Anàlisi
Una trava més a la immersió
Se suposa que els responsables polítics del sistema educatiu han de dedicar els seus esforços a millorar-lo i a resoldre els problemes reals que té plantejats. Però, segons sembla, en allò en què s'entossudeixen a vegades alguns d'aquests governants és justament el contrari: crear problemes on no n'hi ha o posar traves al que ja funciona satisfactòriament.
Perquè la veritat és que la immersió lingüística en català a les nostres escoles ha funcionat la mar de bé. Haver aconseguit que la gran majoria dels que, durant les últimes dècades, han viscut la seva infància i adolescència a Catalunya puguin utilitzar actualment amb tota normalitat el català i el castellà és un èxit inqüestionable. Però a més, pel que fa específicament a la llengua castellana, les dades procedents d'investigacions ben acreditades demostren que els nens i els joves que han estat escolaritzats sota el model d'immersió lingüística en català saben tant de castellà o més que els de la resta de l'Estat.
En canvi, el que sí que es confirma és que els alumnes de famílies catellanoparlants acaben amb dèficits en català si no han estat escolaritzats sota el model de la immersió. Per les condicions sociolinguístiques de Catalunya i per la superior potència internacional del castellà, el que ha assegurat un bilingüisme real i efectiu en aquest país ha estat justament la immersió en català en el sistema educatiu. I el bilingüisme, com també demostren diversos estudis pedagògics, té a més uns efectes positius per a l'aprenentatge de terceres llengües.
Per tot plegat no s'entén -sinó és per motivacions purament ideològiques- l'objecció d'una minoria molt exigua de famílies que viuen a Catalunya a permetre que els seus fills siguin escolaritzats sota el sistema d'immersió. I fins i tot resulta més flagrantment ideològic el suport i l'estímul que el Govern espanyol els presta mitjançant el decret del qual es dóna notícia en aquestes pàgines.
Un decret -cal recoeneixer-ho- que resulta del tot coherent amb la política educativa impulsada pel ministre José Ignacio Wert. Quan el sistema educatiu en la seva totalitat, i cada escola en particular, haurien de ser espais de trobada (ideològica, social i cultural), l'actual Ministeri d'Educació sembla entossudit a fomentar la segregració i les vies d'escolarització diferenciades.
Notícies relacionadesEliminar la matèria Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans (lloc de trobada de la pluralitat ideològica) i reforçar, en canvi, l'ensenyament confessional de la Religió ja és una manera de segregar els nens segons les creences familiars. I si no es posa fi a aquesta tendència involutiva i reaccionària es tornarà a allò d'escoles diferents per a rics i per a pobres, per a nens i per a nenes, per a creients i no creients…
Ara ha tocat incentivar la segregació per raó de la llengua entossudint-se, com dèiem al començament, a generar problemes allà on no n'hi havia i posar traves al que ha estat funcionant la mar de bé.
- Primeres paraules de Cristina Serra després de la seva separació de Pep Guardiola
- Les clarisses abandonaran al febrer el monestir de Pedralbes
- Primeres operacions policials contra els migrants
- La primera ofensiva de Trump fulmina l’herència de Biden
- Pimec celebra mig segle amb els expresidents de la Generalitat
- Aritmètica parlamentària El Govern central negocia in extremis amb Junts per salvar la pujada de les pensions després del no del PP
- Infraestructures El segon gran tall de 10 mesos a l’R3 de Rodalies entre Parets i la Garriga començarà després de Sant Joan
- Educació a Catalunya Professors de català fan una crida a no corregir la selectivitat per mostrar el seu malestar amb el Departament
- Entre Vila-real i l’Hospitalet Cau un clan familiar que es va apropiar de 19 vehicles d’alta gamma d’un servei de subscripció conegut com ‘el netflix dels cotxes’
- Sanció «molt greu» Treball multa Glovo per preguntar en les seves entrevistes de feina per la identitat de gènere dels candidats