El Govern admet que la mostra de l’alumnat migrant a PISA és correcta
Simó afirma que "no hi ha excuses" i que es tracta d’"un problema identificat"

Vint-i-quatre hores després de responsabilitzar dels mals resultats catalans en l’últim informe PISA una "sobrerepresentació de l’alumnat immigrant" a la mostra, el Departament d’Educació va emetre ahir un comunicat en què destaca la "confiança completa en la qualitat i rigor de les proves". "Ens hem posat en contacte amb els responsables de PISA i hem clarificat la qualitat de la mostra", assenyala la nota oficial, en què també s’apunta que "les divergències en la interpretació de la representativitat de la mostra han quedat resoltes i s’han pogut descartar tots els dubtes".
El que el Govern va descriure ahir com a "dubtes" abans-d’ahir eren –o així es va presentar a la premsa– fets. El discurs amb què la conselleria va explicar dimarts els mals resultats de PISA no parlava en cap moment de dubtes, sinó d’un "error en la representació". "La mostra d’alumnat immigrant en els exàmens és d’un 24%, mentre que a les aules aquest col·lectiu representa un 15%, fet que distorsiona el resultat de les proves", va reiterar el secretari general de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata.
Dades errònies
Assenyalar l’alumnat immigrant com a responsable dels mals resultats acadèmics del país no és res nou –ja ho va fer Irene Rigau fa una dècada amb la mateixa prova–. Però el que també va encendre la polèmica dimarts és que ho va fer, a més, oferint dades errònies. Sorprèn que la conselleria desconegui el perfil del seu propi alumnat. De fet, quan Garcia Plata insistia en el 15%, es referia sempre a xifres del ministeri, no de la conselleria.
Experts en segregació escolar com Lucas Gortazar o Adrián Zancajo van aixecar de seguida la veu per aclarir que l’argumentació de Departament d’Educació era, si més no, errònia, ja que PISA considera alumnat migrant el nascut fora del territori i el de pares estrangers, de manera que la xifra del 24% és correcta. I anaven més enllà assenyalant que aquest no era el problema de fons o, com a mínim, no només, perquè, de fet, la diferència entre els resultats de l’alumnat autòcton i el forà a Catalunya és de les més baixes de l’Estat (malgrat ser de gairebé dos cursos, dada alarmant).
Amb la tempesta política, social i educativa en marxa, la mateixa consellera, Anna Simó, també va sortir dimarts a la nit al Telenotícies per donar explicacions. Ahir, a través de la xarxes socials, també va recalcar que "no hi ha excuses". "Tenim un problema que hem identificat i que estem treballant per resoldre. Això va de pobresa infantil i segregació escolar, i aquest Govern està treballant com ningú per abordar-ho".
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- L’anàlisi La remuntada mai va ser real
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Setmana Santa Els Bombers encadenen 13 rescats a la muntanya en poc més de 24 hores
- Dia del Llibre La festa de Sant Jordi d’‘abril’ d’EL PERIÓDICO brinda en honor a les dues ‘superagents’ Carmen Balcells i Antonia Kerrigan