Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

Com triar el perfum perfecte per regalar aquest Nadal

Entre tanta oferta de fragàncies és fàcil perdre’s, però els experts ofereixen pautes per trobar la més adequada segons la personalitat i situació

Com triar el perfum perfecte per regalar aquest Nadal
  • L’última tendència en perfumeria: fragàncies d’autor

9
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tot i que pugui semblar un tòpic, els perfums continuen sent un regal infal·lible per Nadal i Reis. Segons dades d’una de les botigues líder al sector de salut i bellesa, en aquestes dates se solen vendre un 20% més que en la resta de l’any. A més, tal com constata Nutritienda la pandèmia també va modificar els hàbits dels espanyols en aquest sentit, i no només a l’hora de sortir al carrer, vestir-se i arreglar-se. Les vendes de perfums i cosmètics com els maquillatges van caure a causa del fet que no es podia sortir i es van perdre les ganes d’arreglar-se i lluir bé. Però les aigües estan tornant al seu curs. Així, en els últims mesos, la venda de perfums han augmentat un 30% a causa de la tornada a l’oficina i als centres de treball, i a la tornada a la vida social, en general.

I és que el perfum és una senya d’identitat, ja que l’olor de les persones es manté en la memòria. A més, el sentit de l’olfacte és el que està més estretament relacionat amb les emocions com la tristesa, alegria, calma, desig... Per això un perfum ens pot aportar beneficis com augmentar la confiança en un mateix; millorar l’estat d’ànim; ajuda a disminuir l’estrès, reconforta a l’hora de rememorar una persona, projecta la personalitat de cada un...

Dins de la gran varietat de perfums que hi ha al mercat pot resultar difícil decantar-se per un. No obstant, els experts saben que hi ha perfums més adequats per a cada persona o per a cada situació. I això es deu en part que contenen centenars d’ingredients que no tothom percep igual. Entre aquests components hi ha els olis essencials, substàncies que es troben en els teixits vegetals i que són fonamentals per a la creació de les aromes. Segons sigui la nostra personalitat ens decantarem per una o una altra família olfactiva. Per exemple, segons diversos estudis, els perfums anomenats ‘gourmand’ –paraula francesa que significa literalment ‘llaminer’– són els preferits dels mil·lennistes, fanàtics del caramel, la vainilla i les txutxes. Amb el pas dels anys, es tendeix a triar notes més potents i sofisticades.

Una teoria que corrobora Lidia López, experta en bellesa de Nutritienda, que, tot i que remarca que «els perfums no entenen d’edat», afirma que «les fragàncies més dolces i afruitades, com per exemple, Halloween, de Jesús del Pozo, o Amor Amor, de Cacharel, es relacionen amb persones més joves, mentre que els perfums més intensos i aromàtics solen anar dirigits a un públic més adult. És el cas de Terre d’Hermes o Aire de Loewe».

«Als perfums cobra cada vegada més importància l’expressió d’un mateix contra el gènere que veiem en una etiqueta»

Quotes per famílies olfactives

Segons l’especialista, «totes les famílies olfactives tenen la seva quota de mercat». Així, doncs, «les dones prefereixen els perfums florals i durant aquest 2021 la tendència ha seguit, tot i que és cert que amb l’arribada del fred les fragàncies afustades i orientals es tornen les protagonistes. Els homes solen triar perfums més frescos i aquàtics durant tot l’any i el 2021 no ha sigut una excepció, ja que els perfums amb notes energètiques els han proporcionat un extra de fortalesa per suportar aquest segon any de pandèmia», afirma.

Notícies relacionades

López també remarca que, «com passa en diferents àmbits com la moda, la perruqueria o el maquillatge, el gènere va perdent cada vegada més importància als perfums». Segons el seu parer, «cada vegada té més importància l’expressió d’un mateix contra el gènere que veiem en una etiqueta. De fet, són molts els que canvien de perfum cada dia segons el seu estat d’ànim o que s’afegeixen al ‘layering’ [tècnica que es basa a perfumar-se per capes utilitzant diferents perfums] per crear una combinació aromàtica que els representi en el punt vital en què es trobin».

