¿I si els problemes de l’educació fossin d’altres?

Esther Niubó, tras recibir el traspaso de la cartera de Educación de manos de la hasta ahora consellera Anna Simó. /
Un dels assumptes en què més s’hauria de notar, i més de pressa, l’arribada de Salvador Illa a la presidència de la Generalitat és en el de l’educació. I no perquè hi hagi solucions màgiques que es puguin implementar en setmanes o en mesos, sinó perquè és necessari, urgent i ineludible canviar el marc i l’agenda del debat educatiu a Catalunya colonitzat per les demandes sindicals i els recursos judicials dels pares, pocs, descontents amb la immersió. Només uns quants dies a l’any es parla dels mals resultats dels alumnes catalans i de les elevades xifres de fracàs escolar. Però ho fan només per utilitzar-los com a arma llancívola dels sindicats i dels disconformes.
L’agenda sindical
Els sindicats són una peça fonamental de les democràcies liberals i de les economies de mercat per defensar els drets dels treballadors i aterrar en sectors i empreses concretes el contracte social vigent. Els sindicats de classe solen tenir més perspectiva que els sindicats sectorials. A l’escola pública catalana, l’hegemonia la té un sindicat sectorial, USTEC (Unió Sindical de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament de Catalunya) que en les últimes dècades ha tingut alguns afiliats en els comandaments de la conselleria. La seva agenda se centra en el debat sobre els recursos públics que es dediquen a l’educació, especialment per pagar els salaris, sobre les condicions laborals dels ensenyants i sobre el nombre total de professors. Tot molt legítim, però que no pot monopolitzar altres temes tant o més importants per millorar l’educació a Catalunya com són els currículums, els nivells d’exigència, l’organització de la vida escolar o l’atenció a la diversitat. No tot se soluciona amb més recursos tot i que cap solució sigui possible sense recursos.
Superar el conflicte lingüístic
El règim lingüístic de l’escola catalana ni és equiparable al d’una dictadura com volen fer creure alguns mitjans ni està exempt de situacions que s’han d’abordar dins del marc legal, però compassat amb el sentit comú. L’objectiu hauria de ser que a l’escola a Catalunya no se segregui els alumnes per llengües i que s’atengui els pares i mares que, més per raons operatives que ideològiques, no veuen clar el sistema d’immersió amb què s’ha tractat de defugir la segregació. Malgrat que els afectats tinguin tot el dret del món a reclamar davant la justícia, el desitjable seria que el règim lingüístic de les escoles no el decidissin els tribunals. Potser un camí seria que el pes d’aquest assumpte no es portés des d’Educació, sinó des de la flamant Conselleria de Política Lingüística.
Notícies relacionadesEls reptes de la consellera Niubó
La nova consellera d’Educació, Esther Niubó, coneix bé els dossiers i els actors del sector perquè ha sigut la portaveu del grup socialista en les dues últimes legislatures. De manera que res d’això li és aliè. Davant la temptació d’adamisme o de la immediatesa, la clau del seu èxit és reorientar l’agenda educativa a Catalunya i posar els resultats al frontispici de les polítiques. Resultats en termes de benestar mental dels alumnes, de rendiment en competències i coneixement, de recuperació de l’autoritat dels docents, de millorar la convivència en la diversitat en zones especialment vulnerables, de reducció del fracàs escolar, d’integració racional de la tecnologia, de resposta a la millora del prestigi de la formació professional i d’adequació dels costos a les possibilitats financeres de Catalunya. El debat sobre quins assumptes cal tractar en l’educació a Catalunya ha de comptar amb aportacions dels pares, dels mestres, dels partits, dels agents socials i dels experts. I amb els sindicats s’ha de negociar el com implementar les solucions que arribin al consens necessari. Segur que la consellera té les idees clares al respecte, però si desitja ordenar-les, li recomano la lectura de l’últim llibre del filòsof Josep Maria Esquirol L’escola de l’ànima: de la forma d’educar a la manera de viure, on resumeix el nucli del repte: "Una escola de veritat és un lloc on s’entrena l’atenció a les coses del món i als altres".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tecnologia Whatsapp ja et permet saber si el teu missatge ha sigut llegit per una persona diferent del destinatari original
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Una fàbrica de Badalona, acusada de "risc inacceptable" de càncer
- Aquesta és la ciutat on millor es menja d'Espanya, segons Dabiz Muñoz
- Vins Mas Pòlit celebra els seus 450 anys d'història lligats al vi i a l'Empordà
- Televisió ‘Les tortugues ninja’ tornaran l'11 d'abril a 3Cat 30 anys després
- DAVANT DEL COMITÈ DE COMPETICIÓ L’Osasuna presenta recurs per «alineació indeguda» d’Iñigo Martínez amb el Barça
- Mobilitat ferroviària Una avaria deixa sense servei 140 quilòmetres i 26 estacions de la línia R3 de Rodalies durant tres hores