IMPLANTACIÓ A LES AULES
Mediadors del Whatsapp
Un institut de Barcelona consensua un decàleg sobre com utilitzar el mòbil a classe

undefined45689911 barcelona 30 10 2018 la conselleria d ensenyament activara u181030192023 /
“A l’institut, els dispositius mòbils i les seves aplicacions són una eina de treball. A classe, s’ha de tenir el mòbil a la motxilla, apagat o en silenci. Si estem amb companys, prioritzar les relacions cara a cara abans que les virtuals. Al pati, s’ha de fer un ús moderat del mòbil”. Són algunes de les recomanacions que s’han autoimposat els alumnes de l’institut 22@ de Barcelona sobre l’ús del telèfon connectat.
El centre, situat al Poblenou, ha arrencat aquest any amb només tres cursos de primer d’ESO i encara destil·la l’olor a casa sense acabar de muntar. Encara estan creant l’AMPA i el consell escolar que pugui ratificar l’acord. “Funcionem per assemblea i volem que els alumnes consensuïn els temes. Per exemple, es va acordar que el decàleg tingui només tres punts”, assenyala Dolors Bosch, la cap d’estudis. N’hi ha 11.
No obstant, el tema dels mòbils ha arribat heretat. Bosch, Oriol Rodon, que és el director, i altres membres del claustre procedeixen de l’institut Joaquima Pla i Farreras, un centre de Sant Cugat que va ser pioner en la delimitació d’àrees per utilitzar el mòbil, amb un famós mapa sobre espais en verd, vermell, blau i groc que han adoptat posteriorment altres centres.
Aquí encara no hi ha mapes, però sembla que els alumnes tenen molt clar que el mòbil i els portàtils Chromebook (sistema operatiu de Google) que utilitzen a classe serveixen per estudiar, fer activitats, cercar informació i aprendre. “Si interioritzen les normes, es redueixen els conflictes”, assegura Rodon. En el decàleg figura: “No consentir cap agressió a les persones ni a la seva imatge. Les agressions són un problema de tots”. I s’insisteix molt que sempre es posi la foto d’algú amb el seu permís.
Els educadors també reclamen als pares que s’hi impliquin i que hi hagi coherència entre el que es fa a l’institut i el que es fa a casa. Es pot posar música al mòbil si estàs dibuixant, però no es pot contestar un missatge.
Tres alumnes (un per classe) seran mediadors dels grups de Whatsapp escolars. Elegits pels seus companys i amb caràcter trimestral. Seran encarregat de gestionar “el bon ús de les xarxes socials”. L’Instagram, a classe, es queda per al concurs de fotografia quan van d’excursió; els jocs, per al pati o per a casa; l’avaluació d’una prova és una aplicació que dona resultats immediats: la presentació de cada alumne, un correu electrònic. Tot té la seva aplicació. Al menjador, s’apaga el mòbil. I a classe, de vegades, “també abaixem la tapa” i parlem. “I, si treballen en grup, ningú es posa amb el mòbil”, afirma Bosch.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Crònica rosa Elionor i l’amor
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any