La meitat del menjar que es llença a les escombraries encara està en bon estat

Moltes persones admeten que encara desconeixen la diferència entre la data de caducitat i la de consum preferent

La meitat del menjar que es llença a les escombraries encara està en bon estat

AYUNTAMIENTO DE MADRID - Archivo

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

La meitat dels aliments que les llars espanyoles llencen a les escombraries sense haver estat consumits són productes que encara es troben en bon estat, la majoria de vegades encara comestibles, però que han estat descartats pel seu aspecte o perquè l’etiqueta indica que ja ha passat la data de consum preferent. Segons les estimacions de la plataforma Too Good To Go, empresa que fa gairebé una dècada que proposa solucions contra el malbaratament alimentari, es tracta d’uns 15 quilos de menjar per persona. D’aquest volum, uns tres quilos correspondrien a productes descartats per les dates d’etiquetatge i per la confusió a l’hora d’interpretar correctament el significat de la data de consum preferent.

L’enquesta constata també que un 60% dels espanyols es guia exclusivament per la data d’etiquetatge per decidir si un aliment és apte per al consum, i que un altre 60% assegura no tenir prou informació sobre com interpretar les dades impreses a aquestes etiquetes. Un 27% desconeix la diferència entre data de consum preferent i data de caducitat, especialment entre els joves de 18 a 34 anys.

"Creuen erròniament que un producte amb la data de consum preferent superada ja no és apte per al consum", indiquen fonts de la plataforma. Les persones amb menys dubtes al respecte són les majors de 55 anys, "que en un 83% dels casos ho tenen clar".

Segons Marie Lindström, directora de Too Good To Go a Espanya: "Segons hem observat en aquest estudi, que un 60% dels consumidors digui que la informació sobre l’etiquetatge de data no és suficient o és confusa potser els porta a malbaratar menjar que encara es podria consumir. D’aquí la importància d’escoltar les necessitats dels consumidors i ajudar-los amb iniciatives que els permetin estar més informats per poder prendre millors decisions i així reduir el malbaratament."

Notícies relacionades

D’acord amb l’estudi realitzat per la mateixa plataforma, un de cada dos espanyols reconeix haver llençat menjar sense estar segur si encara era apte per al consum, principalment per una mala interpretació de les dates presents als productes. Aquesta dependència de l’etiquetatge pot estar generant un malbaratament innecessari d’aliments que encara es podrien consumir.

Campanya ‘Mira, Olora, Tasta’

Per aquest motiu, des del 2021 la plataforma impulsa la iniciativa ‘Mira, Olora, Tasta’, una etiqueta amb els pictogrames d’un ull, un nas i una boca que s’afegeix als envasos de productes amb data de consum preferent per recordar als consumidors que, un cop superada aquesta data, utilitzin els sentits per valorar si el producte encara és apte abans de llençar-lo. Actualment, més de 50 marques d’alimentació de gran consum a Espanya, com Danone, Alpro, YoSoy o Bimbo, ja s’han adherit a la iniciativa i han incorporat aquesta etiqueta en més de 1.200 productes diferents.

Temes:

Reciclatge