EN MÉS DE MIL ESCOLES

67.000 joves inicien les que seran les últimes proves de quart d'ESO si segueix la LOMCE

Els alumnes hauran de fer per primera vegada un examen de Ciències i Tecnologia

Els estudiants han hagut de demostrar la seva comprensió lectora en Català amb un text de Michele Catanzaro

 

  / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
MARIA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Un total de 67.179 alumnes catalans de quart curs d’ESO van començar ahir una nova tanda de proves de competències bàsiques, que per primera vegada avaluen l’àrea de Ciències i Tecnologia. Aquesta edició podria ser, si la LOMCE es manté en els termes actuals, l’última d’aquests exàmens, ja que el curs vinent s’haurien de substituir per la revàlida, els continguts de la qual ja dictaria el mateix Ministeri d’Educació.

    A l’institut Lluís Vives de Barcelo-na, els 60 joves que aquest any es presenten a la cinquena edició d’aquestes proves afrontaven la jornada amb relativa tranquil·litat. Reconeixien, gairebé tots, que una mica sí que han estudiat, encara que saben, pels seus companys de cursos anteriors, que els exercicis no són difícils. A més, com assenyalaven dues noies que es preparen per entrar a l’aula d’examen, el resultat no afectarà directament les seves notes finals.

    «Bé, en realitat, aquestes proves sí que tenen incidència, potser per als alumnes l’impacte acadèmic és menor, però la tenen per als centres», va aclarir el director, Agustí Rubio. Aquests exàmens «són un dels principals mecanismes que té l’Administració per avaluar-nos. A partir dels resultats dels estudiants, la Generalitat determina si som un centre de nivell 1, de nivell 2, de nivell 3 o de nivell 4», va detallar. Només els professors que treballen en col·legis o instituts dels dos nivells superiors (3 i 4) poden sol·licitar l’avaluació individual que els permet una millora de sou.

  

El món és un mocador

Els 67.000 alumnes que concorren a les proves de competències bàsiques, que s’acaben avui, pertanyen a 1.060 centres educatius: 544 són de titularitat pública, mentre que els 516 restants són centres concertats i privats. Els resultats es coneixeran a partir de l’11 d’abril vinent.

  La jornada va començar amb la prova de Català que va incloure una comprensió d’un text de Pere Calders i un article publicat a la revista de divulgació científica 'Eureka' l’autor del qual és Michele Catanzaro, col·laborador habitual d’EL PERIÓDICO. 

    En Llengua Castellana, els textos plantejats als alumnes van ser un fragment de 'Nada', de Carmen Laforet, i una entrevista publicada a la contraportada de 'La Vanguardia'.

LES INCÒGNITES DE CIÈNCIES

«Preparem les proves uns dies abans, sí, però com que es tracta d’un test de competències, no es pot improvisar, de manera que comencem a treballar des d’un curs abans», va explicar Jordi Devant, professor de Matemàtiques, una de les matèries que ahir van anar també a examen. 

    Avui és el torn de Ciències i Tecnologia i de la Llengua Estrangera. Aquesta vegada, els que estudien Alemany com a primer idioma també s’hauran d’examinar, igual que han fet fins ara els seus companys d’Anglès i Francès. 

Notícies relacionades

    «La incògnita ve, sobretot, en la prova de Ciències, que té bastant inquiets els alumnes», va observar el director del Lluís Vives. Hi ha estudiants, en particular aquells que ja han decidit que seguiran el batxillerat d’Humanitats, que no estan estudiant a quart d’ESO cap especialitat científica, perquè han triat les assignatures optatives de Lletres.

    Ensenyament recorda que les proves avaluen, com el seu propi nom indica, «les competències bàsiques dels alumnes, és a dir, les seves habilitats socials i la seva capacitat d’aplicar-les en la vida quotidiana», va assenyalar una portaveu de la conselleria. «No es tracta d’una revàlida, que llavors sí que estaria més centrada en els coneixements», van precisar.