«S’ha posat de moda el ‘layering’, la tècnica que es basa a perfumar-se per capes utilitzant diferents fragàncies»


Per no perdre’s entre tota aquesta galàxia d’olors, vet aquí una guia per encertar amb el perfum perfecte.

Cítrics per a esportistes

Els perfums cítrics són refrescants, estimulen, aixequen l’ànim, aclareixen la ment i dissipen el cansament. S’associen a persones esportistes, senzilles i que viuen amb serenitat. Són ideals per als qui són molt vitals, ja que proporcionen alegria i bon humor. Solen tenir ingredients com llimona, taronja, mandarina, menta, eucaliptus, sàlvia o romaní. Estan recomanats per a persones de totes les edats, per al dia a dia, per anar a treballar o al gimnàs a fer un tomb. Van bé en qualsevol moment, ja que proporcionen una olor lleugera i neta. Es porten sobretot a l’estiu ja que fan sensació de frescor.


Perfums emblemàtics: CK One, Álvarez Gómez Eau D’Orange, 4711, Ô Lancôme, Eau de Rochas, Acqua di Parma Colonia, Aire Loewe.

Florals per a romàntics

Els perfums florals es caracteritzen per ser calmants i relaxants, i són, a més, dels més demandats i populars. Considerats com els més femenins, són ideals per a romàntics i somniadors. Contenen aromes clàssiques com roses, gessamí, neroli, però també poden ser olors més agosarades com la violeta, la magnòlia o la mimosa. Els perfums florals són embolcallants i fins i tot poden arribar a ser embriagadors, per la qual cosa són més utilitzats en ocasions especials o quan un s’arregla una mica més. Solen ser aromes elegants i amb molt estil, conformes amb una personalitat clàssica i tradicional. La seva aroma està associada a l’amor i a la seducció.

 

Perfums emblemàtics: Chanel Nº5, CH Carolina Herrera, Lancôme Trésor Midnight Rose, Chloe Absolu de Parfum, J’adore Dior, Jean Paul Gaultier So Scandal, Flower By Kenzo.

Fruiters per als amants de la natura

Els perfums fruiters són subtils i poc carregosos, solen ser utilitzats per persones tímides i presumides. Donen un punt de frescor, però no són tan refrescants com els cítrics. Poden ser aromes de fruites de molts tipus, des de meló i síndria, fins a poma, maduixes o mores. Hi ha una infinitat de varietats, uns de més dolços que d’altres, però en general són refrescants i s’utilitzen per al dia a dia. Les persones que els prefereixen solen ser carinyoses i espontànies i, en la gran majoria dels casos, amants de la natura. Els perfums fruiters transmeten alegria i són beneficiosos per als dies en què un es troba més apàtic. L’aroma a maduixes i a fruits del bosc potencien la capacitat de concentració i revitalitzen.


Perfums emblemàtics: Daisy Dream de Marc Jacobs, Magic Woman de Bruno Banani, Dolce Garden de Dolce & Gabbana, Luna Blossom de Nina Ricci, Amor Amor de Cacharel, Be Delicious de Donna Karan.

Orientals per als sensuals

Els perfums orientals són sensuals i càlids, tenen un toc dolç i intens i evoquen les olors orientals com l’encens, la canyella, la nou moscada, el pebre i el cardamom. Solen ser perfums amb aroma de gran durada i són ideals per a persones lluitadores i amb tenacitat, però alhora seductores. S’utilitzen en ocasions assenyalades com una primera cita, un sopar especial o un casament. Fan una sensació càlida que acompanya, per la qual cosa el seu ús és més apropiat a l’hivern. Solen utilitzar-los persones amb molta personalitat, espontànies i independents, persones que transmeten moltes emocions per on passen ja que són divertides, alegres i vibrants.


