.

Hi ha més restaurants que aposten per la proximitat. A l’associació Slow Food Catalunya, per exemple, desenes d’establiments segueixen les seves directrius. A Barcelona, per exemple, Rasoterra, La Sosenga, Berbena, Gat Blau, Teòric, Palo Verd i Espai Puntal.