Entendre-hi + amb la història
El bucle infinit de l’aeroport de El Prat
Les polèmiques relacionades amb l’aeroport són una mena de bucle sense final. I ja passava al principi. Fa uns cent anys, els pioners de l’aviació també tenien problemes amb el futur d’aquella infraestructura
Aquests dies l’opinió pública està entretinguda en debatre pros i contres de la presumpta nova ampliació de l’aeroport de El Prat. Els avions a Catalunya sempre han estat un mal de cap. Fa quasi cent anys, el 1929, 'Mirador', una revista excepcional, exponent del periodisme modern i avançat que aleshores es feia en llengua catalana, publicava el 24 d’octubre, un article signat per Joaquim Ventalló, on informava de la recent creada Escola d’Aviació de Barcelona per preparar futurs pilots. El projecte tirava endavant sobretot per l’entusiasme del pioner de l’aviació Josep Canudas, perquè cap gran capitalista del moment havia volgut invertir en aquell sector, amb l’argument que no tenia un futur clar.
Igual que passa ara, un dels problemes eren els accessos al camp d’aviació. Segons informava Ventalló, la carretera per arribar a El Prat es trobava “en un estat vergonyós”. I perquè? Doncs l’ajuntament deia que no tenia diners per arreglar-la, mentre que la Diputació deia que no s’hi ficava perquè les seves competències arribaven fins al Llobregat. A la qual cosa, el consistori del Prat responia que en realitat el govern provincial i Madrid (llavors Catalunya no tenia govern autònom) volien construir un nou aeroport a L’Hospitalet.
En aquells moments només hi havia l’aeròdrom de Canudas, base de l’Escola, i les instal·lacions de l’Aeronàutica Naval (a l’exèrcit espanyol aviació depenia de marina). Calia crear un nou aeroport més gran i el comitè tècnic que ho decidia estava format per tres homes: un militar, un naval i un civil. “El militar és un militar; el naval és un mariner i el civil és un militar. El civil que és militar no és ni pilot. Tant aquest com el militar viuen a Madrid”, explicava Canudas a 'Mirador' aquell 1929.
El que no debatien aleshores era quina funció havia de tenir l’aeroport perquè el veien com una eina pel turisme. De fet Canudas el 1921 ja havia iniciat un projecte d’aviació turística entre Barcelona i Mallorca; que va haver d’aturar al ser cridat a files per lluitar a la guerra del Marroc. Això va estroncar la seva intensa activitat de promoció de l’aeronàutica a Catalunya que havia iniciat el 1910. Només tenia 16 anys i va assistir al primer vol d’exhibició fet a terres catalanes pel pilot Julien Mamet. A partir d’aquell moment Canudas va començar a escriure articles sobre el tema. Després, el 1915, va fundar l’Aero Club de Catalunya i, dos anys més tard, va obtenir el títol de pilot. La seva passió el va portar a convertir-se en director de l’Escola Catalana d’Aviació.
Tot i que després de servir a l’exèrcit va reprendre aquestes activitats, va haver d’esperar que Catalunya tingués autonomia política durant la II República per poder desplegar el seu potencial. Fou nomenat director dels Serveis d’Aeronàutica de Catalunya, des d’on va impulsar la línia Barcelona-Seu d’Urgell, entre altres projectes.
Quan va esclatar la guerra va traslladar la seva oficina a l’aeròdrom de Barcelona, per coordinar-se amb el coronel Felipe Díaz Sandino, aviador de guerra i conseller de defensa de la Generalitat. Tots dos van organitzar un servei que connectés els fronts d’Aragó, Lleida i Osca amb la rereguarda. A més, el govern català el va nomenat tinent i director de l’escola d’aviació de pilots militars de Barcelona, que es va posar en marxa per lluitar contra els rebels feixistes que tenien el suport de les forces aèries de Hitler i Mussolini.
Notícies relacionadesA l’acabar la guerra, Canudas es va exiliar i va viure molts anys als Estats Units, on va treballar a la secció d’aviació del Departament de Defensa. Va passar els últims moments de la seva vida a la localitat suïssa de Friburg, on va morir el juny de 1975, quan tenia vuitanta anys.
El fet d’haver estat lleial a la República va fer que durant el franquisme la seva figura fos arraconada de la memòria aèria del país. Actualment només dóna nom a una sala VIP de la T-2. Ara que diuen que hi volen tornar a fer obres estaria bé que un personatge de la seva transcendència tingués la visibilitat que es mereix per reconèixer el seu paper com a pioner de l’aviació.
Llibre pòstum
Malgrat passar tants anys a l’exili, Canudas mai va oblidar els seus orígens i va aprofitar la jubilació per escriure el llibre 'Història de l’aviació catalana 1908-1936'. Malauradament no el va poder veure publicat perquè va morir abans. Per fortuna, un antic alumne seu de l’Escola d’Aviació d’abans de la guerra, Joan Balcells Auter, va aconseguir que s’edités el 1980.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Gent Gerard Piqué abandona Catalunya: Clara Chía, afectada
- A L’AUDIÈNCIA DE MADRID Absolt de violació malgrat que la dona havia sigut drogada i «no era conscient» d’estar tenint sexe
- 5.337 persones es queden sense plaça en els cursos públics de català
- Mobilitat La Generalitat i Albiol desencallen l’arribada de la línia 1 a Badalona
-
Contingut ofert per
- LA DEMANDA BLAUGRANA El Barça demana seguir a Montjuïc fins al 20 de maig i jugar el clàssic contra el Madrid allà
- La pandèmia de l’hivern La grip repunta a Catalunya i la seva incidència ja és més gran que en l’època precovid
- Sinistralitat Una carretera gironina té el tram viari amb més probabilitat de patir un accident greu o mortal d'Espanya
- Alícia Romero El Govern defensa la continuïtat del Hard Rock després de la supressió dels seus beneficis fiscals
- Dèficit «estructural» Foment del Treball identifica les 100 infraestructures prioritàries pendents a Catalunya