Cita amb les urnes en pandèmia
Vot per correu per a les eleccions catalanes 2021: terminis i com se sol·licita
Aquestes són les dates i el procediment d’aquest tràmit de cara a les eleccions del 14 de febrer a Catalunya, marcades per la Covid
Així estan els sondejos de les eleccions catalanes el 2021
El 14 de febrer del 2021 estan convocades eleccions al Parlament de Catalunya i els electors ja poden sol·licitar el vot per correu, davant uns comicis marcats per la incertesa de la Covid. La celebració de la cita amb les urnes està pendent de la decisió definitiva dels tribunals sobre si es posposen o no les eleccions. Després de la impugnació, els terminis es mantenen a expenses d’aquesta decisió final dels tribunals. És a dir, totes aquelles persones que haguessin demanat el vot per correu abans del decret de suspensió i la seva posterior impugnació no han de repetir els tràmits.
A data del 21 de gener s’havien rebut un total de 49.000 sol·licituds, un nombre ja superior a la dels últims comicis autonòmics, quan d’un total de 226.381 persones inscrites, es van rebre un total de 42.014 sol·licituds de vot per correu. Finalment, només es van comptabilitzar 27.231 vots, cosa que implica que una de cada tres sol·licituds de vot de ciutadans residents a l’exterior no es va traduir en vot efectiu.
En aquesta ocasió, els ciutadans amb dret a vot poden demanar de manera telemàtica les seves paperetes per no haver de personar-se en una oficina de Correus a efectuar aquest tràmit. A continuació expliquem tots els detalls per poder sol·licitar i exercir el vot per correu el pròxim 14-F.
¿Qui pot demanar el vot per correu?
El vot per correu el pot sol·licitar qualsevol persona amb la ciutadania espanyola i resident a Catalunya. També aquells ciutadans espanyols residents en un altre país, però que estiguin inscrits en el cens d’electors per exercir el seu dret a vot des de l’estranger en alguna de les quatre províncies catalanes (Barcelona, Tarragona, Lleida o Girona).
¿Com puc sol·licitar el vot per correu?
La sol·licitud del vot per correu per als residents a Catalunya es pot efectuar de manera presencial a qualsevol oficina de Correus. Per a això ha de ser l’elector en persona que es dirigeixi a l’oficina per demanar la documentació. A causa de les restriccions sanitàries vigents per la pandèmia, el votant pot demanar cita prèvia per ser atès a les seus de Correus. Aquesta cita prèvia es pot tramitar a través de la pàgina web o l’‘app’ de Correus.
Les persones que pateixin una malaltia transitòria o algun tipus de discapacitat, sempre acreditades amb certificació mèdica oficial, poden enviar una altra persona a recollir les seves paperetes. Per a això, la persona delegada ha d’estar autoritzada via notari o consularmente.
¿Puc votar sense anar a una oficina de Correus?
Sí. Correus ha habilitat la possibilitat de demanar i exercir el dret de vot des de casa. Per a això, el sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica per verificar telemàticament la seva identitat, ja sigui el certificat IDCAT, T-CAT o un DNI electrònic. Una vegada presentada la sol·licitud web (amb marge fins al 5 de febrer, incluòs, i fins a les dues del migdia), l’Oficina del Cens Electoral ha d’acceptar la sol·licitud del vot. Una vegada acceptada, l’esmentat elector no podrà votar en la mesa electoral el dia dels comicis.
El carter entregarà la documentació necessària en mà al domicili del votant i, llavors, el ciutadà tindrà dues opcions. Podrà votar en aquell mateix moment, entregant-li la papereta ja dins el sobre al carter. O podrà esperar i entregar-lo presencialment en una oficina de Correus fins al 12 de febrer, concretament fins a les dues del migdia. Inicialment el termini últim era fins al 10 de febrer, però el Govern ha ampliat finalment els terminis fins al 12.
¿Fins quan puc demanar el vot per correu?
El vot per correu no es pot sol·licitar fins al dia abans de les eleccions i té uns terminis. Aquells electors que vulguin demanar el vot per correu de manera telemàtica o presencialment en una oficina tenen fins al 5 de febrer a les 14.00 hores per cursar la seva sol·licitud a través de la pàgina web de Correus.
Les paperetes seran entregades al sol·licitant entre el 25 de gener i el 7 de febrer i l’últim dia que l’elector podrà enviar el vot per participar als comicis serà el 12 de febrer. Correus no acceptarà cap papereta que vulgui ser entregada passat el 12 de febrer; segons l’última ampliació ordenada pel Govern.
¿Com puc demanar el vot si visc a l’estranger?
Notícies relacionadesEls residents en un altre país també tenen dret a sol·licitar el vot per correu. No obstant, per a això han d’estar inscrits en el cens de votants a l’estranger, conegut com a Cens d’Electors Residents Absents (CERA), i en el Registre de Matrícula Consular.
Els potencials electors inscrits han de buscar la seva ambaixada o consolat a la pàgina web del Ministeri d’Exteriors, omplir el formulari disposat a cada país i enviar l’esmentada sol·licitud, abans del 19 de gener, a la delegació provincial de l’oficina del cens electoral que li correspongui. Aquí el Govern també ha ampliat terminis, ja que anteriorment només es podia sol·licitar el vot fins al 16 de gener. Aquest tràmit es pot fer per via telemàtica, per a la qual cosa necessiten un certificat electrònic, o per correu postal o fax, a la delegació provincial que els correspongui.
- Tomé tensa la selecció
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- El problema de l’habitatge El lloguer de temporada creix el doble de ràpid a Barcelona que a Madrid
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- BAGES Construir amb llistons de fusta solidaris
- ANOIA Jorba celebra un mercat de productes de proximitat
- Ruta per la DO EMPORDÀ Perelada, temple del vi