Perfums emblemàtics: Gucci Guilty, Black Opium Yves Saint Laurent, Black Orchid de Tom Ford, Hypnôse de Lancôme, Dior Addict, A Men de Thierry Mugler, Solo Loewe.

‘Fougère’ per als divertits

Els perfums amb fragància ‘fougère’ barregen la frescor amb l’aroma a herba. Curiosament, ‘fougère’ significa «falguera», i són aromes que volen recordar-nos a ells, tot i que, paradoxalment, es tracta de plantes sense olor, de manera que imiten més aviat a l’olor de l’herba acabada de tallar. Solen contenir lavanda, cumarina i molsa, que evoquen la sensació de ser en un bosc. Gràcies a la lavanda també són relaxants, i casen molt bé amb personalitats fortes, però naturals. Els solen utilitzar persones divertides i alegres.


Perfums emblemàtics: Houbigant Fougère Royale, Agua Fresca d’Adolfo Domínguez, Dior Sauvage, Paco Rabanne Pour Homme, Azzaro Pour Homme, Eternity For Men de Calvin Klein, Esencia de Loewe.

Xipre per als perfeccionistes

Els perfums Xipre s’anomenen així perquè moltes de les plantes que el formen es troben a Xipre, i es van fabricar allà per primera vegada. Es componen de bergamota, sàndal i vainilla, i estan indicats per a persones perfeccionistes i amb caràcter. Aquestes fragàncies tenen una olor amb barreja entre dolç i amarg amb tocs afustats gràcies a la vainilla i el sàndal. Són elegants i conservadors, i no passen desapercebuts, sense ser carregosos. Sensuals i atrevits, estan indicats per a persones que no tenen por de cridar l’atenció, gent amb caràcter. Són ideals per a aquells moments d’indecisió en què un necessita es sentir fort i segur.

 

Perfums emblemàtics: Guerlain Mitsouko, 24 Faubourg d’Hermès, Sisley Eau du Soir, ‘Agua Fresca de Rosas d’Adolfo Domínguez, Aromatics Elixir de Clinique.

Afustats per als seductors

Els perfums afustats estan enfocats més als homes, ja que la seva aroma s’associa a la masculinitat, tot i que també n’hi ha per a dones. Són perfums compostos per sàndal, pàtxuli, vetiveria i cedre amb propietats relaxants i calmants. Són recomanats per a persones amb un toc viril marcat, sensuals i amb caràcter inquietant. És una aroma que perdura molt ja que són perfums profunds i intensos. No se solen utilitzar diàriament per la seva robustesa; estan més indicats per a festes, nits o esdeveniments.


Perfums emblemàtics: 1 Million de Paco Rabanne, 212 Men Carolina Herrera, Loewe 001 Man, Agua de Loewe, Boss Bottled d’Hugo Boss.

‘Gourmand’ per als dolços

Les fragàncies ‘gourmand’ no es poden classificar en altres famílies olfactives més tradicionals ja que són olors més o menys recents, que simulen els de certs aliments. Són aromes dolces, càlides que venen ganes de menjar-se. N’hi ha de molts tipus com la xocolata, caramel, sucre filat, cafè, xiclet, piruleta... Solen ser utilitzats pels mil·lennistes i amants dels dolços, persones sexis i atrevides que transmeten misteri i passió. Són aromes versàtils que es poden utilitzar en qualsevol moment del dia. Recorden moments de la infantesa, com les txutxes, records feliços. Aporten tranquil·litat i confiança.


Perfums emblemàtics: Angel de Thierry Mugler, Prada Candy Florale, La Petite Robe Noire de Guerlain, Magnetism d’Escada, Lolita Lempicka, La Vie Est Belle de Lancome, Viva La Juicy de Juicy Couture.