Bodegas Torres, tradició i alhora innovació

L'empresa vitivinícola familiar treballa en la recuperació de varietats de vinya ancestrals i ha llançat recentment el seu primer espumós

Miguel Torres i Mireia Torres.

Miguel Torres i Mireia Torres. / FIRMA DE FOTO

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras

Tenir èxit amb un producte tan tradicional com el vi no implica tancar-se en banda, sinó tot al contrari: innovació contínua en productes i projectes, fins i tot encara que triguin 30 anys a materialitzar-se.

Aquesta és la filosofia de Bodegas Torres, guanyadora del premi Innova que concedeix EL PERIÓDICO a les empreses que aposten per la innovació. Una empresa familiar dirigida per la cinquena generació i que té molt clar que perquè l'èxit de la firma continuï, han de seguir treballant dia a dia en noves solucions i propostes.

Un dels projectes més innovadors de la firma té el seu origen fa tres dècades, quan la família Torres es va proposar rescatar varietats de vinya ancestrals que van deixar de cultivar-se després de la devastació causada per la fil·loxera a finals del segle XIX i van desaparèixer del panorama vinícola espanyol, a excepció d'algun cep aïllat que va aconseguir sobreviure en estat salvatge. Després de localitzar aquests ceps, la firma va començar un llarg procés que dura entre 5 i 10 anys -fins i tot més en alguns casos- i que implica el sanejament i la reproducció in vitro del cep original, l'adaptació al camp de la varietat, microvinificacions i el registre en els organismes pertinents.

Gràcies a aquest projecte, la firma ha aconseguit recuperar 50 varietats a tot Catalunya. A principis d'any, va donar a conèixer les varietats ancestrals amb millors propietats. Torres es focalitza en sis d'aquestes, les que mostren més potencial enològic i amb les quals experimenta amb vista a elaborar vins «capaços d'emocionar», segons la firma.

«Si el projecte de les varietats ancestrals l'haguéssim fet amb un objectiu de negoci, fa temps que hauríem desistit. Innovem perquè ens apassiona el que fem i volem que els vins siguin cada vegada millors o que siguin únics. I molt probablement amb això farem negoci, però per a mi aquest no és l'objectiu de la innovació», assenyala Miguel Torres, director general de l'empresa.

Notícies relacionades

L'any passat, un altre dels èxits de Bodegas Torres va ser llançar el seu primer espumós al mercat, l'Esplendor de Vardon Kennett. Elaborat a Catalunya amb el mètode tradicional, neix de vinyes pròpies, situades al Penedès a més de 500 metres sobre el nivell del mar. La firma des del 2012 treballa en aquest nou producte, sota la direcció tècnica de Mireia Torres. El 2016 també van llançar Bellaterra, un merlot ecològic del Penedès, i Sons de Prades, el seu segon vi blanc de la Conca de Barberà.

La firma, que aposta per les energies renovables, també lidera un projecte sobre l'adaptació de la vinya al canvi climàtic basat en la tecnologia. Bodegas Torres inverteix cada any entre un i dos milions d'euros en projectes de R+D+I.