GENT CORRENT

"A partir dels 16 anys l'ús d'internet baixa"

Yamine López Cama, estudiant de 17 anys, ha guanyat un premi amb un treball sobre l'ús que fan els adolescents de les pantalles

lpedragosa38680677 yamine  lopez  contra contraportada170609173653

lpedragosa38680677 yamine lopez contra contraportada170609173653 / ALVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
Gemma Tramullas
Gemma Tramullas

Periodista

ver +

Marie Prospermine, a qui tots coneixen com a Yamine, va néixer a Madagascar i va arribar a Catalunya amb 5 anys. Viu amb els seus pares i tres germanes a Castelldefels i ha acabat segon de batxillerat tecnològic a l’Institut Mediterrània. Toca la flauta travessera, juga a hoquei i vol estudiar Telemàtica. El seu treball de recerca titulat 'Ús i abús de les TIC en adolescents. Estudi en un centre de secundària' ha guanyat el premi Ernest Lluch de Ciències Polítiques i Socials que convoquen la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Ernest Lluch.

–A la portada del teu treball apareix una figura humana amb un mòbil gegant a sobre i arrossegant una bola de presidiari. ¿Sou esclaus del mòbil?

–Hi estem enganxats, en depenem. Jo amb el mòbil miro l’hora, consulto l’agenda, els missatges... Si un dia me l’oblido, al principi m’agafa molta angoixa.

–¿A casa teva es regula l’ús de pantalles?

–Està molt controlat. La televisió la veiem només els caps de setmana i el divendres posem una pel·lícula mentre sopem junts. Jo no vaig tenir mòbil fins als 15 anys i no puc emportar-me’l a la meva habitació, perquè és una zona de descans.

–Vaja, crec que hauré de demanar una entrevista als teus pares...

–[riu] Molt en el fons crec que vaig fer aquest treball perquè volia saber si els meus pares i els experts tenen raó en el que diuen.

–Està bé que els adolescents prenguin la paraula, per variar.

–Se sap que passem moltíssimes hores davant dels dispositius electrònics i es diu que sovint en fem un ús abusiu, però no és clar si això és específic dels adolescents. Jo no tinc la sensació de fer-ne un ús abusiu.

–Però dius que hi estàs enganxada.

–Vull dir que estem contínuament atents a la pantalla, pendents del que ens perdrem si no mirem el mòbil o l’ordinador. Tot té la seva part bona i la dolenta. Hem progressat molt gràcies a les TIC [Tecnologies de 

la Informació i la Comunicació] i podem fer grans coses, però si no controlem la part dolenta aquesta s’acabarà menjant la bona.

–El teu treball es basa en les respostes de 571 alumnes de 12 a 18 anys del teu institut a tres qüestionaris diferents.

–Ha sigut la part més dura, anar classe per classe perquè tots responguessin i després agrupar tots els resultats i bolcar-los per fer els gràfics.

–¿Quin resultat has obtingut analitzant l’ús dels dispositius electrònics?

–Que l’abús de les TIC prediu repetir curs. Passem cinc hores diàries a internet, quatre amb l’ordinador (encara que és difícil precisar les que corresponen a estudi o a oci) i dues hores i escaig veient la tele; a més a més, els nois passen una hora i quaranta minuts amb la consola i les noies menys de 30 minuts. També hem trobat que a partir dels 16 anys l’ús d’internet disminueix gairebé una hora.

–¿Per què?

–L’adolescència és l’etapa de més inestabilitat emocional, és un moment en què desitges formar part de la societat i els dispositius electrònics són una via per entrar en el grup. Suposo que a aquesta edat comences a madurar, ja saps una mica més el que vols fer i controles més.

–¿Què proposes per regular-ne el mal ús?

–Que a les escoles hi hagi una assignatura per educar-nos en l’ús correcte d’aquests dispositius i ajudar-nos a concentrar en un objectiu; que es facin classes d’autoconeixement i educació emocional, i que es consensuï una limitació en l’ús d’internet per part dels menors d’edat.

Notícies relacionades

–¿Què faràs amb els mil euros que has rebut del premi?

–Pagar el meu primer any de carrera.