L’empresa innovadora en mates

La companyia Innovamat, amb seu a Sant Cugat del Vallès, ha portat la seva estratègia d’aprenentatge fins a 2.200 escoles de nou països diferents. Fundada per tres estudiants d’Informàtica i de Camins, Canals i Ports, hi han confiat diversos fons d’inversió.

L’empresa innovadora en mates
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Tot va començar a dins (o, més precisament, a fora) de dues enginyeries. Dos estudiants de Camins, Canals i Ports i un tercer d’Informàtica van decidir, allà pel 2014, posar en marxa un projecte per ajudar els adolescents amb les matemàtiques. Eran classes de reforç sense gaire misteri, però es van acabar convertint en la llavor del que uns tres anys més tard batejarien com a Innovamat. El primer al·licient va ser descobrir que la manera d’aprendre aquesta matèria a penes havia canviat amb els anys (malgrat sí haver-ho fet el perfil de l’alumne) i que, probablement, l’única manera de donar-li la volta a la situació era actuar en l’escola, on els nens passen la major part del seu temps. L’altre estímul va ser que els mateixos centres on oferien aquestes sessions de suport comencessin a demanar-los ajuda per aplicar les seves fórmules en els horaris lectius.

Han passat set cursos des d’aleshores, i avui Innovamat és una empresa amb seu a Sant Cugat del Vallès (Barcelona), que va facturar l’any passat 16 milions d’euros i que ha recaptat prop de 21 milions per portar la seva proposta d’ensenyament fins a 2.200 escoles d’Espanya i vuit països del món més. Ho ha fet en dues fases, primer amb una ronda de finançament de 700.000 euros entre amics, família i fins i tot treballadors, i, després, obtenint 20 milions d’euros de diversos fons d’inversió molt estratègicament elegits com Reach Capital, Kibo Ventures i Bonsai Partners.

Treballen amb més de 18.000 professors i prop de 430.000 alumnes d’Espanya, els Estats Units, Mèxic, Itàlia, Xile, l’Equador, Colòmbia, el Brasil i el Perú. A tall de referència, a Catalunya, el seu lloc de naixement i el mercat en el qual són més forts, estan presents aproximadament en un terç de les escoles, tenint en compte que la Generalitat té censats 3.900 centres i que ells treballen amb 1.700 a tot Espanya, dels quals –diuen– la majoria són aquí.

Els seus fundadors són Andreu Dotti, Isaac Sayol i Àlex Espinet, però compten gairebé des del principi amb la implicació de Laura Morera i Cecilia Calvo, dues professores, matemàtiques de carrera i doctorades en didàctica de les matemàtiques, a qui va seduir el plantejament d’aquesta empresa col·locada ara a l’ull de l’huracà en la polèmica sobre si a Catalunya s’ensenyen prou bé les matemàtiques.

D’entrada, el primer que deixen clar és que no se senten una start-up i que defugen, de manera més taxativa impossible, ser un mètode. "Som una empresa experta en ciència de l’aprenentatge", resumeix Dotti. "La nostra clau és haver fet una proposta que és que, en comptes de portar un llibre de text (entès com un producte on hi ha uns continguts alineats amb el currículum, que el mestre utilitza com vol), portem una guia didàctica", simplifica. Aquesta guia és només per al professor i allà té tot el que hauria d’aprendre un alumne d’aquesta edat, però amb propostes d’activitats per a cada sessió que incideixin especialment que el nen entengui per què fa el que fa i que practiqui molt.

Acompanyar els professors

Notícies relacionades

"Nosaltres portem els recursos [aquesta guia, els materials, un quadern que s’ha d’anar omplint, la llicència d’una plataforma digital que s’utilitza una vegada per setmana…] i fem molta formació i acompanyament als professors", detalla l’emprenedor, insistint, de nou, que no són un nou mètode d’aprenentatge. "Un mètode és una solució màgica i en educació no hi ha solucions màgiques –argumenta–. Som una proposta de recursos que pretén ser de molta qualitat, centrada només en les matemàtiques i que porta els continguts i les trajectòries d’aprenentatge molt ben pensades per al professor".

"Filosòficament, la gran diferència és que tot el que fem a l’aula s’ha d’entendre", amplia el cofundador de l’empresa, conscient que es troba enmig de la voràgine. "Com a societat funcionem molt com un pèndol, d’un costat a l’altre, i la meva opinió és que tot en la seva justa mesura està molt bé", reflexiona Dotti, en relació que ara es qüestioni un aprenentatge per projectes tant temps demandat. "No fa falta estar el 100% del temps amb un aprenentatge per projectes: és interessant perquè els dona [als nens] molt context i els fa aplicar el que estiguin entenent, però s’ha de fer bé, s’ha de formar els professors", opina. "No hi ha solucions màgiques a les escoles, i jo no venc solucions màgiques", remata.