La Seat que rebrà el nou president

L’empresa espanyola, amb epicentre a Martorell, travessa un moment dolç amb un benefici operatiu rècord el 2024 de 633 milions. Ha de nomenar substitut després de la sortida de Wayne Griffiths.

Un Cupra Raval cobert a la factoria de Martorell, el mes passat. | ÁNGEL GARCÍA / BLOOMBERG

Un Cupra Raval cobert a la factoria de Martorell, el mes passat. | ÁNGEL GARCÍA / BLOOMBERG

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Director de Motor de Prensa Ibérica

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El tancament del 2024 va ser dels més exitosos que es recorden per a Seat SA, i és que la companyia del grup Volkswagen va tancar amb uns ingressos de 14.350 milions d’euros, una rendibilitat del 4,4%, un benefici operatiu de 633 milions i 558.169 vehicles de Seat i Cupra venuts (no va ser el rècord del 2019 amb 574.100 unitats, però s’acosta a les xifres prepandèmia). Dies després de la conferència anual de resultats, el seu president, Wayne Griffiths, va haver de deixar el càrrec. Ara l’empresa espanyola ha de nomenar substitut i aquest és l’escenari que trobarà el nou (o no tan nou) timoner de Seat i Cupra.

La companyia és una de les que millors propostes ofereix pel que fa a presència dins del grup alemany. La força de Cupra és imparable. Amb la marca rebel de Seat SA el grup Volkswagen ha aconseguit captar nous clients amb models que han reforçat la línia de negoci, com el Cupra Formentor, tot un supervendes.

Alemanya va ser el millor mercat per a l’empresa espanyola amb 144.363 vehicles (80.741 de Cupra i 63.622 de Seat), seguit d’Espanya (87.050 cotxes) i el Regne Unit (67.173 cotxes). Les dues marques van vendre l’any passat un 7,5% més que el 2023. Amb les finances sanejades, el nou president comptarà amb bons elements i perspectives de futur.

Ben aviat, el Raval

Seat compta amb l’Ibiza, l’Arona, el León i l’Ateca (el Tarraco va deixar de produir-se), mentre que Cupra ofereix el Born, el Terramar, el León, el Formentor, el Tavascan i ben aviat arribarà el Raval.

Notícies relacionades

En tot aquest projecte de futur, Martorell (que va complir 30 anys el 2023) juga un paper essencial per ser el principal (i més modern) centre de producció de la companyia. La fàbrica espanyola representa, òbviament, el principal flux productiu de Seat SA amb un total de 481.020 vehicles el 2024 (la quarta millor dada de la història de la companyia), dels quals 413.013 van ser Seat i Cupra i 68.007 Audi A1. Mantenir aquest nivell és difícil, sobretot tenint en compte la clara aposta per l’electrificació que s’ha d’observar... sense perdre de vista la combustió (que continua sent el cor de les vendes). Elements que l’actual responsable de producció i logística i president interí de la companyia, Markus Haupt, coneix bé.

La modernització i posada al punt per al vehicle elèctric han sigut una de les prioritats de Wayne Griffiths en aquests últims quatre anys. Martorell compta amb un nou centre d’acoblament de bateries, que va suposar una inversió de 300 milions d’euros, que estaran a ple rendiment aquest mateix any, primer amb les unitats que arribin des d’Alemanya i posteriorment amb les que es produeixin a la gigafactoria de Sagunt (València). Els nous Cupra Raval i Volkswagen ID.2 seran els principals destinataris. Aquest centre té una superfície de 64.000 metres quadrats, i quan arrenqui podrà produir 1.400 sistemes de bateries diaris (300.000 bateries a l’any), tot això alimentat energèticament en un 70% per 11.000 panells solars.

Temes:

Audi Seat