Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Aquestes són les sabatilles esportives més venudes el 2022, rànquing per països
La plataforma líder de comerç electrònic, StockX, publica el seu informe anual sobre les ‘sneakers’ més desitjades en tot el món
Les sabatilles esportives són el calçat de moda, la gran tendència d’aquest segle, la que més ven, la més ‘cool’. Còmodes, pràctiques i modernes, es tracta d’un dels accessoris del moment per donar un toc final a un ‘look’ 10.
Nike i Adidas, amb els seus centenars de models (nous i les constants reedicions retro) es disputen un podi de vendes on també caben altres marques, com Skechers, VF Corp (Vans), New Balance, Puma, Asics, Crocs i Under Armour, així com les xineses Anta i Li-Ning, que venen fortes.
Sobre les preferències dels fans de les ‘sneakers’ en sap molt StockX, la plataforma líder de comerç electrònic de sabatilles, articles de col·lecció, electrònica i peces de vestir. Fundat el 2015 per Josh Luber, el portal web actua com un mitjancer entre compradors i venedors, una espècie de borsa a través de la qual es pot saber quines són les sabatilles més buscades i per les quals la gent està disposada a pagar més.
Gairebé en temps real es poden conèixer els models més molons i quina ha sigut la fluctuació de la seva demanda i preus en els últims mesos.
Amb totes aquestes dades, StockX publica un informe íntegrament dedicat al món ‘sneaker’. En la seva última edició, ‘Big Facts’ destaca com per a cada ciutat del món existeixen tendències específiques, segons els seus gustos i tradicions.
Aquest és el mapa segons les sabatilles del moment
EUROPA
/
Espanya:
Nike Air Max 1
Les Nike Air Max 1 són un clàssic que mai passa de moda, sobretot en la seva versió vermella o blanca (fàcilment combinable amb qualsevol ‘look’). La ‘sneaker’ més comprada a Espanya (les seves vendes s’han quadruplicat respecte a 2021) costa aproximadament 130 euros.
La seva història va començar el 1979, quan Frank Rudy, inventor i antic treballador de la NASA, va ser contractat per Nike per evolucionar l’amortiment de les seves vambes. I se li va acudir el que avui coneixem com a AIR, una unitat d’aire (en realitat és nitrogen) a la sola de la sabatilla per esmorteir els cops.
Més tard, el 1987, la marca va contractar Tinker Hatfield per renovar les seves botigues i poc a poc li van anar encarregant nous dissenys per a les seves sabatilles.
Inspirant-se en el Centre Pompidou de París, un edifici que té gran part dels seus mecanismes a la vista, se li va acudir deixar a la vista l’AIR a través una «finestra» a la sola. Les primeres Nike Air Max 1 van sortir el 26 de març de 1987. En el seu honor, el tercer mes de cada any es llancen reedicions i innovacions del model.
Itàlia.
Nike Dunk Low
A Milà, capital de la moda italiana i bressol de les firmes més sofisticades i importants del panorama del luxe, si mires a terra veuràs trepitjar amb força un model de la marca nord-americana del ‘swoosh’, el Nike Dunk Low, el preferit per les ‘celebs’ de moda més importants del país.
Les versions amb més ganxo són la blanca, la negra i l’Easter Candy (les més venudes aquest any, amb un augment del doble en la demanda en comparació amb 2021).
La Nike Dunk Low SE Easter Candy per a dones es van llançar el juny de 2021 (a partir de 110 euros, tot i que avui superen els 200 al portal StockX).
Les Nike Dunk Low daten de mitjans de la dècada dels 80, però el 2020 van experimentar un autèntic ‘boom’. Peter Moore les va dissenyar com a sabatilla de bàsquet, però des del 2000 es van posicionar com una de les sabatilles del món ‘skate’. N’hi ha de tots els colors.
Regne Unit.
Balenciaga Track
Els ‘fashion addicts british’ es deleixen per tot el que faci olor d’original i avantguardista, també en l’àmbit de la moda per als seus peus. Així, les Balenciaga Track Black, ergonòmiques i eclèctiques, s’han posicionat com les vambes més comprades pels britànics. També en destaca la versió Runner Blue, que donen un toc de color als ‘outfits’ més normatius. Els dos models han augmentat cinc vegades les seves vendes respecte a 2021.
