Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya

«La relació entre Hisenda i el contribuent hauria de ser més pròxima»

Anàlisi de l’esborrany de la renda, assessorament, formació i una assegurança de responsabilitat civil professional són alguns dels beneficis d’acudir a un gestor administratiu, segons el president del COGAC, Josep Ribó

«La relació entre Hisenda i el contribuent hauria de ser més pròxima»

Xavier González

4
Es llegeix en minuts

Ha arribat el moment de retre comptes amb Hisenda. Per a molts és un procés tediós i que implica respecte, ja que ningú vol cometre errors que es puguin veure reflectits en una multa. Davant aquesta situació, l’assessorament, la formació, la protecció i l’acompanyament dels gestors administratius als contribuents són clau. El president del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya (COGAC), Josep Ribó, ha parlat amb aquest mitjà per fer balanç de la situació actual i convèncer la ciutadania de la importància de revisar detalladament tots els documents requerits. 

  • Estem en època de la declaració de la renda del 2022, però la presentació presencial es pot fer fins al 30 de juny. ¿Han notat ja l’augment de feina? 

Molt. En realitat passa cada any, al principi costa uns dies arrencar, però la publicitat que es fa en els mitjans de comunicació i tota la informació que es dona fan que la gent «es desperti». És cert que aquest any la reacció de la població ha sigut més primerenca; creiem que és perquè la mentalitat del contribuent ha canviat.

  • ¿A què es deu aquest canvi de mentalitat? 

És el resultat dels ensurts que s’ha pogut emportar la ciutadania en termes financers. Ara la gent vol saber quant haurà de pagar, com ho haurà de pagar, quines facilitats dona l’Administració i com s’ha de gestionar tot, per la qual cosa acudeix a nosaltres abans. 

  • ¿Diria que ara el tràmit està més digitalitzat que abans?

No ho penso entre els contribuents que sempre han acudit a un gestor administratiu, però, sí, entre la gent més jove. No recomano gaire que es confiï en gestores virtuals de les quals es desconeix qui és el professional que hi ha al darrere. No obstant, un tema que des d’aquesta institució fa anys que demanem és que la relació entre el contribuent i l’Administració pública sigui molt més pròxima. Per aconseguir-ho, creiem que un canal professional d’interlocució seria una eina eficaç per a la ciutadania. 

  • La inflació és un dels temes protagonistes en els mitjans de comunicació i en el dia a dia de la gent. ¿Com es veurà reflectit en la declaració de la renda a Catalunya?

La inflació té un efecte directe sobre el pagament d’impostos, no hi ha cap dubte. Algunes comunitats autònomes, com és el cas de Catalunya, han optat per deflactar la tarifa de l’IRPF, és a dir, aquesta s’ha adequat a la inflació. És una mesura que, tot i que no beneficia, perjudica menys el contribuent.  

  • ¿Quina opinió els mereix que s’hagi reduït l’aportació deduïble al pla de pensions?

Els gestors administratius no acabem de comprendre aquesta situació. Aquest any s’ha reduït a 1.500 euros, quan és ‘vox populi’ que la Seguretat Social té recursos limitats i que s’estan intentant retallar les pensions. La fórmula de complementar això seria amb un pla privat de pensions. Hem exposat a partits polítics la situació i hem sol·licitat que es modifiqui. Des del COGAC creiem que és fonamental que, abans que s’aprovi una llei, el Govern prevegi com afectarà aquesta nova mesura al contribuent.  

  • Una altra novetat rellevant és la deducció per maternitat. ¿Què ha de tenir en compte una dona que acaba de ser mare a l’hora de fer la seva declaració de la renda? 

El que obtindrà és una deducció de 100 euros al mes durant els primers tres anys. Ho pot cobrar anticipadament o bé deduir els 100 euros en el moment de fer la declaració. Quan una dona dona a llum i vol cobrar la deducció anticipadament, només ha de presentar una documentació a l’Agència Tributària. 

  • En relació amb el volum de feina dels gestors, ¿creix la consciència dels contribuents a l’hora d’assessorar-se durant tot l’any?

El cert és que sí. Cada vegada hi ha més consultes fora del període de presentar la declaració de la renda. És a dir, en aquesta època de l’any simplement preparem la documentació en un imprès oficial i presentem el que el client va fer l’any passat. No obstant, la declaració de la renda es fa els 365 dies de l’any, perquè és llavors quan es porta a terme l’activitat fiscal i econòmica. Ara, en ple procés de la declaració, la capacitat de maniobra és molt limitada; en canvi, durant l’any hi ha possibilitat de modificar coses dins del marc de la legislació fiscal vigent. 

  • El contribuent està ara més format. 

Notícies relacionades

Exactament. Això és perquè la imposició directa de l’impost sobre la renda és una imposició amb un càrrec econòmic elevat, per la qual cosa a la gent li convé entendre com funciona aquest procés. 

  • Parli’ns de l’esborrany que envia l’Agència Tributària. ¿És important revisar-lo? 

És fonamental analitzar-lo detalladament, perquè pot contenir errors o falta d’informació, i les conseqüències d’aquests errors les afrontarà el contribuent. De fet, aquest és un dels principals problemes a què s’enfronta la població que tributa, que no té de dret a l’error. Per això, acudir a un gestor administratiu que estigui col·legiat suposa una protecció molt important per la formació que proporciona al contribuent. A més, aquest té una assegurança de responsabilitat civil professional, una garantia que, si es comet un error per part del gestor, l’assegurança n’assumirà les conseqüències. Són molts els dubtes que li sorgeixen al contribuent a l’hora de declarar, i molts només els saben respondre els professionals del sector.