DEBAT A L'ENSENYAMENT

El curs escolar arrenca amb inquietud sobre la protecció de dades

Una plataforma de famílies alerta sobre l'ús per part dels menors d'aplicacions vinculades a Google

Asseguren que la meitat d'escoles ja estan en mans del gegant d'internet i denuncien l'aval d'Educació

zentauroepp49824733 barcelona  12 09 2019    los alumnos catalanes inician el cu190912104019

zentauroepp49824733 barcelona 12 09 2019 los alumnos catalanes inician el cu190912104019 / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No hi ha cap retorn a la rutina coml’obertura del curs escolar. I no només per als pares, els alumnes i la comunitat educativa, sinó també per a la societat en general. Perquè la ciutat i els pobles recuperen la vida, la mobilitat es torna a disparar i es generen debats nous al voltant de laformació de les generacions futures. En aquests temps moderns ha aflorat una inquietud vinculada a l’ús de la tecnologia: la protecció de dades dels menors quan es posa al seu abast programes que poden convertir la seva identitat en un bé comercial digital. És a dir, el blindatge dels alumnes quan utilitzen internet.

El Consell Escolar ja advertia fa un parell de dies sobre la necessitat de tutelar els joves quan se’ls posa a treballar en entorns online. La controvèrsia té molt a veure amb la presumpta privatització de l’educació pública que els sindicats porten temps denunciant. D’una banda hi ha la revolució pedagògica, que a ulls dels crítics ha quedat en gran mesura en mans d’ens privats com Escola Nova 21, i de l’altra hi ha els programes informàtics, propietat de multinacionals com Google o Microsoft, que ja han desembarcat a l’escola catalana oferint els seus serveis tant als alumnes com als professors. 

Simona Levi, portaveu de la plataforma de mares i pares que treballen per advertir sobre els riscos d’aquestes aplicacions i activista pels ciberdrets, assegura que «més de la meitat de centres públics» ja estan utilitzant els aplicadors de Google. «Aquesta és la conclusió a la qual arribem després d’haver-nos reunit diverses vegades amb responsables d’Educació». Argumenta que des que han iniciat la seva campanya d’alerta, molts directors d’escola i famílies s’han posat en contacte amb ells «perquè no eren conscients del risc que es corre». «El tema no és que comparteixin les teves dades amb altres empreses, que se suposa que no passarà, sinó que estiguin a l’abast de la resta de companyies que estan sota el paraigua de Google», com per exemple YouTube.  

Sense conveni

El conseller Josep Bargallóconseller  va negar fa un parell de dies que el Departament d’Educació tingués cap conveni amb empreses tecnològiques perquè subministrin els seus productes a la xarxa d’escoles públiques, unes 3.800. En qualsevol cas, cada centre, com dicta la normativa, té la potestat de decidir quines eines posa a disposició de la seva comunitat educativa.L’Agència Espanyola de Protecció de Dades té a la seva pàgina web un protocol amb recomanacions específiques per a les escoles.

No obstant, tal com denuncia Levi, el mateix web del departament convida a recórrer als serveis de Google Suitedepartament. «Nosaltres tenim un pla que inclou dues opcions més (Moodle n’és una) que no tenen a veure res amb Google i que no suposen un risc jurídic per als docents». Aquesta proposta, no obstant, requereix «d’un parell o tres de mesos de feina perquè el software pugui estar a disposició dels centres i sense cap mena de conflicte a nivell de protecció de dades». «El problema –prossegueix aquesta experta– és que Google, a més de ser ‘promocionat pel Govern’ ho dona tot mastegat a les escoles, però no les adverteix dels perills que corren». «¿Què passa si un alumne fa córrer una foto delicada a través del Gmail escolar i acaba en un web d’Ucraïna?». Per això els sorprèn que en una recent circular enviada als directors es continuï recomanant l’ús d’aquesta empresa i d’un altre programa vinculat a Microsoft. En aquest mateix document, no obstant, s’inclouen una llarga llista de recomanacions i limitacions sobre l’ús, per exemple, de les xarxes socials.  

Notícies relacionades

 El Consell Escolar, en el seu recent dictamen sobre l’ús de dispositius mòbils a l’aula, estima que cada escola ha de disposar d’un codi ètic «per impulsar un ús educatiu de les dades dels alumnes», així com d’un docent que exerceixi de «referent de protecció de dades, que entengui els problemes que pot tenir el centre escolar» i que sigui capaç de «realitzar una intervenció ràpida amb l’alumnat». En aquest mateix document, que inclou una enquesta realitzada a un miler d’escoles, queda clar el sentir dels equips directius: el 80% considera necessària una directriu sobre l’ús del telèfon, on es podria incloure una única manera de protegir la identitat dels menors.

Informar a casa

Per si hi hagués dubtes,l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF), dependent del Ministeri d’Educació, diu el següent: «S’han d’utilitzar només aquelles aplicacions que ofereixin informació clarament definida sobre els tractaments efectuats, les seves finalitats i els seus responsables, així com sobre la ubicació de les dades, el període de retenció, i les garanties amb relació a la seva seguretat». A més d’«informar els pares del començament de l’ús de la tecnologia a les aules, així com les apps que tractin dades personals dels alumnes i la seva funcionalitat». Per això Levi recomana no firmar el permís de Google, o en cas de fer-ho, incloure una clàusula que deixi clar que l’ús de les dades és provisional.

Temes:

Google