Sondeig sobre el turisme

Una setmana a l'agost i petites escapades a la tardor, les vacances del 2020

El sondeig de LovingTourism constata la desestacionalització i l'interès per viatges curts entre l'octubre i el desembre

Els espanyols opten per quedar-se al territori nacional i aposten pel sol i la platja i el turisme de natura

zentauroepp49136540 barcelona  19 07 2019  el turismo de lujo en barcelona en la200423095944

zentauroepp49136540 barcelona 19 07 2019 el turismo de lujo en barcelona en la200423095944 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

Els espanyols que encara tenen feina després de la crisi sanitària no es resisteixen que la Covid-19 els fastiguegi les vacances, i com va passar durant el confinament, el 41% té intenció de fer una petita escapada d’estiu, preferentment de l’agost en endavant. Són algunes de les dades extretes de la I’Enquesta a la Demanda Turística Potencial, que constata com el sector turístic avançarà aquest any cap a la desestacionalització, ja que els viatgers amb disposició a fer turisme el 2020 s’inclinen en un 63,6% per una setmana de vacances a l’agost i petites escapades a la tardor. Tot i que Catalunya caigui com a destinació en la preferència dels viatgers, Barcelona mostra senyals de recuperació per al turisme urbà i cultural.

L’informe, basat en 7.000 enquestes fetes en plena desescalada l’11 i el 24 de maig, s’emmarca en la plataforma Loving Tourism, una campanya solidària de recolzament al turisme nacional impulsada per CastroConsulting Marketing & Strategy. Entre les dades que criden més l’atenció ressalten aquest canvi de comportament dels viatgers que tenen decidit viatjar aquest any, repartint estades diverses vegades, especialment a l’agost i posteriorment en caps de setmana i ponts. Una tendència que es mantindrà també el 2021. Aquest viatger que es decanta per escapades a l’octubre i el novembre procedirà sobretot del País Valencià, Cantàbria, Castella-la Manxa, les Balears i les Canàries, segons va detallar Juan Castro, CEO de la companyia.

Les mares de família, encarregades dels viatges

El 2020, com constaten tots els sondejos, serà l’any del viatge per territori nacional, pel que aposten el 81,4% dels viatgers enquestats, i segueixen baixant els viatges internacionals (17%). «El turista espanyol es mourà amb el cotxe, i esperarà fins a última hora per tenir-ne la garantia i la certesa i saber si hi haurà cap condicionant en la seva estada», va justificar Nuria Montes, secretària general d’HOSBEC, en la presentació, confiada encara que la temporada remunti.

Entre les destinacions que millor funcionen, l’informe destaca Andalusia (amb el 37,6%) i Astúries i Galícia, destins menys tradicionals però que enganxen el turista pels seus espais naturals i la seva sensació de seguretat. Els segueixen també el País Valencià, les Balears i les Canàries. Majoritàriament, seran viatges de parella (50%) i famílies amb fills (29%). I una dada que crida l’atenció: són les mares qui, en gran manera, planifiquen els viatges amb fills (el 32,4% davant el 25,6% de les enquestes).

Barcelona puja com a destinació urbana i cultural

La greu situació sanitària durant la pandèmia de Madrid i Catalunya fan que obtinguin l’interès de només el 8% dels viatgers. En contrast, tant Madrid com Barcelona semblen recuperar-se com a destinacions del turisme urbà i cultural. Així, els dos sectors milloren les seves expectatives respecte a les preferències mostrades pels enquestats durant el confinament i se situen en nivells similars a abans de l’estat d’alarma, amb un 25,2% i un 36,7% respectivament. Malgrat això, no poden amb la destinació de sol i platja, que continua sent majoritària per desconnectar aquestes vacances, segons el 62,8% dels enquestats. Els turistes també s’inclinen per les destinacions naturals (51,2%), el turisme rural i l’excursionisme (36,8%).

Viatjar a destinacions conegudes

En aquest sentit, l’enquesta de Loving Tourism constata que els viatgers prefereixen destinacions ja visitades anteriorment per sentir-se més còmodes. De fet, la falta de seguretat i la incertesa són el motiu esgrimit principalment pels que no tenen intenció de viatjar aquest any, encara més que la situació econòmica, per això s’està treballant «per recuperar la confiança», com va destacar Vicent Torres, director adjunt de de l’Agència d’Estratègia Turística de les illes Balears durant la presentació. La població de mes edat és la més «poruga», tot i que curiosament després és la que pensa en viatges més llargs, mentre que són els joves i els aturats o afectats pels ertos o l’aturada de l’activitat els que esgrimeixen la falta de recursos.

Notícies relacionades

El 64% dels sondejats mostra la seva disposició a fer entre dos i tres viatges fins a final d’any, i fins i tot un 12% augmenta a alguna més les escapades. Es tracta sobretot de viatgers procedents de Castella, Aragó i Madrid. Al contrari, entre els més reticents a viatjar aquest any hi ha les famílies de València, Catalunya, el País Basc i Andalusia.

Pressupostos de 2.000 euros

L’enquesta revela també el pressupost estimat per aquestes vacances, que no sobrepassarà els 2.000 euros en el 37,2% dels casos sondejats, i que en el 37,2% es quedarà en 1.000 euros. Això sí, un 12% disfrutarà de més de 3.000 euros per marxar de vacances. Qui més capacitat de despesa per a les vacances mostra són les famílies de Madrid, el País Basc, Galícia i el Principat d’Astúries que continuen treballant de la mateixa manera que ho feien abans del coronavirus. A l’altra banda, qui menys diners destinarà a viatjar aquest any són els andalusos, els valencians i els castellanolleonesos, especialment els més joves o els que hagin perdut la feina i que solien viatjar sols.