El pla estatal educatiu comença després del daltabaix de PISA

En hores lectives hi haurà baixada de ràtios, mestres de suport i codocència, i en la jornada no lectiva es faran classes personalitzades

El pla estatal educatiu comença després del daltabaix de PISA
3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El pla de reforç en matemàtiques i comprensió lectora va ser anunciat, el gener passat, pel president del Govern central, Pedro Sánchez. Ho va fer en un acte electoral, on va avançar que els Pressupostos del 2024 –que, finalment, no van ser aprovats– inclourien un pla de xoc en les dues assignatures després dels mals resultats que va donar l’informe PISA, l’examen internacional a l’alumnat de 15 anys. ¿Per què, com i quan s’aplicarà el nou projecte?

Publicat el desembre del 2023, l’informe PISA va confirmar un daltabaix en matemàtiques i lectura a Espanya. A la resta del món, la caiguda va ser encara més gran, cosa que va servir perquè les autoritats educatives miressin de vendre una bona notícia: caiem, sí, però menys que la resta, així que no estem tan malament. PISA va revelar que l’alumnat espanyol, des del 2018, s’ha deixat en el camí vuit punts en matemàtiques i tres en comprensió lectora. A Catalunya, la pèrdua en matemàtiques va ser de 21 punts. A tot Espanya, només un 6% dels alumnes de 15 anys es troben en el nivell de l’excel·lència en matemàtiques.

Tot just unes setmanes després de publicar-se l’informe PISA i malgrat que l’explicació oficial va ser "la resta de països són pitjors que nosaltres", Sánchez va anunciar un pla per reforçar els ensenyaments de les dues assignatures tant en primària com en secundària. En aquella ocasió, es va parlar d’un pressupost global de 500 milions d’euros.

El pla començarà a aplicar-se quan comenci el curs 2024-25 i tindrà una durada de quatre anys. El pressupost per a aquest curs és de més de 94,8 euros. D’aquests, 64,8 es destinaran a les matemàtiques i 30, a la comprensió lectora. L’objectiu del ministeri és que el pressupost vagi a més cada any. Els fons repartits a les autonomies són finalistes, és a dir, s’han de destinar a aquest pla i no, per exemple, a comprar ordinadors per a l’aula. La comprensió lectora amararà tota primària (també en l’últim curs d’infantil) i secundària (batxillerat inclòs), mentre que el suport extra a les matemàtiques se centrarà en els cursos que van des de 3r de primària a 4t d’ESO i batxillerat.

Només als més necessitats

El pla arribarà, bàsicament, als estudiants més necessitats, no a tots. Constarà de diversos punts. Un d’aquests serà "l’atenció personalitzada als alumnes amb més dificultats", explica a aquest diari Mónica Domínguez, directora general d’Avaluació del Ministeri d’Educació i Formació Professional. El pla no serà cafè per a tothom sinó que es portarà a terme en aquells centres amb més necessitats educatives. ¿Quines escoles i instituts seran? Bàsicament, els que tinguin un 30% d’alumnat vulnerable (per raons econòmiques, educatives o socials). Sol coincidir amb pobres resultats acadèmics.

"No en tots els casos es desdoblaran ràtios, també es podrà donar la codocència o agrupació d’alumnes", explica la responsable ministerial. "El pla –afegeix– serà un fracàs si només consisteix a abaixar les ràtios d’alumnes per aula i no canvia res pel que fa a la metodologia". És a dir, també es posarà l’accent en la formació que rebin els docents de cara a, per exemple, aconseguir portar a les aules una millor didàctica de les matemàtiques perquè l’assignatura no es resisteixi tant.

Notícies relacionades

La tercera pota del pla seran classes personalitzades fora de l’horari lectiu (les altres coses seran dins de l’horari escolar). Amb tota probabilitat, no seran en tots els centres seleccionats, sinó que a un centre hi acudiran diversos estudiants d’altres escoles o instituts.

Les comunitats es reuniran el pròxim 18 de setembre per analitzar l’aterratge del pla de reforç. ¿Quan començaran a veure’s els resultats i, per tant, es revertiran les males notes de PISA i les avaluacions de diagnòstic que cada comunitat realitza? "En educació, els resultats són a llarg termini. És difícil que trobem un millor rendiment en matemàtiques i comprensió lectora aquest any. Serà d’aquí uns quants anys", respon la responsable del Ministeri d’Educació i FP.