Automoció

Musk reduirà el treball amb Trump per la caiguda del benefici de Tesla un 71%

El magnat vincula els mals resultats de l’automobilística a la seva tasca política

Les vendes de la marca van disminuir el 13% en el primer trimestre

Musk reduirà el treball amb Trump per la caiguda del benefici de Tesla un 71%
2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

El protagonisme polític d’Elon Musk, que s’ha convertit en un dels principals suports del president dels EUA, Donald Trump, ha acabat passant factura a Tesla, l’empresa que lidera. El seu benefici es va desplomar un 71% en el primer trimestre de l’any fins als 409 milions de dòlars i els seus ingressos van caure un 9% fins als 19.335 milions.

Cap xifra de les aportades per l’empresa automobilística ha millorat respecte al mateix període de l’any anterior. La venda d’automòbils va descendir un 13% i els ingressos procedents d’aquest segment van retrocedir un 20% fins als 13.967 milions de dòlars. Això es deu a les rebaixes de l’últim any aplicades per la firma. Entre el gener i el març, l’empresa va fabricar 362.615 cotxes i en va entregar 336.681, per sota del mateix període de l’any anterior. El resultat brut d’explotació (ebitda) va caure un 17% fins als 2.814 milions.

En una trucada amb inversors, Musk va vincular els mals resultats de Tesla a la reacció contra el seu treball per al Govern de Donald Trump a través de l’anomenat Departament d’Eficiència Governamental (DOGE), amb el qual ha estat promovent retallades de personal i de despesa.

Musk va assegurar que una bona part d’aquest treball ja està encarrilat i va anunciar que a partir del mes que ve reduirà considerablement el temps que dedica a DOGE. Concretament, va calcular que dedicarà "un dia o dos per setmana" al treball governamental si el president vol (la seva categoria d’"empleat especial del govern" no li permet treballar més de 130 dies a l’any).

De cara als pròxims mesos, Tesla assegura que els plans per als nous vehicles, inclosos aquells models més assequibles, "segueixen en marxa per iniciar la producció en la primera meitat del 2025". La decisió suposarà una reducció de costos menor de la prevista, però "permetrà augmentar prudentment" els volums de vehicles "d’una manera més eficient en termes d’inversió en temps d’incertesa", segons la companyia.

Competència xinesa i protestes

Notícies relacionades

A Tesla, a més del salt a la política de Musk, se li han ajuntat les pitjors condicions: menys demanda de vehicles elèctrics, una competència forta de la Xina, amb marques com BYD, i els mals auguris respecte a l’automoció. També ha patit protestes dels seus treballadors en diferents punts del món i els consumidors han cridat al boicot dels seus productes.

L’empresa no va evitar parlar dels aranzels de Trump en la presentació de resultats. "La incertesa als mercats de l’automoció i l’energia continua augmentant a mesura que la ràpida evolució de la política comercial afecta negativament la cadena de subministrament mundial i l’estructura de costos de Tesla i dels nostres competidors. Aquesta dinàmica, juntament amb el canvi de sentiment polític, podria tenir un impacte significatiu en la demanda dels nostres productes a curt termini", exposen. Musk va manifestar en el seu moment el seu absolut rebuig cap als aranzels.