2
Es llegeix en minuts
Alumnado en una escuela de Barcelona, este curso.

Alumnado en una escuela de Barcelona, este curso. / Ferran Nadeu

Aquest juliol ha tingut força ressò el desgavell a les adjudicacions d’estiu, el procediment pel qual s’atribueix una plaça al personal docent funcionari o interí. Tot i no tenir tant de ressò, també han estat molt significatives les protestes que poques setmanes abans s’havien produït a centres públics acusant equips directius de males pràctiques en la gestió del personal.

Aquestes situacions han tingut una clara relació amb l’estabilització massiva de personal interí, gràcies a un acord dels sindicats que ha estabilitzat a més de 31.000 docents i, amb el manteniment d’una normativa discriminatòria com són els decrets de plantilles i el de direccions

Aquests decrets permeten, en nom dels projectes educatius, afegir pseudorequisits a les places (el que es diu “perfilar”) per adequar-les a les característiques d'una persona docent concreta. És a dir, es tria qui les pot ocupar, mitjançant entrevistes i al marge dels principis de la funció pública com són igualtat, mèrit, capacitat, transparència i publicitat. Per tant, es gestiona el que és públic des dels paràmetres de governança privada, però sense el control de les funcions d’un comitè d’empresa i sense la normativa per evitar abusos de poder com per exemple la no continuïtat d'una embarassada.

Durant anys, als centres hi havia prop d’un 40% de persones interines treballant amb la incertesa de mantenir el seu lloc de feina. Aquesta situació ha comportat que s’anés imposant la “llei del silenci” als claustres com a modus de supervivència per a milers de docents. Evidentment, gràcies als processos d’estabilització, la immensa majoria de les persones interines amb certa antiguitat deixen enrere aquesta temporalitat. Però, el fet de tenir encara bloquejades milers de places perfilades, amb dades del curs 2022-23 van ser fins a 17.850, ha fet gairebé impossible adjudicar una plaça a les noves persones funcionàries. Aquest bloqueig de places fa anys que es produeix impedint, també, l’accés a destinacions definitives del funcionariat de carrera en els concursos de trasllats. CCOO hem demanat la convocatòria d’un concurs de trasllats català per a poder adjudicar places definitives i alleugerir les adjudicacions d’estiu.

La consellera en funcions Anna Simó ha atribuït aquest caos només a dificultats informàtiques. Però està clar que les raons són unes altres. Excuses de qui no ha planificat la feina ni ha tingut en compte els problemes de fons. Fa més de dos anys que el Departament d’Educació sap que aquestes places s’haurien d’ocupar per funcionariat de carrera i, per tant, s’haurien d’haver buscat procediments que evitessin el desastre. 

Notícies relacionades

Estem vivim una tempesta perfecta que ha acabat amb la democràcia i participació dels claustres i dels centres educatius. CCOO ho tenim clar: la manca de democràcia als centres i la manca d’inversió són dos elements estructurals que han comportat un retrocés educatiu al sistema català. El Departament d’Educació ha de derogar aquests decrets i els grups parlamentaris han d’aprovar la ILP del 6% per a l’educació promoguda per més de 60 entitats

En algunes setmanes o mesos tindrem una nova Conselleria d'Educació. Aquesta haurà de posar fil a l’agulla per aconseguir uns centres democràtics, atractius, saludables i de qualitat i enviar a la paperera de la història determinades pràctiques.