Després del seu debut a la passarel·la ‘FW18’, el ‘hype’ amb aquest model de Balenciaga ha anat creixent a nivells insospitats gràcies al seu estil tendència del moment: aires de ‘trekking’ i ‘running’. El seu preu va dels 700 als 800 euros.
França:
New Balance 327 X Casablanca
L’estil distingit, impecable i elegant de les New Balance 327 X Casablanca (Monogram) és el que més agrada als francesos. Especialment el model verd o vermell –d’uns 220 euros–. Són el complement ideal per als passejos romàntics pel Sena o per un recorregut pel barri de Montmatre. Tant és així que la seva demanda s’ha quadruplicat en comparació amb l’any 2021.
Amb aire dels setanta, les 237 rebaixen la seva figura ‘chunky’ i es venen com unes sabatilles fàcils de posar i que van bé amb tot. Parteixen d’una base de cuir blanc perforat que s’acaba amb una superposició al davant de color pedra a la zona dels cordons. El patró del monograma de Casablanca s’ha estès per la superfície de la sabata i s’ha apropiat del protagonisme tenyint-se de vermell i verd. Aquests colors es repeteixen en el logo ‘oversize’ de la N i el verd pi es recupera a la sola.
Alemanya:
Adidas ZX 8500 Overkill Graffiti
Com no podia ser d’una altra manera, a Alemanya la sabatilla més venuda és un model de la seva marca per excel·lència, Adidas. Després de tornar del front de la Primera Guerra Mundial, els germans Rudolf i Adolf ‘Adi’ Dassler van crear al safareig de casa de la seva mare el calçat per als nous atletes.
Els seus models de seguida es van popularitzar i Jesse Owens utilitzava vambes de la marca quan va guanyar quatre medalles d’or en els Jocs Olímpics de Berlín de 1936, una victòria que va catapultar la marca.
Ara, en aquesta ciutat, la capital de l’‘underground’, els models més buscats són el ZX 0000 Evolution White Bright Blue o les ZX 8500 Overkill Graffiti, en perfecta sintonia amb els murals que envolten la capital alemanya. Aquestes ‘sneakers’, que es venen per uns 150 euros, han multiplicat per set la seva demanda en comparació amb l’any passat.
AUSTRÀLIA
/
Austràlia:
Yeezy Boost 350
Als antípodes, el ‘must have’ per excel·lència és el model icònic de Yeezy Boost 350, que en els últims 12 mesos ha multiplicat per cinc les seves vendes. ¿Quins són els punts forts d’aquesta sabatilla, que té un preu actual de gairebé 300 euros i que va representar el primer èxit de Kanye West i Adidas?
El polèmic raper va fitxar per Adidas el 2013 després de sortir escaldat de Nike. Havia dissenyat diversos models amb la marca del ‘swoosh’ que es venien com xurros. Però el músic va demanar a Nike un percentatge per cada parell que sortia de la botiga i la marca s’hi va negar. Així que Ye se’n va anar a la competència (a canvi del 5% de cada esportiva).
La 350 va arribar el 2015 i va desfermar la bogeria: la gent acampava davant les botigues per aconseguir-ne unes. Per això avui són objecte de culte i de col·leccionistes.
ESTATS UNITS
/
EUA
Nike Dunk Low Undefeated
De la icònica col·laboració de Nike amb la botiga de Los Angeles sorgeix aquest model, el Dunk Low, que recorda la col·laboració d’Air Force 1 InsideOut Priority de 2006. Unes vambes elegants en les quals s’apliquen diferents tons de marró a la part superior, composta de pell llisa i tèxtil estampat. Els rivets de cuir són del mateix color que la capa superior del trau i l’avantpeu i l’‘swoosh’ groc brillant travessa el lateral de la sabatilla.
A diferència del seu predecessor, aquest parell –que es ven a partir de 270 euros i que ha triplicat les seves vendes respecte a l’any passat– elimina el gràfic imprès de l’entresola que diu ‘On Your Feet Kid’ i afegeix un logotip de ‘five strikes’ brodat al taló lateral. L’emblema distintiu d’Undefeated es repeteix a l’etiqueta de la llengüeta teixida.
Club d’Estil d’EL PERIÓDICO
Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí t’explicarem què és l’últim del que es parla al carrer i a les xarxes socials i et donarem trucs perquè no se t’escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registra't a Entre Tots i escriu-nos per explicar-nos les teves inquietuds o compartir les teves experiències.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.