Oportunitats de futur

Valor afegit per revitalitzar el medi rural

Els participants en una trobada a Balaguer organitzada ahir per EL PERIÓDICO i MAPFRE van analitzar els motors econòmics que poden oferir un futur sostenible a les comarques d’interior

Valor afegit per revitalitzar el medi rural
5
Es llegeix en minuts

L’àmbit rural té tota una sèrie de reptes pendents i, a més, ha d’afrontar aspectes com la despoblació, la falta d’infraestructures, l’equitat territorial i els problemes conjunturals derivats de l’actualitat mundial. Malgrat això, també hi ha motius per a l’esperança: la transformació dels municipis d’interior aprofitant les oportunitats que ofereix el territori, la sostenibilitat i la digitalització. 

L’arribada dels fons europeus pot ser l’impuls necessari per a això, tot i que abans serà necessari superar barreres administratives i estructurals. Per analitzar la situació actual i, alhora, marcar les línies que permetin assegurar un futur en l’àmbit rural i d’interior de Catalunya, EL PERIÓDICO i MAPFRE van organitzar ahir a Balaguer la taula rodona ‘Impuls a la transformació de la Catalunya rural’, moderada pel periodista Eduard Palomares.

 Després de la presentació per part de Bernat Solé, delegat del Govern de la Generalitat a Lleida, van participar en la trobada Jordi Ignasi Vidal, alcalde de Balaguer; Ricard Garzó, director general territorial de MAPFRE a Catalunya i les Balears; Carles Gibert, president de Promeco; Roser Serret, gerent de la granja Cal Serret, a Vallfogona de Balaguer, i Antoni Cudós, advocat, empresari i delegat de MAPFRE a Balaguer.

Les comarques de Ponent són riques quant a territori i als recursos que ofereix. No obstant, i malgrat la seva estreta vinculació amb el sector primari, aquesta riquesa perd potencial a l’hora de generar oportunitats de desenvolupament econòmic per a la seva població i crear projectes il·lusionants per combatre la despoblació. És precisament aquesta dinàmica la que vol revertir MAPFRE i que materialitza en la seva aposta per l’entorn rural, tal com va assenyalar Ricard Garzó: «Volem que les empreses s’arrelin a les comarques de Lleida i, per a això, garantim el mateix servei a tot el territori». 

En aquest sentit, els ponents de la taula van assenyalar la importància d’identificar i potenciar els motors econòmics d’aquesta zona de Catalunya, necessaris perquè la població desenvolupi els seus plans de vida en l’entorn lleidatà. «Hem d’afavorir la transformació per evitar la deslocalització», va destacar en aquest sentit Jordi Ignasi Vidal. També va assenyalar les oportunitats dels nodes, les agrupacions de poblacions a través de les quals els habitants poden comptar amb una oferta àmplia de serveis a pocs quilòmetres de casa seva. Amb base en això, i també tenint en compte les problemàtiques existents, Antoni Cudós remarca la necessitat d’apel·lar a l’«orgull rural» a fi de «recolzar els projectes econòmics que puguin aportar dinamisme i valor afegit», va insistir el representant de MAPFRE a Balaguer. 

Roser Serret va atribuir alguns dels problemes del sector primari als valors del consum actual, que aposta pel preu més baix i no en qualitat. «La societat no paga el que val fer els productes, per la qual cosa de moment no ens podem plantejar la possibilitat de transformar el nostre negoci», va lamentar. «El canvi ha de començar en els consumidors», va afegir Roser. Cal Serret, l’empresa que ella dirigeix, ha apostat per l’agroturisme per donar sortida al seu negoci aprofitant el turisme de la zona.

La digitalització i el ‘big data’ són importants al sector primari: amb les dades a la mà, podem fer palesa la nostra continuïtat

Roser Serret, gerent de Cal Serret

Arribada de capital

L’aposta per l’economia verda pot ser un dels revitalitzadors dels territoris d’interior. Això sí, els ponents de l’esdeveniment es van mostrar alerta davant l’arribada dels fons Next Generation. «És important no deixar passar aquesta oportunitat. Per això, MAPFRE ha creat un programa per ajudar les pimes en la seva digitalització i en l’accés a aquests fons», va destacar Ricard Garzó, representant de MAPFRE. Des de la perspectiva de Promeco, vinculada a la Diputació de Lleida, Carles Gibert va destacar: «No sabem com es gestionaran els fons des de les petites administracions, tenint en compte que el volum de capital que s’ha de manejar és molt més gran al que es gestiona de manera habitual». «El ritme administratiu que tenim serà difícil que les ajudes arribin a la pràctica: qualsevol projecte d’aquestes característiques pot allargar-se un parell d’anys», va afegir Jordi Ignasi Vidal.

En contraposició, els participants van al·ludir a la presa de consciència de la qualitat dels productes per tirar endavant els territoris d’interior i els seus sectors econòmics. «El que realment ens agradaria és aconseguir preus justos», va explicar Roser Serret, des de la perspectiva del sector primari, que es veu perjudicat per la falta de regulació dels preus dels serveis i aliments bàsics. Amb la vista posada en el futur, l’alcalde de Balaguer va destacar la importància de la sobirania alimentària i l’agrupació a través de cooperatives per entrar als grans mercats, una cosa que ha d’anar de la mà de la implantació de mesures públiques.

A MAPFRE volem combatre la despoblació. Coneixem les necessitats que té l’entorn rural i les oportunitats que ofereix la tecnologia

Ricard Garzó, director general territorial de MAPFRE a Catalunya i les Balears

Noves tecnologies

La digitalització s’erigeix com un factor clau per sensibilitzar la població i donar a conèixer els productes del món rural. «Ens hem plantejat alguna vegada consumir llet fresca, en lloc de llet en bric?», preguntava de manera retòrica Roser Serret, exemplificant el canvi que s’ha de portar a terme quant a la manera de consumir aliments. En aquest sentit, Carles Gibert va matisar: «Hem de conscienciar sobre la importància de consumir aliments de temporada i de proximitat», una cosa que s’ha de compaginar amb l’especialització del territori en un producte determinat i el caràcter exportador de fruita de les comarques de Lleida.

Notícies relacionades

«La sostenibilitat comença oferint el servei des del territori, creant llocs de treball directes i indirectes», va explicar Ricard Garzó, una cosa que MAPFRE evidencia en la seva aposta per les oficines al territori rural. Per a això, l’emprenedoria juga un paper clau. «No hem de tenir por que es portin a terme nous projectes innovadors. Hem d’acostar les oportunitats a la gent. Tenim la capacitat de superar els reptes, especialment si ens unim», va concloure amb encert Jordi Ignasi Vidal.

D’aquesta manera, els participants en la taula rodona van coincidir en l’existència de tota una sèrie de desafiaments per a l’àmbit rural i, alhora, d’oportunitats per mirar al futur amb optimisme.